شناسهٔ خبر: 67084441 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه هزار نمونه خون بند ناف داوطلبان در قزوین ذخیره شد

قزوین - ایرنا - مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی قزوین گفت: جهاد دانشگاهی قزوین از سال ۹۲ تاکنون سه هزار نمونه خون بندناف را ذخیره کرده است، جفت و بند ناف هر ۲ در بدن مادر به جنین متصل هستند.

صاحب‌خبر -

مرتضی سیاهکالی‌مرادی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در یک سال گذشته ۵۵۰ نمونه خون بند ناف توسط مرکز جهاد دانشگاهی قزوین ذخیره شده است.

به گفته وی، یکی از موهبت‌های الهی که خداوند در اختیار ما انسان ها قرار داده، سلول‌های بنیادینی است که از این سلول‌ها می‌توان در راستای سلامتی بهره‌مند شد.

سیاهکالی‌ مرادی افزود: در گذشته "بندناف" و "جفت" به‌ عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما حدود ۳۰ سال پیش دانشمندان متوجه شدند آن چه دور ریخته می‌شود زباله نیست و از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد و خوشبختانه جهاد دانشگاهی در این موضوع ورود جدی پیدا کرده تا جایی که امروز از سلول‌های بنیادین برای سلامتی استفاده‌های مهمی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور ما بیماری‌هایی که منشا خونی دارند با سلول‌های بندناف قابل‌ درمان هستند و از این‌ رو ذخیره خون بندناف برای امنیت سلامت و درمان نوزادان در آینده توصیه می‌شود، تاکید کرد: این موضوع بیمه سلامتی فرد است و امروز که شاهد افزایش بیماری‌های مختلف در جامعه هستیم هر قدر که بتوانیم از این دانش‌ فنی در راستای سلامت مردم استفاده کنیم در آینده به نفع ما خواهد بود.

سیاهکالی‌ مرادی خاطرنشان کرد: یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک سرطان خون است و سلول‌های بنیادین موجود در خون بندناف هم‌اکنون برای درمان بیماری‌های مختلف زیرمجموعه سرطان خون و عقب‌ماندگی ذهنی استفاده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه امروز اقبال شهروندان برای ذخیره خون بندناف افزایش‌ یافته است، افزود: مادران باردار که تمایل به ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان خود را دارند در هر ساعت از شبانه‌ روز که جهت زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، می‌توانند از خدمات مرکز درمان جهاد دانشگاهی در این زمینه بهره‌مند شوند.

سیاهکالی‌مرادی یادآور شد: هزینه اولیه برای ذخیره خون بندناف ۱۰۰ میلیون ریال است و متقاضیان برای نگهداری آن نیز سالانه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار ریال بایستی پرداخت کنند، هزینه ذخیره خون بندناف به‌ صورت اقساط و تسهیلات بانکی نیز انجام می‌شود تا خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی برای ذخیره خون بندناف دچار مشکل نباشند.

نظر شما