شناسهٔ خبر: 67083271 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

سیستم‌های دفاع هوائی ناتو ناتوان از مهار پهپادهای ایران است

دویچه‌وله در گزارشی اذعان کرد: پهپادهای ایران قادر به غلبه بر سیستم‌های دفاع هوائی غربی (ناتو) هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: رسانه دولت آلمان در تحلیلی نوشت: بنا بر یک گزارش تحقیقی، حمایت نظامی ایران از روسیه افزایشی بی‌سابقه یافته است. در پایان ماه مه، مردی ناشناس از روسیه ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کرد که در آن یک هواپیمای بدون سرنشین سقوط کرده و او ادعا کرد که این پهپاد متعلق به اوکراین است که «موشک» حمل می‌کند. اما این یک پهپاد مهاجر-۶ ساخت ایران و مجهز به بمب‌های گلاید بود. جولیان روپکه، مسئول سیاست امنیتی در رابطه با این ویدیو هشدار می‌دهد که «حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه» به «سطح جدیدی» رسیده است. تهران این پهپادها را همراه با پهپادهای شاهد که ارزان‌تر و کندترند، گلوله‌های توپخانه و احتمالاً موشک‌های بالستیک در اختیار مسکو می‌گذارد. به گفته ناظران، این تسلیحات در ازای حمایت بین‌المللی روسیه و ارائه تسلیحات بسیار پیشرفته‌تر روسی به ایران تحویل داده می‌شوند.

از سال ۲۰۲۲ پهپادهای شاهد «جانشین موشک‌های کروز» شده‌اند که به مسکو امکان می‌دهد حملات گسترده و مکرری را به زیرساخت‌های اوکراین انجام دهد. روس‌ها در پاییز این سال توانستند با چنین پهپادهایی تقریباً کل اوکراین را در تاریکی فرو ببرند.

این پهپادها قادر به غلبه بر سیستم‌های دفاع هوائی غربی (ناتو) هستند. روسیه بلافاصله به دنبال هر حمله پهپادی با موشک‌های کروز که سریع‌تر و بسیار مخرب‌ترند حمله می‌کند. به نوشته روزنامه اسرائیلی‌ هاآرتص، چندی پیش اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین حداقل ۶۰۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶ خریداری کرده است. مسکو همچنین کمک گسترده‌ای در راه‌اندازی خطوط تولید محلی برای پهپادها دریافت کرده است. برخی از این معاملات با چندین تن شمش طلا پرداخت شده‌اند. وال‌استریت ژورنال گزارش داده که با وجود تحریم‌های گسترده، پهپاد مهاجر-۶ حاوی قطعات بسیاری از فناوری غربی است. برخی از قطعات الکترونیکی به شرکت ژاپنی «تونگاوا سیکو» (Tonegawa-Seiko Co) نسبت داده شد، در حالی که برخی دیگر متعلق به شرکت آلمانی «اینفینئون» (Infineon) است.

این شرکت آلمانی اما تأکید می‌کند که با ایران مبادلات تجاری ندارد. بسیاری از اجزای کالاهای غربی تحت هیچ‌گونه کنترل صادراتی قرار ندارند. به عبارتی ایران می‌تواند به راحتی قطعات خاصی را از طریق وب‌سایت‌هایی مانند «علی‌بابا» خریداری کند. این کار اگرچه ناقض قوانین است، اما ردیابی و نظارت بر آن دشوار است.

نظر شما