شناسهٔ خبر: 67084207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گردهمایی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی انجام شد؛

پاسداشت زحمات شهید جمهور در شکوفایی صنعت فضایی ایران

تهران- ایرنا- مراسم پاسداشت زحمات شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فضایی ایران و فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صبح امروز (یکشنبه ۲۰ خرداد) مراسم گردهمایی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی ایران برای پاسداشت زحمات شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در شکوفایی صنعت فضایی ایران برگزار شد.

در این مراسم «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «حسن سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران، فعالان بخش خصوصی و دیگر افراد فعال در صنعت فضایی ایران حضور دارند.

به گزارش ایرنا، با آغاز به کار دولت سیزدهم، شهید جمهور بر رشد صنعت فضایی تاکید کرد و با برگزاری اولین شورای عالی فضایی پس از ۱۱ سال نشان داد که بر توسعه این زیست‌بوم اراده جدی دارد. از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم، ۱۲ پرتاب موفق ماهواره انجام شد که معادل پرتاب‌هایی است که در یک دهه گذشته و در دولت‌های گذشته انجام شده است. در هر کدام از این پرتاب‌ها که برخی تحقیقاتی و برخی عملیاتی بودند، چرخه صنعت فضایی توانست تجربیات زیادی کسب کند و از قبل بیشتر قوت بگیرد.

یکی دیگر از این دستاوردها، دستیابی به مدار ۷۵۰ کیلومتری است. ماهواره ثریا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب شد و با قرار گرفتن در مدار ۷۵۰ کیلومتری توانست یک رکورد تازه را به ثبت برساند.

پاسداشت زحمات شهید جمهور در شکوفایی صنعت فضایی ایران

ساخت منظومه شهید سلیمانی اقدام دیگری بود که انجام شد. این منظومه برای ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی ساخته خواهد شد. بزرگ‌ترین قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان در ساخت منظومه شهید سلیمانی منعقد شد.

قدم بعدی طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار بود که می‌تواند توان ایران در زمینه پرتاب ماهواره برای خود و کشورهای همسایه را به شدت افزایش دهد.

عملیات عمرانی بزرگ‌ترین پایگاه فضایی خاورمیانه در دولت سیزدهم کلید خورد و به پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی رسید. این پروژه ملی قرار است در دهه فجر ۱۴۰۳ رونمایی شود.

احیای زیست فضا پس از یک دهه با پرتاب موفقیت‌آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور، دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای با دقت یک متر که با پرتاب ماهواره خیام به دست آمد. پرتاب موفق ماهواره «مهدا» به همراه ۲ ماهواره دیگر به مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ و پیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری سطح زمین که باعث شد یک ماهواره ساخت داخل در بالاترین ارتفاع سطح زمین سیر کند.

نظر شما