شناسهٔ خبر: 67083815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بحران اخاذی جنسی آنلاین؛ عامل خودکشی در میان کودکان و نوجوانان غربی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی کودکان و نوجوانان در کشور‌های غربی که قربانی سوءاستفاده جنسی و اخاذی انلاین می‌شوند در نهایت دست به خودکشی می‌زنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - اخاذی و سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در فضای آنلاین به یکی از چالش‌های جهان امروزی تبدیل شده است.

براساس نخستین برآورد جهانی از این بحران، سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کودک قربانی استثمار و سوءاستفاده جنسی آنلاین می‌شوند.

کارشناسان هشدار داده‌اند که کودکان در سراسر جهان از این همه‌گیری پنهان رنج می‌برند. 

در این میان، درصد بالایی از قربانیان اخاذی و سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان مربوط به کشور‌های غربی هستند.

بحران اخاذی و سوءاستفاده جنسی آنلاین در آمریکا

نیوزچنل درباره این بحران در آمریکا می‌نویسد: مقام‌ها به والدین در مورد یک کلاهبرداری آنلاین هشدار می‌دهند که در سراسر آمریکا در حال گسترش است. درک مفهوم این موضوع ممکن است دشوار باشد، اما پیامد‌های آن ویرانگر است. 

جرایم شامل جلب اعتماد قربانی‌ها و استفاده از فناوری دیپ‌فیک (ابزار هوش مصنوعی) برای ایجاد تصاویر جنسی دروغ است. 

یک کارشناس در این مورد، گفت: شما در فضای اینترنت می‌توانید هر کسی که می‌خواهید باشید. مجرمان می‌توانند از تصاویر جعلی از اینترنت استفاده کنند تا به نظر برسد که زن هستند و

سپس آن‌ها شروع به ارسال تصاویر برای فرد قربانی می‌کنند. آن‌ها در ادامه اعتماد فرد قربانی را جلب می‌کنند.

مجرمان از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد حساب کاربری جعلی و تظاهر به نوجوانی استفاده می‌کنند. آن‌ها سپس به قربانی پیام می‌دهند و طی چند روز، هفته یا ماه با آن‌ها تعامل می‌کنند. در نهایت، آن‌ها با قربانی رابطه برقرار کرده و آن‌ها را متقاعد می‌کنند که تصاویری از خود ارسال کنند. 

سپس فرد مجرم از آن تصاویر به‌عنوان اهرمی برای دریافت پول یا تصاویر بیشتر استفاده می‌کند.

براساس مطالعه‌ای که از سوی اف‌بی‌آی و سازمان امنیت داخلی آمریکا انجام شده، بین اکتبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳، بیش از ۱۳ هزار مورد اخاذی جنسی آنلاین کودکان و نوجوانان تنها در سراسر آمریکا گزارش شده است.

بیشتر قربانیان پسران ۱۴ تا ۱۷ ساله بودند. در این بازه زمانی، ۲۰ کودک و نوجوان به دلیل این موضوع خودکشی کردند.

بحران در اروپا

البته این موضوع تنها مختص آمریکا نبوده و کشور‌های اروپایی نیز در حال تجربه این بحران هستند.

براساس گزارش یک موسسه هلندی، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نوجوان با سوء‌استفاده جنسی آنلاین مواجه می‌شوند.

سخنگوی این موسسه حمایت از قربانیان گفت که سوءاستفاده جنسی آنلاین یک مشکل بزرگ در این کشور و به‌طور کلی در جهان است. او گفت: این موضوع را می‌توان از تعداد گزارش‌هایی که به‌دستمان می‌رسد، متوجه شد.

یکی از مقام‌های دادگاه هلند در این مورد، گفت: اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه ما تبدیل شده‌اند. با یک کلیک موشواره یا ضربه زدن بر روی گوشی هوشمند، شخصی با اهداف شوم می‌تواند بدون توجه به دنیای دیجیتال کودکان و نوجوانان کار خود را پیش ببرد.

همکاری نکردن شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی

مادر پسر ۱۶ ساله‌ای که پس از اخاذی در اینستاگرام خودکشی کرد، از صاحب پلتفرم متا به دلیل تاخیر در انتشار داده‌هایی که کلید تحقیق‌های پلیس در مورد مرگ پسرش بود، انتقاد کرد.

این نوجوان ۱۶ ساله اسکاتلندی به نام موری دووی در دسامبر (آذر/دی ۱۴۰۲) گذشته در خانه خودکشی کرده و جان خود را از دست داد.

والدین او می‌گویند که آن‌ها معتقدند موری فریب خورده بود تا تصاویر خصوصی خود را برای یک مخاطب اینستاگرام ارسال کند. به گفته آن‌ها، موری فکر می‌کرد که شخص مخاطب او فردی هم سن‌وسال خودش است؛ اما مشخص شد که آن‌ها مجرمانی خارج از کشور هستند که در زمینه اخاذی جنسی با انگیزه مالی فعالیت دارند.

انتهای پیام/

نظر شما