شناسهٔ خبر: 67085022 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

«در رهگذارت» به بانوی فقید موسیقی تقدیم شد/ مرور خاطرات موسیقایی دهه ۷۰ + فیلم

تهران- ایرنا- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران با عنوان «در رهگذارت» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی عبدالحسین مختاباد و اجرای قطعه‌های خاطره‌انگیز در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نخستین کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران در سال جدید با عنوان «در رهگذارت» شامگاه شنبه-۱۹ خردادماه- به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی عبدالحسین مختاباد، در تالار وحدت برگزار شد.

مختاباد در این کنسرت پس از سال‌ها دوری از صحنه و شایعه مهاجرتش به آمریکا با همراهی ارکستر موسیقی به روی صحنه رفت. در ابتدای این کنسرت، پس از حضور اعضا، رهبر ارکستر و خواننده که با تشویق‌های بسیار مخاطبان همراه بود، قطعه «فریاد بی‌قراری» (چون است حال بستان ای باد نو بهاری/کز بلبلان بر آمد فریاد بیقراری) با شعر سعدی، آهنگسازی عبدالحسین مختاباد و تنظیم فریبرز فرهنگ‌مهر اجرا شد که به استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.

پس از اجرای این قطعه؛ مختاباد طی سخنانی اظهارداشت: عرض ادب و سلام خدمت شما عزیزان داریم، قدم روی چشم ما گذاشتید، به نمایندگی از رهبر ارکستر جناب استاد رحیمیان و اعضای ارکستر، این اجرا را امشب به بانوی هنرمند؛ مینو افتاده (هنرمند پیشکسوت موسیقی، مدرس و نوازنده سازهای کمانچه و ویولن) که روی در نقاب خاک کشیدند، تقدیم می‌کنیم، فرزند بزرگوارشان سانوآ عندلیبی با همه اندوهی که داشت، امشب به ما افتخار داد و این جمع را با هنرنمایی‌شان مزین کردند، به احترام این دختر عزیز و این بانو. سپس همه مخاطبان ارکستر را تشویق کردند.

قطعه‌های «بهار عاشق» با شعر فریدون مشیری، آهنگسازی روح الله خالقی، «شبانگاهان» با شعر ساعد باقری، آهنگسازی عبدالحسین مختاباد و تنظیم فریبرز فرهنگ‌مهر، «نقش خیال» شعر حافظ، ملودی شعر عبدالحسین مختاباد، آهنگسازی و تنظیم همایون رحیمیان، قطعه‌های بی‌کلام «رنگارنگ ۲» آهنگسازی روح الله خالقی و تنظیم گلنوش خالقی، «نغمه‌ای در شور» با آهنگسازی و تنظیم امیرحسین طایی، «شکوه» با شعر مهرداد اوستا آهنگسازی عبدالحسین مختاباد و تنظیم فریبرز فرهنگ‌مهر، «شب‌های رویایی» با شعر بامداد جویباری، آهنگسازی عبدالحسین مختاباد و تنظیم فریبرز فرهنگ‌مهر، «ساز و آواز» شعر ه. سایه، آواز عبدالحسین مختاباد، «تمنای وصل» با شعر شیخ بهایی، آهنگسازی عبدالحسین مختاباد و تنظیم فریبرز فرهنگ‌مهر و «خوشه چین» اثر روح الله خالقی از دیگر آثاری بودند که در این کنسرت اجرا شدند.

پس از پایان رپرتوار، با تشویق مخاطبان، «شبانگاهان» به عنوان قطعه بیز اجرا شد.

«در رهگذارت» به بانوی فقید موسیقی تقدیم شد/ مرور خاطرات موسیقایی دهه ۷۰ + فیلم

از نکات قابل توجه در این کنسرت، علاوه بر آثار بی‌کلام، اختصاص قطعه‌های خاطره‌انگیز مختاباد به خصوص «شبانگاهان» (شبانگاهان؛ تا حریمِ فلک، چون زبانه کشد سوزِ آوازم/ شرر ریزد بی‌امان به دلِ ساکنان فلک؛ ناله سازم) و «تمنای وصل» (تا کی به تمنای وصال تو یگانه/اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه؟) بود که در دهه ۷۰ ساخته شدند و در آن سال‌ها بسیار و در مناسبت‌های مختلف از رسانه ملی پخش می‌شد.

«شبانگاهان» قطعه‌ای از آلبوم «شبانگاهان (بوی گل)» است که این آلبوم سال ۱۳۷۳ با اشعار حافظ، سعدی، ساعد باقری و امام خمینی (ره)، آهنگسازی فریدون شهبازیان و خوانندگی عبدالحسین مختاباد منتشر شد. مختاباد در این اثر به خوانش یکی از اشعار امام راحل پرداخته که در آلبوم «ساز و آواز» یا «قبله نماز» نام دارد. فریدون شهبازیان و مختاباد در آن زمان عنوان نکردند که کل قطعات آلبوم در مدح و سوگ امام خمینی است و چند سال بعد از انتشار اثر مختاباد گفت قطعه «شبانگاهان» را برای امام راحل خوانده است.

قطعه «تمنای وصال» نیز اثری از آلبومی به همین نام است، آلبوم «تمنای وصال» با اشعاری از شیخ بهایی و سعدی، آهنگسازی و خوانندگی مختاباد سال ۱۳۷۰ منتشر شد. مختاباد با این آلبوم و به ویژه تصنیف «تمنای وصال» توانست خود را در موسیقی ایرانی معرفی کند.

بازگشت پس از ۶ سال

همچنین در این کنسرت، وعده محمد اله‌یاری فومنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی مبنی بر دعوت از هنرمندان با سابقه و صاحب اثر برای همراهی با ارکسترهای این بنیاد محقق شد و مختاباد استاد دانشگاه، آهنگساز، خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی، بنیانگذار و خواننده گروه رودکی با همراهی ارکستر ملی به روی صحنه رفت.

مختاباد در حاشیه این اجرا با بیان اینکه پس از حدود ۶ سال به صورت رسمی روی صحنه می‌رود، توضیحاتی درباره همکاری خود با ارکستر ملی ایران ارائه داد و اظهارداشت: از روزی که آقای رحیمیان به عنوان رهبر ارکستر ملی فعالیت خود را آغاز کرد من با ایشان در ارتباط بودم و در ذهن داشتم که کاری را با ارکستر ملی اجرا کنم. سپس با آقای اله‌یاری نشستی داشتیم و درباره این همکاری صحبت کردیم. پس از آن قطعات را انتخاب کردیم و امروز این همکاری به ثمر نشست.

وی درباره مدیریت ارکستر ملی ایران توسط بنیاد رودکی و مشکلاتی که ارکسترها در سال‌های گذشته پشت سر گذاشته است، افزود: در همه جای دنیا حمایت این ارکسترها با نهادهای دولتی است. این ارکستر با تمام مشکلات فعالیت خود را ادامه داده است و به نظر من باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد تا رهبر و نوازندگان آن دغدغه این مسائل را نداشته باشند و بتوانند با خواننده‌های خوب و جدیدتری اجرا کنند.

این آهنگساز و خواننده بیان کرد: همراهی بنیاد رودکی خیلی خوب بود و معاون آفرینش‌های هنری بنیاد، مدیر ارکسترها و همکاران بنیاد خیلی خوب ما را همراهی کردند، تمرینات منظمی را در فضایی صمیمی و دوستانه‌ با رهبری آقای رحیمیان داشتیم و فضای کار در بنیاد رودکی هم موسیقیایی، هم جدی و هم دوستانه است.

«در رهگذارت» به بانوی فقید موسیقی تقدیم شد/ مرور خاطرات موسیقایی دهه ۷۰ + فیلم

وی گفت: آثاری که در ارکستر ملی نواخته می‌شوند باید به گوش مخاطبان بیشتری در سطح کشور و حتی سطوح بین‌المللی برسد. حتی به نظر من می‌توان از ظرفیت شبکه‌های خارجی صدا و سیما کمک گرفته شود تا هر اجرای ارکستر به گوش میلیون‌ها شنونده‌ برسد.

مختاباد درباره قطعات انتخاب شده برای کنسرت «در رهگذارت» بیان کرد: این آثار خاطره‌انگیز هستند و فضای عاشقانه و هم شادی را برای مخاطبان ایجاد می‌کنند.

استقبال مخاطبان از کنسرت شب گذشته ارکستر ملی و تشویق اعضای ارکستر و خواننده پس از اجرای هر قطعه، نشان داد که چنین کنسرت‌هایی موردپسند و توجه مخاطبان است و نهادهای متولی باید برنامه‌ریزی مناسبی برای تداوم چنین برنامه‌هایی داشته باشند.

مازیار ظهیرالدینی (نوازنده ویولن و کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، هلیا محمدولی، موژان میرزایی، فرید ذاکری، فرناز زندیه (ویولن یک)، سانوآ عندلیبی، هادی آرزم، آرش جامع، سارا نادری، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، نگین سمایی، محمدرضا نامجو (ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبداله زاده، اشکان نظر، آریان زمانی (ویولا)، مجید اسماعیلی، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد، روژان بردبار (ویولنسل)، سروش کاکاوند، آوا پویاکاشانی، نازنین احمدی (کنترباس) از اعضای ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته بودند.

همچنین مسعود آزین (تار)، مژگان محمدحسینی (قانون)، علی عابدین (سنتور)، پوریا شیوافرد (نی)، فرهاد رحیمیان (دف)، سعید سعدی (تنبک و دف)، شهرام رکوعی، مه‌سیما فلاحی (فلوت)، غزاله میرزازاده (فلوت، پیکولو)، حسام صدفی نژاد(اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک‌لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی زاده‌ (فاگوت)، مهسا یوسفی نژاد، لیلا بازغی (هورن)، امیررضا صالحی، آرمان فتاحی (ترومپت)، رامین براتی، سپهر عباسی (ترومبون)، محمدرضا پناهی نژاد (تیمپانی)، ماهان ببری (پرکاشن) و آرمان فتاحی (پیانو) از دیگر نوازندگان ارکستر ملی در این اجرا حضور داشتند.

کنسرت «در رهگذارت» یکشنبه-۲۰ خردادماه- نیز از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند.

نظر شما