شناسهٔ خبر: 67084171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام معرفت تشریح کرد:

نگاهی به برنامه‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی + صوت

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات صورت‌ گرفته در عرصه تقویت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و آینده این فعالیت‌ها گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در این حوزه صورت گرفت، سر و سامان دادن به کلاس‌های درس انس با قرآن کریم است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات صورت‌ گرفته در عرصه تقویت فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و آینده این فعالیت‌ها گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در این حوزه صورت گرفت سر و سامان دادن به کلاس‌های درس انس با قرآن کریم است که خوشبختانه برای اولین‌بار دارای عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد.

برپایی ۳ هزار و ۴۰۰ کلاس درس انس با قرآن 

وی با بیان اینکه در هر ترم سه هزار و ۴۰۰ کلاس درس انس با قرآن کریم در تمامی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: این کلاس کمک می‌کند که اساتید ما با انگیزه بیشتری به ایجاد انس با قرآن کریم دانشجویان کمک کنند و این حرکت به عنوان یکی از اقداماتی است که در برنامه کاری ما شروع شده و امیدواریم به خوبی هم به پایان برسد.

راه‌اندازی و ایجاد ۵ سامانه قرآن و عترت 

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی ما راه‌اندازی و ایجاد پنج سامانه قرآن و عترت است که در سال گذشته افتتاح شد. این سامانه‌ها به رشد شرکت‌کننده‌ها در مسابقات قرآن بسیار کمک کرده است، به نوعی که فعالیت این بخش را هم در ابعاد مختلف ازجمله ثبت‌نام، ایجاد انگیزه و آموزش تسهیل کرده است.

معرفت با بیان اینکه هدف ما از راه‌اندازی این بخش این است که به صورت سامانه‌ای کار‌های قرآنی را پیش ببریم، تصریح کرد: در جشنواره‌های ملی مانند سال‌ گذشته دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خوش درخشیدند و با این سامانه تلاش می‌کنیم که باز هم بتوانند رتبه‌های برتر را دریافت کنند. بر همین اساس به جز درس انس با قرآن، مسابقات قرآن و عترت را هم در برنامه داریم.

فعالیت‌های ویژه پژوهشکده قرآن و عترت

وی فعالیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه قرآنی را در حوزه پژوهشکده قرآن و عترت دانست، اظهار کرد: این پژوهشکده تلاش می‌کند تا کارگاه‌های توانمندسازی را برای دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار کند و امیدواریم این کارگاه‌ها باعث شود تا ارتباط این مجموعه با قرآن تعمیق‌ شود.

امتیازات ویژه به دانشجویان فعال قرآنی

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص امتیازات ویژه برای جذب دانشجویان به فعالیت‌های قرآن و عترت گفت: دانشگاه برای در نظر گرفتن امتیازات ویژه به دانشجویانی که در این عرصه فعالیت دارند، همراه است و حتی در مقاطعی برنامه‌ریزی شده است تا دانشجویان برتر در این عرصه جذب دانشگاه آزاد اسلامی شوند؛ در کنار این موارد ما در بحث جذب مدرس انس با قرآن این کار را انجام داد‌ه‌ایم.

معرفت گفت: امروز یکی از مراحل سخت جذب مدرس درس انس با قرآن آزمون کتبی آن است. در حالی که ما عزیزان فعال در این عرصه را در اولویت جذب گذاشته‌ایم. کسانی که دارای رتبه‌های قرآنی در بخش ملی باشند از اولویت جذب برخوردار هستند و ترجیح می‌دهیم که این عزیزان مجوز تدریس درس انس با قرآن را دریافت کنند. این عزیزان بعد هم می‌توانند به عنوان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شوند.

وی بیان کرد: به دنبال این هستیم که فعالان قرآنی علاقه‌مند، سکان علمی تدریس درس انس با قرآن کریم را به عهده گیرند. البته در طول یک سال اخیر رویکرد دانشگاه اسلامی حذف اساتید حق التدریس بود. به نوعی که دیگر عنوان حق‌التدریس نداریم و به جای آن اساتید یا هیئت علمی یا دستیار آموزشی هستند. دستیاران آموزشی معمولا دانشجویان دکتری خود دانشگاه آزاد اسلامی هستند که مقاطع پایین‌تر را تدریس می‌کنند. این فعالیت مشابه یک سیاست در حوزه‌های علمیه است که نتایج تربیتی فراوانی دارد.

مدیرکل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رویکرد دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی باعث می‌شود که خود دانشجویان دکتری ما هم توانمند بشوند و ضمن تقویت خود نقاط ضعف خود را هم شناسایی کنند. در کنار اینها هیئت علمی هم داریم که آنها نیز به دو دسته پیوسته و وابسته تقسیم‌بندی می‌شوند. 

معرفت اظهار کرد: این جریان قطعا می‌تواند آینده خوبی را در عرصه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه رقم بزند، خصوصا در درس انس با قرآن کریم که قطعا ارزش آن می‌‌تواند از بسیاری امتیازات بیشتر باشد. این اقدامات زمینه‌ای را فراهم می‌کند که استاد بتواند کسب درآمد هم داشته باشد و به نوعی در شهریه‌ دانشجو نیز تهاتر کرده است. به نوعی یک تخفیف هدفمند و هوشمند است و قطعا سازندگی در این نوع امتیازات می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما