شناسهٔ خبر: 67086677 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ لبنان در گفت‌وگو با ایرنا:

تقویت جبهه فرهنگی ایران و لبنان برای مقابله با اسرائیل

تهران- ایرنا- «محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ لبنان معتقد است که اهمیت جبهه فرهنگی کمتر از میدان نظامی نیست و برای مقابله با اسرائیل باید جبهه فرهنگی ایران و لبنان تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، ایران و لبنان اشتراکات تاریخی بسیاری با یکدیگر دارند، بزرگان لبنان قرن‌های قبل به ایران آمده و منشأ آثار علمی و خدمات گسترده‌ای شدند. همچنین پس از انقلاب، ایران با حمایت از مقاومت لبنان کمک کرد تا جنوب لبنان آزاد شود و این کشور بتواند مقابل هجمه‌های اسرائیل مقاومت کند.

قرار مصاحبه ای را با «محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ لبنان هماهنگ کردیم تا درباره روابط فرهنگی میان دو کشور با او صحبت کنیم.

تشکر می کنم از اینکه درخواست ما را برای مصاحبه پذیرفتید. شاید این روزها کمتر از گذشته از لبنان به عنوان عروس خاورمیانه نام برده شود. این روزها وضعیت لبنان درگیر جنگ و تورم چگونه است؟

باعث افتخار من است که در کنار شما هستم و این گفت‌وگو موجب خرسندی من است. در پاسخ به سوالتان باید بگوییم که لبنان علی‌رغم شرایط و مشکلات موجود، همچنان نگین خاورمیانه است و هیچ چیزی از زیبای طبیعت استثنایی آن نخواهد کاست و از نظر اندیشه، فرهنگ، گردشگری چراغی برای تمام جهان باقی می‌ماند.

لبنان مقاوم و پایدار است و طی ده‌های گذشته نشان داده است که می تواند از تمامی چالش‌ها سربلند بیرون بیاید و ما منتظر آزادی منطقه‌مان از هیمنه و سلطه صهیونیستی هستیم تا لبنان جایگاهش را بازیابد و پیامی برای کل جهان باشد مبنی بر اینکه چگونه یک انسان می‌تواند با یک انسان دیگر صرف‌نظر از دین و مذهب و فرهنگ با یک روحیه ملی همزیستی داشته باشد.

در حوزه فرهنگی یکی از مسائلی که درباره لبنان وجود دارد و توجه افراد زیادی را در ایران به خود جلب کرده فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای حزب‌الله لبنان است. چه چیزی باعث نظم و کیفیت بالای کار آنها می‌شود؟

درگیری با دشمنی مانند دشمن صهیونیستی، مستلزم وجود توانمندی‌های غیر عادی است تا بتوان در وهله نخست مقاومت و پایداری کرد و سپس پیروز شد. برخی از این توانمندی‌ها نظامی هستند و برخی دیگر فرهنگی است تا به واسطه آن روحیه‌ شکست‌ناپذیری ایجاد تا آماده پیروزی شود و این مشخصه ما در لبنان است و همواره آن را اعلام کرده‌ایم.

علی‌رغم قدرت بالای نظامی راز مقاومت در لبنان سلاح نیست. مشخصه خاص مقاومت لبنان روحیه است و همین روحیه لبنانی‌ها را به مقابله با ظلم و احیای حق سوق می‌دهد.

چند روز بعد از شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی، برنامه‌ای از تلویزیون ایران پخش شد که نشان می‌داد که او از لبنان و برخی مراکز حزب الله بازدید کرده است، آیا شما هم در این سفر حضور داشتید؟

خداوند متعال را شاکرم که این امکان برایم فراهم شد تا با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی دیدار کنم و روابط دوستانه نزدیکی را با ایشان برقرار کنم. من در این دیدار میزان محبت و احساس دوستانه وی نسبت به لبنان و لبنانی‌ها و مقاومت لبنان را شاهد بودم.

ایران و لبنان روابط خیلی خوبی دارند و باید گفت این روابط تنها به مساله مقاومت محدود نمی‌شود. درباره روابط فرهنگی میان دو کشور بگویید و بفرمایید. سال گذشته سفری به ایران داشتید و با وزیر فرهنگ کشورمان دیدار کردید و قرار شد تفاهم نامه‌های میان دو کشور احیا شوند و در دستور کار قرار بگیرند، این دستور کار به کجا رسید؟

بله صحیح است؛ روابط لبنان و ایران محدود به روابط نظامی میان مقاومت اسلامی لبنان و جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه باید بگویم که این روابط گسترده و کلی است و در واقع روابط میان دو ملت پایبند به ارزش‌های ایمان، اخلاق و ارزش‌هایی است که آنها را ملزم به مواجه با ظلم در منطقه و حمایت از مظلومین می‌کند.

این پایه و اساس روابط ایران و لبنان است و بنده و آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ ایران معتقدیم که درگیری با دشمن صهیونیستی جنبه‌های مختلفی دارد و یکی از این جنبه‌ها درگیری نظامی از طریق مقاومت است.

جنبه‌های دیگری نیز وجود دارد که می توان به جنبه فرهنگی اشاره کرد و در این خصوص باید تاکید کنم که اهمیت جنبه فرهنگی کمتر از جنبه‌های نظامی نیست و به همین دلیل ما باید روابط فرهنگی‌مان را تقویت کنیم تا از نظر فرهنگی نیز به مانند جنبه نظامی لازمه پیروزی را فراهم کنیم.

آیا برنامه فرهنگی مشخصی که بتوانید بیان کنید وجود دارد؟

ما در سال ۲۰۲۲ یک هفته فرهنگی ایرانی و لبنانی را در بیروت برگزار کردیم و این بسیار عالی و خوب بود و مشارکت در آن در زمینه‌های مختلف فرهنگی ازجمله نمایشنامه، رسانه، هنرهای زیبا، موسیقی و حرفه‌های مختلف صورت گرفت و ما امیدواریم که به زودی بتوانیم یک هفته فرهنگی لبنانی را در ایران و در شهر اصفهان برگزار کنیم تا ملت ایران را با میراث فرهنگی غنی لبنان آشنا کنیم.

توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور چگونه می‌تواند بر بهبود شرایط در داخل هرکدام از دو کشور ایران و لبنان کمک کند؟

ایران از سطح بالایی از اقتدار در زمینه‌های مختلف و به ویژه در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی و همچنین انرژی برخوردار است و این درحالی است که لبنان در تمامی این زمینه‌ها با مشکلاتی مواجه است و ما امیدواریم که همکاری فرهنگی راهی برای تقویت همکاری روابط در تمامی این زمینه‌ها باشد تا لبنانی‌ها بتوانند از بحران‌هایشان بیرون آیند.

باتوجه به هجمه های رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران و سیاه نمایی هایی که بعضا صورت میگیرد، شما تصویر ایران را در کشور لبنان چگونه می‌بینید؟

ایران، لبنان و کشورهای دیگری که به دلیل احقاق حق و حمایت از مظلومان به ویژه مردم در فلسطین اشغالی در این درگیری مشارکت دارند، با جبهه‌های مختلفی مواجه هستند که یکی از آن ها، جبهه رسانه‌ای است و این جبهه بسیار فعال هم است. باید اشاره کنم که حتی ممکن است برخی شبکه‌های لبنانی در خدمت طرح‌های صهیونیستی فعالیت کنند، اما این اقدامات تاثیری ندارد؛ چراکه وجدان انسانی در منطقه و به ویژه به دنبال اتفاقات نوار غزه درک کرده است تنها کشوری که با تمام توانش از مسئله مظلومان و برادرانمان در فلسطین حمایت می‌کند و به دلیل این حمایت بهای سنگینی را هم می‌پردازد، کشور ایران است.

تمامی تلاش‌های نیروهای شیطانی برای خدشه وارد کردن به وجهه ایران، با شکست مواجه شده و بی‌تاثیر بوده است.

آیا در آخر مصاحبه نکته‌ای هست که بخواهید بفرمایید؟

باعث افتخار من است که به عنوان وزیر فرهنگ در دولت لبنان مهمان این کشور بزرگ و ملت بزرگ آن هستم و به عنوان یک لبنانی و وزیر فرهنگ لبنان امیدوار به برقراری بهترین روابط در تمامی زمینه‌ها با ایران هستم.

نظر شما