شناسهٔ خبر: 67085512 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

افزایش تدریجی ۵ ساله «سن ازدواج» در ایران/ وضعیت تاهل و تجرد جوانان

خبرگزاری ایسنا

یک جمعیت‌شناس از وجود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مرد و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زن در بازه سنی ازدواج خبر داد و گفت: میانگین سن ازدواج در ۴ دهه گذشته برای دختران ۲۰ سال و برای پسران ۲۵ سال بود اما این رقم اکنون برای مردان به ۳۰ سال و برای زنان به ۲۵ سال رسیده؛ به عبارتی به طور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

شهلا کاظمی‌پور با اشاره به وضعیت آمار ازدواج در ایران، اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۰، ۱۵ میلیون نفر از مردان ایرانی در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال و ۱۳ میلیون نفر از زنان در بازه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال قرار دارند که از این تعداد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردان و ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زنان در این بازه سنی، مجرد هستند.

یک سوم زنان و مردان ۱۵ تا ۳۵ ساله «مجرد» هستند

ازدواج در کشور کاهش نیافته؛ تغییرات ساختاری جمعیت موجب کاهش ازدواج در کشور شده است

وی ادامه داد: بررسی وضعیت تناسب جمعیت جوانان متاهل و مجرد به تفکیک جنسیت نیز نشان می‌دهد که ۳۷ درصد از مردان و ۳۶ درصد از زنان در بازه سنی مذکور مجرد هستند؛ به عبارتی تقریبا یک سوم از جمعیت مردان و زنان در بازه سنی جوانان مجرد و دو سوم آنها متاهل هستند.

این جمعیت‌شناس با اشاره به روند ازدواج جوانان طی دهه‌های اخیر، بیان کرد: تفاوتی در بررسی روند ازدواج در سنوات گذشته وجود ندارد؛ اگرچه معمولا تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده در بازه‌های قبلی حدود ۸۰۰ هزار مورد بود که این رقم در سال‌های بعد به ۷۰۰ هزار و سپس به ۶۰۰ هزار مورد رسید و در سال ۱۴۰۰ نیز به ۵۲۰ هزار مورد رسیده است. اما ممکن است برخی‌ها ادعا کنند که این آمار نشان‌دهنده کاهش میزان ازدواج است، این درحالیست که وقتی هرکدام از ازدواج‌ها را در هر بازه زمانی به تعداد زنان مجرد تقسیم کنیم، مشخص می‌شود که همواره در هر سالی ۱۰ درصد از زنان ازدواج کرده‌اند؛ بنابراین نسبت ازدواج در کشور کاهش نیافته، بلکه تغییرات ساختاری جمعیت موجب کاهش ازدواج در کشور شده است.

کاظمی‌پور در توضیح بیشتر این موضوع تاکید کرد: ازدواج در مقابل جمعیت زنان مجرد کم نشده است و همواره یک سوم جمعیت «مجرد» هستند.

وی با اشاره به تعداد مردان و زنان در بازه سنی ۱۵ سال و بالاتر نیز گفت: براساس آمارها به طور کلی ۳۲ میلیون مرد و ۳۲ میلیون زن ۱۵ سال به بالا در کشور وجود دارد که از میان جمعیت مردان ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و از میان جمعیت زنان، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مجرد هستند که این تفاوت جمعیتی موجب شده با افزایش سن جمعیت در ایران، زنان بدون همسر در اثر فوت یا طلاق در سالمندی بیشتر از مردان باشند.

این جمعیت‌شناس در ادامه به افزایش سن ازدواج طی سنوات اخیر اشاره کرد و توضیح داد: در گذشته، ازدواج‌ها در سنین پایین‌تری اتفاق می‌افتاد، به طوریکه میانگین سن ازدواج طی 4 دهه گذشته برای دختران ۲۰ سال و برای پسران ۲۵ سال بود اما این رقم اکنون برای مردان به ۳۰ سال و برای زنان به ۲۵ سال رسیده؛ به عبارتی به طور تدریجی میانگین سن ازدواج در زنان و مردان ۵ سال افزایش یافته است.

کاظمی‌پور در ادامه به روند وضعیت ازدواج‌ها باتوجه به سالمندی جمعیت ایران توضیح داد که ثبت ازدواج ۱۰ درصد از زنان در سالیان مختلف ثابت بوده است، اما اگر جمعیت جوان در کشور کاهش یابد به طبع تعداد ازدواج در کشور نیز کاهش می‌یابد، اما نسبت آن ثابت خواهد ماند.

آمارهای ازدواج در ایران، نگران‌کننده نیست

این جمعیت‌شناس با تاکید بر اینکه آمارهای ازدواج در ایران، نگران‌کننده نیست، درخصوص تاثیر تسهیلات ارائه شده به جوانان در امر ازدواج، بیان کرد: ایران کشوری اسلامی است و آمار ازدواج در ایران در مقایسه با کشورهای غربی بسیار بیشتر است. تسهیلاتی که به جوانان ارائه می‌شود نیز می‌تواند در زمان ازدواج جوانان اثرگذار باشد، اما یکی از دلواپسی‌هایی که در این زمینه مطرح است، تاخیر در ازدواج جوانان و به دنبال آن تاخیر در باروری است از همین رو علت تلاش برای تسریع زمان ازدواج به دلیل جوانی جمعیت ایران است.

نظر شما