شناسهٔ خبر: 67084215 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

دكتر حسين شهزادي بمناسبت روز جهانی سلامت غذا،

دسترسي آسان به مقادیر کافی غذای سالم ايمن و مغذي مسووليت مهم و اساسي دولت ها است

دكتر حسين شهزادي به مناسبت روز جهانی سلامت غذا: دسترسي آسان به مقادیر کافی غذای سالم٬ ايمن و مغذي٬ يك نياز اوليه و يك حق اجتماعي ...

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز، دكتر حسين شهزادي فوق تخصص قلب كودكان مركز قلب شهيد رجايي در یادداشتی به مناسبت روز جهانی سلامت غذا نوشت: سازمان بهداشت جهانی روز 7 ژوئن (18 خرداد) را روز جهانی سلامت غذا اعلام کرده است. تغذیه مناسب، سلامت غذایی و امنیت غذایی، سه موضوع بسیار مهم و حیاتی در بهداشت و سلامت انسانها در جهان هستند. سالانه 600 میلیون نفردر جهان (1 نفر از هر 10 نفر) پس از خوردن غذای ناسالم وآلوده بیمارمی شوند و420000 نفر جان خود را به این دلیل از دست می دهند.

کودکان زیر 5 سال، 40 درصد از بار بیماری های ناشی از غذا را به دوش می کشند و اين باعث مرگ 125000 کودک در سال می شود.

بیماری های منتقله از غذا، علاوه برفشاربه سیستم های مراقبت های بهداشتی– درمانی ، باعث آسیب رساندن به اقتصاد ملی، گردشگری و تجارت می شوند و مانع توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورها می شوند. سالانه 110 میلیارد دلار هزینه بهداشتی – درمانی ناشی از غذای ناسالم و آلوده در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​است.

مصرف و تولید مواد غذایی سالم٬ فواید كوتاه مدت و بلند مدت برای مردم و اقتصاد كشورها دارد. غذای سالم برای سلامتی و رفاه انسان ضروری است و وقتی غذا سالم نباشد، انسان نمی تواند به تكامل برسد و اهداف توسعه پایدار در جهان قابل دستیابی نیست.

شهرنشینی و تغییردر عادات غذايي مصرف کنندگان، تعداد افرادی را که از غذاهای آماده و تهیه شده در مکان های عمومی٬ استفاده مي كنند را افزایش داده است. رشد و افزايش ارتباطات جهانی٬ باعث افزایش تقاضا براي غذاهاي متنوع تري شده است و در نتیجه٬ زنجیره غذایی جهانی به طور فزاینده ای پیچیده و طولانی تر شده است. همچنین پیش بینی می شود که تغییرات آب و هوایی بر سلامت مواد غذایی تأثیر بگذارد.

مواد غذایی ناسالم و آلوده٬ حاوی باکتری ها، ویروس ها، انگل ها یا مواد شیمیایی مضر، باعث ایجاد بیش از 200 نوع بیماری از اسهال گرفته تا سرطان می شوند. بسیاری از بیماری های ناشی از غذا ممکن است منجر به ناتوانی طولانی مدت و مرگ شوند.همچنین یک چرخه معیوب از بیماری و سوءتغذیه، به ویژه درنوزادان، کودکان و سالمندان ایجاد می کنند.

اسهال عفوني باكتريايي و ويروسي٬ اسهال خوني٬ حصبه٬ تب مالت٬ وبا٬ هپاتيت A ٬ آميب٬ ژيارديا٬ آسكاريس و عفونت هاي انگلي٬ كيست هيداتيد٬ جنون گاوي وانسفالوپاتي٬ نمونه هايي از بيماري هاي منتقله از غذاي آلوده هستند. همچنين مواد غذايي آلوده به كپك ها٬ سموم٬ سرب٬ جيوه٬ آلرژن ها و مواد راديواكتيو٬ بر رشد و تكامل بدن و عملكرد سيستم ايمني اثر مي گذارند و مي توانند باعث ايجاد انواع سرطانها شوند.

دسترسی به مقادیر کافی غذای سالم و مغذي، کلید حفظ زندگی وسلامتی است. دولت ها باید ایمنی و سلامت مواد غذایی را در اولویت برنامه های سلامت و بهداشت عمومی قرار دهند، زیرا دولت ها نقشی محوری در توسعه سیاست هاي نظارتی و ایجاد و اجرای قوانين ایمنی مواد غذایی دارند. همکاری خوب بین دولت‌ها، تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان مواد غذايي٬ برای کمک به تضمین ایمني غذا مورد نیاز است.

دسترسي آسان به مقادیر کافی غذای سالم ٬ ايمن و مغذي ٬ يك نياز اوليه و يك حق اجتماعي براي همه انسانها و يك مسووليت مهم و اساسي براي دولت ها است.

 

تهيه و تنظيم:

دكتر حسين شهزادي - فوق تخصص قلب كودكان - مركز قلب شهيد رجايي

نظر شما