شناسهٔ خبر: 67086127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عدم همکاری برخی بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن/ جزئیات و آمار تفکیکی ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد مسکونی در حال ساخت

مدیرعامل صندوق ملی گفت: عملکرد برخی بانک‌ها با گذشت سه سال از طرح نهضت ملی مسکن نزدیک به صفر بوده، بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از کل تسهیلات را برای طرح نهضت ملی مسکن اختصاص بدهند که در صورت تخلف محاکم قضائی مرتبط با سازمان امور مالیاتی به این امور رسیدگی خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن امروز در نشست خبری با اشاره به پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: پروژه‌های نهضت ملی مسکن از ابتدا تاکنون از ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد عبور کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع جذب شده که ۲۳۴ هزار میلیارد تومان آن به‌طور مستقیم توسط مردم تأمین شده و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی بوده است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار متقاضی به بانک‌ها معرفی شدند که ۷۸۴ هزار متقاضی قرارداد انعقاد کردند و ۹۵۹ هزار نفر در صف انعقاد قرار دارند، البته بیش‌از ۴۴۰ هزار متقاضب نقص پرونده داشتند.

این مقام مسؤول ادامه داد: ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان از منابع نفتی ۲ میلیارد دلاری مربوط به استجازه رهبری در بخش نخست برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن وصول شد.

اسماعیلی یادآور شد: ۹ ردیف وصولی برای تأمین منابع صندوق در دست داریم که بزرگ‌ترین آن‌ها از حیث حجم بازگشت اقساط مسکن مهر است که به حساب صندوق واریز می‌شود، این رقم در سال (۱۴۰۱) حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود و تنها بانک مسکن اقساط را وصول و به حساب صندوق واریز می‌کند. البته سال گذشته (۱۴۰۲) نیز ۴ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اقساط به صندوق واریز شده است.

وی با اشاره به این‌که اقساط مسکن یکم هم به صندوق ملی مسکن جابه‌جا می‌شود، اما تاکنون اجرایی نشده، افزود: از سوی دیگر از محل بودجه عمومی نیز عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان را داشتیم که از این مبلغ حدود ۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته سازمان برنامه و بودجه تخصیص داد و اوایل امسال نیز ۶ هزار میلیارد تومان تخصیص داده است.

وی با اشاره به صندوق ملی مسکن به متقاضیان مسکن دهک‌های یک تا چهار تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن پرداخت می‌کند، گفت: مشمولین دهک‌های یک تا چهار که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات مسکن این طرح، از صندوق ملی مسکن هم تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند.

اسماعیلی افزود: بازپرداخت این تسهیلات به صورت ۱۵ ساله و صرفاً با پرداخت ۲ درصد کارمزد به بانک خواهد بود و صندوق ملی مسکن، از دریافت‌کنندگان تسهیلات، سود یا کارمزدی دریافت نخواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن میزان تسهیلات پرداختی به دهک‌های یک و ۲ را ۴ میلیارد ریال و میزان تسهیلات متقاضیان دهک‌های ۳ و ۴ را ۳ میلیارد ریال اعلام کرد.

جزئیات و آمار تفکیکی ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن

مدیرعامل صندوق ملی مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: از ۲ میلیون و ۶۰۳ هزار واحد مسکونی که در حال ساخت است، ۳۰۵ هزار واحد آن در قالب واگذاری شهری بوده، ۷۴ هزار واحد دیگر در قالب واگذاری جوانی جمعیت و ۴۰۷ هزار واحد مشمولان حوزه‌های حمایتی بوده‌اند.

وی افزود: واگذاری زمین در روستا‌ها تا کنون ۷۹ هزارواحد، واگذاری واحد‌های حمایتی تعریف شده به صورت انبوه ۹۹ ساله ۶۸۰ هزار واحد، انبوه سازی در شهر‌های جدید ۴۰ هزار واحد، پروژه‌های مرتبط با نیرو‌های مسلح ۲۵۴ هزار واحد است.

وی در پایان گفت: تعداد باقی مانده‌ای از این آمار تحت عنوان بافت‌های فرسوده شهری ۲۷۷ هزار واحد، خودمالکین شهری ۲۰۳ هزار واحد و در بخش مسکن روستایی ۵۲۹ هزار واحد و تکمیل واحد‌های مسکن مهر ۱۳۱ هزار واحد تا امروز بوده است.

 

<div id="video-display-embed-code_2301563" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1151463/2301563?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما