شناسهٔ خبر: 67084213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

در همایش ققنوس قلم با محوریت گرامیداشت خبرنگاران شهید غزه مطرح شد

اهمیت خبرنگاران غزه، به اندازه مجاهدان مقاومت است | انعکاس واقعیت در این نبرد نابرابر، رسالت مقدس خبرنگاران غزه بود | 700 اثر ملی و 200 اثر بین المللی به این همایش ارسال شد

همایش «روایت ققنوس»، آیین تجلیل از برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید غزه به همت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت خبرگزاری قدس و سازمان بسیج رسانه شروع به کار کرد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) همایش «روایت ققنوس»، آیین تجلیل از برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» و گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگاران شهید غزه از سوی معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت خبرگزاری قدس و سازمان بسیج رسانه در مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر برگزار شد.

 

در این همایش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد  مهدی پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام  والمسلمین علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی و ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران حضور داشتند.


 ۷۰۰ اثر ملی و ۲۰۰ اثر بین المللی برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شد

 



 

در ابتدای این همایش علیرضا شیروی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شهیدان خدمت به خصوص شهید امیرعبداللهیان و شهدای خبرنگار در غزه که از جان خود گذشتند اما اجازه ندادند صدای مردم غره در انبوه هیاهوی جنایات صهیونیست ها خاموش شود یاد کرد.
 

شیروی گفت:  تا امروز ۱۴۷ خبرنگار در عملیات طوفان الاقصی شهید شده اند که این تعداد خبرنگار شهید، ۳ برابر خبرنگاران شهید از ابتدای تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین است.

 

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پوشش رسانه ای اعتراضات جهانی علیه رژیم صهیونیستی را از دیگر تاثیرات خدمت خبرنگاران راوی مظلومیت غزه خواند و افزود: انعکاس واقعیت در این نبرد نابرابر، رسالت مقدس خبرنگاران بود که به خوبی نیز انجام شد.


شیروی افزود: با شهادت صدو چهلمین خبرنگار رسمی در نوار غزه، پویش رسانه ای ققنوس قلم آغاز به کار کرد و در این پویش ۷۰۰ اثر ملی و ۲۰۰ اثر بین المللی برای دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

 

وی افزود: به جز ۲۹۹ اثر ارسالی از استان تهران، شهرهای اصفهان، کرمانشاه و همدان به ترتیب بیشترین مشارکت را در این پویش داشتند که به تعدادی از آثار برگزیده جوایزی اهدا می گردد.

 

شیروی در پایان گفت: آثار این پویش شامل متن، تیتر، صوت، طرح گرافیکی و ویدئو است و از برگزیدگان این پویش تقدیر خواهد شد.

خون شهدا و اراده مردم فلسطین دو عامل موثر در فراموش نشدن صدای مظلومیت غزه



محمد جواد اخوان عضو هییت داوران پویش ققنوس قلم در این همایش گفت: تاثیرات بین المللی و رسانه ای هشت ماهه اخیر از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، خلاف روند هشتاد سال اشغال فلسطین بود که رسانه های جهان با تحریف واقعیت و دروغ پراکنی مانع رسیدن حقیقت به افکار عمومی می شدند.

وی خون شهدا و اراده مردم فلسطین را دو عامل موثر در فراموش نشدن صدای مظلومیت غزه نامید و افزود: این دو عامل باعث شد محاصره رسانه ای غرب در مورد کشتار جنایت رژیم صهیونیستی و مظلومیت غزه شکسته شود. طوفان الاقصی تاریخ فلسطین را تغییر داد و دلیل آن هم اراده پولادین مردم غزه بود.

اهمیت خبرنگاران غزه، به اندازه مجاهدان مقاومت است



ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این همایش از تلاش همه خبرنگارانی که در انتقال واقعیت و مظلومیت غزه تلاش می کنند قدردانی کرد و اهمیت آن را به اندازه اهمیت تلاش مجاهدانی که در غزه در حال نبرد هستند، دانست.

وی تلاش و مجاهدت های خبرنگاران را یکی از علل شکست رسانه ای دشمن نامید و افزود: شاهدیم که برتری رسانه ای رژیم صهیونیستی از بین رفته است و این به دلیل مجاهدت ها و تلاش های خبرنگاران در فلسطین و غزه است که بی پروا واقعیت ها را منعکس می کنند و جهان هم تشنه این حقیقت است.

ابو شریف افزود: اگر تلاش خبرنگاران نبود که واقعیت در غزه منتشر شود، ما شاهد همراهی جهان با ملت مظلوم فلسطین نبودیم. رسانه های مطرح جهان به رسالت خبرنگاری و رسانه ای خیانت می کنند و نمی گذارند حق و باطل مشخص شود. اگر رژیم صهیونیستی جنایتی در غزه مرتکب شود به گونه ای آن را وارونه منعکس می کنند که جای قاتل و مقتول عوض می شود.


نماینده جهاد اسلامی فلسطین در تهران در پایان گفت: روزانه در غزه 60 کودک شهید می شوند و مطبوعات غربی هیچ خبری در این باره منعکس نمی کنند. از جامعه مطبوعات می خواهیم حقیقت را تبیین کنند و چهره واقعی این رژیم جنایتکار را نشان دهند و به وجهه این رژیم ضربه بزنند تا دیگر این رژیم سفاک نتواند به نسل کشی خود ادامه دهد.

سلاح رسانه ها کم اهمیت تر از موشک و پهپاد های مقاومت نیست


 

حجت الاسلام  والمسلمین علی کریمیان دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در این همایش ضمن گرمیداشت یاد و خاطره شهدای غزه و همچنین شهدای خدمت به ویژه آیت الله رییسی گفت: رسانه ها و خبرنگاران تحولات تاریخ را ماندگار کردند و از این رو سهم اصحاب رسانه در ثبت حقیقت نبرد در غزه و پیروزی بزرگ بسیار مهم و بسزا است و در تاریخ ثبت خواهد شد. 


وی با بیان این پرسش که امروز رژیم صهیونیستی در چه وضعیتی قرار دارد، افزود: زمانی بود که به ارتش رژیم صهیونیستی، ارتش شکست ناپذیر می گفتند، اما امروز و با گذشت هشت ماه، این ارتش دستاوردی به جز کشتن غیر نظامیان و افراد بی گناه ندارد.

 

کریمیان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد سیاسی و نظامی در جنگ غزه نداشته است و به هیچ یک از سه هدف اعلامی خود یعنی نابودی حماس، آزادی اسرای اسرائیلی و بازگرداندن امنیت به غلاف غزه نرسیده و نخواهد رسید. 

 

وی با بیان اینکه طوفان الاقصی همه ارکان رژیم صهیونیستی بویژه وضعیت داخلی این رژیم را تحت تاثیر قرار داده است افزود: امروز رژیم صهیونیستی، نا امن ترین و بهم ریخته ترین وضعیت را در طول تاریخ جعلی موجودیت خود دارد 


دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی ادامه داد: زمانی دادگاه لاهه به منظور بررسی هلوکاست از سوی صهیونیست ها تاسیس شد، اما همین دادگاه، امروز دامن خود صهیونیست ها را گرفته است.


کریمیان برکت خون شهدای خبرنگار را دلیل پیروزی رسانه ای مقاومت بر رسانه های صهیونیستی خواند و افزود: برای اولین بار، روایت غالب رسانه ای، روایت فلسطین است و عامل اصلی این مهم، خون پاک 147 شهید خبرنگار غزه و تلاش دیگر رسانه های حاضر در این منطقه و انسان-رسانه هایی است که حقیقت غزه  را به گوش جهان رساندند.


وی در پایان دوربین ها را سلاح های موثر رسانه ها در غزه نامید که کم اهمیت تر از موشک ها و پهپادهای مقاومت نیست.

رژیم صهیونیستی در مقابل خواسته جهان درحال ذوب شدن است



در ادامه این همایش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با قدردانی از تلاش خبرنگاران و رسانه ها در پوشش حقایق نسل کشی غزه گفت: فلسطین امروز میدان بزرگ همه جامعه بشری اعم از ملت ها، دولت ها، مجامع و سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری و سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها است.  
 

وی افزود: در هشت ماه از شروع جنگ در غزه، رسانه ها از هیچ تلاشی برای انعکاس حقیقت فروگذاری نکردند. ملت فلسطین نشان داد ملتی زنده و فعال است که نخواهد گذاشت حقوقش پایمال شود و هر روز مقاومت تر و جدی تر از گذشته شده است. این ملت ثابت کرد هر بهایی را خواهد پرداخت تا نگذارد آرمان هایش پایمال شود. این ملت لایق احترام و  تکریم است. مجاهدان فلسطینی ایستادند تا نشان دهند  هر چقدر میدان نبرد سخت تر باشد، مقاومت آن ها جانانه تر و محکم تر خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: حامیان رژیم صهیونیستی نشان دادند چقدر جنایتکار، ظالم و تهی از اخلاق هستند.  ملت های غرب ثابت کردند از دولت های خود جدا هستند و نخواهند گذاشت حقیقت پایمال شود و در تلاش رسانه ها برای سانسور حقیقت، در سمت درست تاریخ ایستاده اند.


کنعانی با انتقاد از ناکارامدی سازمان های حقوق بشری بین المللی افزود: از آغاز جنایت صهیونیست ها در غزه، سازمان های بین المللی نشان دادند چقدر ناتوان و ناکارآمد هستند و تا چه حد تحت تاثیر جریان های صهیونیسم قرار دارند و برای رضایت صهیونیست ها از هیچ خدمتی فروگذار نخواهند بود.

وی افزود: رسانه های مستقل نشان دادند می توانند شرافت را در نظر بگیرند و ثابت کردند با اتحاد می توان کاری بزرگ رقم زد و نگذاشتند رسانه های مطرح دنیا که وابسته به جریان صهیونیسم هستند، واقعیت های جنگ غزه را تحریف کنند.

کنعانی در پایان گفت: امروز مساله فلسطین موضوع محوری و جهانی است و ملت فلسطین در آستانه پیروزی تاریخی خود قرار دارد. رژیم صهیونیستی در مقابل خواسته جهانی درحال ذوب شدن است و توان ایستادن در مقابل حقیقت را ندارد و دیر یا زود در برابر این خواسته سر تسلیم فرو خواهد آورد.
 

در انتهای این مراسم از برگزیدگان آثار در موضوع تیتر، لوگو، طرح گرافیکی، کلیپ و پادکست تقدیر شد.

 

 

انتهای پیام/م.د

نظر شما