شناسهٔ خبر: 67083130 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تداوم دعوای عجیب و غریب کره شمالی و جنوبی

کره شمالی تاکنون بیش از 1000 بالون را برای ریختن تن زباله و کود در جنوب در انتقام از کمپین های تبلیغاتی غیرنظامیان کره جنوبی ارسال کرده است که به تنش بین دو کره در بحبوحه بن بست دیپلماتیک بر سر جاه طلبی های هسته ای کره شمالی افزوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، تنش میان دو کره شمالی و جنوبی به مرحله عجیب و غریبی رسیده است. پس از آنکه پیونگ یانگ برای نمایش اعتراض خود به سیاست های دولت سئول، اقدام به ارسال بالن های مملو از زباله بر فراز آسمان کره جنوبی کرد، حالا سئول می گوید به تلافی قصد دارد بلندگوهای تبلیغاتی را در مناطق مرزی با صدای بلند و طبیعتا آزاردهنده برای مردم کره شمالی نصب کند.

دفتر ریاست جمهوری سئول در بیانیه ای اعلام کرد که پس از یک جلسه امنیتی اضطراری به رهبری چانگ هو جین، مدیر امنیت ملی کره جنوبی، مقامات تصمیم گرفتند که نصب و پخش بلندگو را از روز یکشنبه در مناطق مرزی آغاز کنند. این اقدام به طور قطع باعث خشم کره شمالی خواهد شد و به طور بالقوه آن را وادار می کند تا اقدامات نظامی تلافی جویانه خود را انجام دهد.

چانگ و دیگر مقامات امنیتی کره جنوبی پیونگ یانگ را به دلیل تلاش برای ایجاد "اضطراب و اختلال" در کره جنوبی مورد سرزنش قرار دادند و تاکید کردند که کره شمالی "تنها مسئول" تشدید تنش‌ها بین دو کره‌ در آینده خواهد بود.

تنها چند روز پس از آن که فعالان کره جنوبی بالن های خود را برای پراکنده کردن اعلامیه های تبلیغاتی در کره شمالی به پرواز درآوردند، کره شمالی صدها بالون حمل زباله را به سمت کره جنوبی پرواز داد.

کره شمالی تاکنون بیش از 1000 بالون را برای ریختن تن زباله و کود در جنوب در انتقام از کمپین های تبلیغاتی غیرنظامیان کره جنوبی ارسال کرده است که به تنش بین دو کره در بحبوحه بن بست دیپلماتیک بر سر جاه طلبی های هسته ای کره شمالی افزوده است.

از هفته گذشته، زمانی که کره جنوبی توافق کاهش تنش سال 2018 با کره شمالی را به حالت تعلیق درآورد، از سرگیری پخش برنامه های بلندگوی کره جنوبی به طور گسترده ای پیش بینی می شد. این اقدام به کره جنوبی این امکان را داد که کمپین های تبلیغاتی  و احتمالاً تمرینات نظامی را در مناطق مرزی از سر بگیرند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی  اعلام کرد که کره شمالی از شنبه شب حدود 330 بالون را به سمت جنوب پرتاب کرده  و تا صبح یکشنبه حدود 80 بالون در خاک کره جنوبی پیدا شده است. ارتش اعلام کرد شنبه شب وزش باد به سمت شرق بود که احتمالاً باعث شد بسیاری از بالن ها از قلمرو کره جنوبی شناور شوند.

ارتش کره جنوبی می گوید بالون هایی که فرود آمدند زباله هایی از جمله زباله های پلاستیکی و کاغذی را رها کردند، اما هیچ ماده خطرناکی کشف نشد.

ارتش که واحدهای واکنش سریع شیمیایی و پاکسازی مواد منفجره را برای بازیابی بالون ها و مواد کره شمالی بسیج کرده، به مردم هشدار داد که مراقب سقوط اشیاء باشند و بالن های پیدا شده روی زمین را لمس نکنند بلکه آنها را به پلیس یا مقامات نظامی گزارش دهند.

پرتاب بالون ها در  روز شنبه توسط کره شمالی سومین بار در نوع خود از 28 مه بود. در دو دور قبلی، مقامات کره جنوبی حدود 1000 بالون را کشف کردند که به کیسه های وینیل حاوی کود، ته سیگار، تکه های پارچه و زباله بسته شده بود. باتری و کاغذ باطله برخی از این بالون ها  در جاده ها، مناطق مسکونی و مدارس پراکنده شدند.

معاون وزیر دفاع کره شمالی اعلام کرده بود  که کشورش عملیات بالون را متوقف خواهد کرد، اما تهدید کرد که اگر فعالان کره جنوبی دوباره اعلامیه ارسال کنند، آن را از سر خواهد گرفت.

با اینهمه پس از این هشدار،  یک گروه غیرنظامی کره جنوبی به رهبری پارک سانگ هاک، فراری کره شمالی، اعلام کرد که 10 بالون را از یک شهر مرزی که حامل 200000 اعلامیه ضد کره شمالی،  USB با آهنگ های کی پاپ و اسکناس های یک دلاری امریکایی بوده را به سمت کره شمالی پرواز داده است.  رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند که یک گروه فعال دیگر نیز روز جمعه بالن‌هایی حاوی 200000 اعلامیه تبلیغاتی را به سمت کره شمالی پرتاب کردند.

مقامات کره جنوبی پرتاب بالون زباله کره شمالی و سایر اقدامات تحریک آمیز اخیر را پوچ و غیرمنطقی خوانده و وعده تلافی دادند. اکنون کره جنوبی ممکن است از طریق بلندگوهای معروف خود پخش برنامه های ضد پیونگ یانگ، آهنگ های کی پاپ و اخبار خارجی را در سراسر مرزهای مشترک آغاز کند.   به گفته تحلیلگران، کره شمالی به شدت نسبت به چنین پخش‌هایی حساس است، زیرا می‌ترسد که این امر می‌تواند روحیه نیروهای خط مقدم و ساکنان و در نهایت تسلط کیم جونگ اون بر قدرت را تضعیف کند.

به گفته مقامات کره جنوبی، در سال 2015، زمانی که کره جنوبی برای اولین بار در 11 سال گذشته پخش با بلندگو را از سر گرفت، کره شمالی گلوله های توپخانه ای را در سراسر مرز شلیک کرد و هرچند که این اقدام با پاسخ نظامی جنوب روبه رو شد اما تلفات انسانی به دنبال نداشت.

کیم در سال‌های اخیر کمپین فزاینده‌ای را برای از بین بردن تأثیرات فرهنگی و زبانی کره جنوبی به راه انداخته است. در ژانویه، کیم اعلام کرد که شمال از هدف دیرینه خود برای اتحاد مسالمت آمیز با جنوب دست می کشد و قانون اساسی خود را بازنویسی می کند تا جنوب را به عنوان یک دشمن دائمی شناسایی کند. کارشناسان می گویند که تلاش های رهبر کره شمالی برای تقویت هویت مجزای شمال ممکن است با هدف تقویت حکومت خاندان کیم باشد.

کمپین بالون کره شمالی احتمالاً به منظور ایجاد شکاف در کره جنوبی بر سر رویکرد تندرو دولت محافظه کار آن در قبال کره شمالی است.

قانونگذاران لیبرال، برخی گروه‌های مدنی و ساکنان مرز مشترک دو کره  از دولت خواسته‌اند تا از فعالان سیاسی و اجتماعی بخواهد که پرواز بالن‌ها را متوقف کنند تا از درگیری‌های غیرضروری با کره شمالی جلوگیری کنند. اما مقامات دولتی مطابق با حکم دادگاه قانون اساسی سال گذشته که قانون جرم‌انگاری اعلامیه‌های ضد کره شمالی را به عنوان نقض آزادی بیان لغو کرد، چنین درخواستی را ارائه نکرده‌اند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما