شناسهٔ خبر: 67083467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

استاد دانشگاه لبنان: رژیم اسرائیل قادر به پیروزی در جنگ علیه حزب‌الله نیست

استاد دانشگاه لبنان با اشاره به تنش اخیر بین رژیم اسرائیل و حزب‌الله لبنان و لفاظی‌های جدید بنیامین نتانیاهو گفت: رژیم اسرائیل نمی‌تواند در جنگ تمام عیار علیه حزب‌الله لبنان پیروز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، دکتر عماد سلمی (Imad Salamey) استادیار علوم سیاسی و امور بین الملل دانشگاه آمریکایی لبنان به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اسرائیل تهدید کرده عملیات نظامی را در مرز با لبنان آغاز کند زیرا حزب الله قابلیت های شگفت انگیز و پیچیده ای را از خود نشان می دهد و باعث نگرانی و سردرگمی رژیم اسرائیل در باره جبهه شمالی شده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز چهارشنبه هشدار داد که تل آویو «آماده اقدامات جدی در شمال علیه حزب الله است»

وی به تشدید درگیری های اخیر فرامرزی اشاره کرد که حملات پهپادی حزب الله به خاک رژیم اسرائیل و سرنگونی پهپاد این رژیم بر فراز حریم هوایی لبنان در هفته گذشته را شامل می شود.

نتانیاهو خطاب به رسانه ها در شهر یهودی نشین «کریات شمونا» (Kiryat Shmona) که بیشتر جمعیت غیرنظامی آن به دلیل درگیری ها تخلیه شده اند، مدعی شد: اگر کسی فکر می کند که آنها (حزب الله) می تواند به ما آسیب بزنند و ما کاری نمی کنیم اشتباه می کند.

اسپوتنیک با اشاره به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران به نقل از وی نوشت: ایران تلاش می کند ما را محاصره کند و ما به طور مستقیم با نیروهای نیابتی این کشور در جنگ هستیم.

نتانیاهو افزود: ما نمی توانیم ادامه این وضعیت را در شمال بپذیریم و این وضعیت ادامه نخواهد یافت.

اسپوتنیک نوشت: ناظران سیاسی و نظامی در سراسر جهان بر این باورند که به رغم شباهت های ظاهری بین حزب الله و حماس که تلاش کرده با ترکیبی از سلاح ها، موشک‌های ضدتانک قابل حمل انسان و راکت‌های ساده که در گاراژهای زیرزمینی مونتاژ شده‌اند، ارتش اسرائیل را نابود کند، حزب الله بسیار قوی تر است.

حزب‌الله که از سال ۲۰۱۲ به دلیل سال‌ها مبارزه با ارتش اسرائیل و نیروهای نیابتی تروریست‌های تحت حمایت آمریکا در سوریه قوی تر شده است، برخلاف حماس، مجموعه‌ای از موشک‌ها و راکت‌های پیشرفته نیز در اختیار دارد که بنابر تخمین ناظران در واشنگتن تعداد آنها به ۲۰۰ هزار می رسد و برای غلبه بر شبکه قدرتمند دفاع هوایی و موشکی اسرائیل کافی است.

استاد دانشگاه لبنان در این زمینه خاطرنشان کرد: (رژیم) اسرائیل می تواند به طور همزمان به بسیاری از اهداف حزب الله حمله کند و خسارات قابل توجهی به آنها وارد کند، اما نمی تواند توانایی های شبه نظامیان «که گسترده و متحرک است» را حذف کند یا حتی به طور چشمگیری کاهش دهد.

وی افزود: اگر (رژیم) اسرائیل قصد دارد حزب الله را تضعیف کند به سال ها عملیات برای نابودی زیرساخت ها و سلاح های این گروه نیاز دارد تا مبارزان آن را از جنوب لبنان خارج کند و مسیرهای تامین از سوریه را قطع کند. اسرائیل نمی تواند به طور کامل به این هدف خود دست یابد.

این استاد دانشگاه هشدار داد «خطر گسترش تنش ها بالقوه زیاد است و بسیاری از نیروهای تیپ قدس در سوریه و عراق را درگیر می‌کند و در نتیجه اسرائیل باید در جبهه‌های متعدد و گسترده ای بجنگد».

سلمی افزود: این نتیجه ای نیست که تل آویو به آن امیدوار است، زیرا مقامات و رهبران نظامی اسرائیل به طور معمول به دنبال «دستاورد نظامی سریع با اهداف بلندپروازانه» هستند که در صورت شکست، ارتش اسرائیل را وادار خواهد کرد تا به «مجازات جمعی با هدف قرار دادن غیرنظامیان» متوسل شود؛ موضوعی که محتمل ترین سناریو در این مورد است.»

این ناظر سیاسی لبنانی پیش بینی کرد که این درگیری احتمالی بدون پیروزی قاطع، منجر به تحمیل خسارات عمده برای هر دو طرف خواهد شد.

آخرین درگیری مستقیم حزب الله و رژیم اسرائیل در ژوئیه و اوت سال ۲۰۰۶ رخ داد. در این درگیری بیشتر زیرساخت های بیروت نابود شدند و باعث خسارت پنج میلیارد دلاری شد.

نظر شما