شناسهٔ خبر: 67083047 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ماجرای آمدن چینی‌ها به ایران برای خدمات دندانپزشکی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق مشترک ایران و چین در توسعه گردشگری چینی‌ها در ایران نیز بر دو محور کار می‌کند؛ یک محور گردشگری سلامت به طور ویژه دندانپزشکی است و در این زمینه با مراکز داخل کشور مذاکره و تبلیغات در چین آغاز شده است، زیرا خدمات دندانپزشکی در ایران با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر کشور‌های منطقه انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، رشد ۳۰درصدی در تجارت ایران و چین همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از رشد تجارت ایران و چین در سال جاری خبر داد و گفت: تجارت نفتی و غیرنفتی ایران و چین در سه ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد رشد داشته است؛ تجارت غیرنفتی ایران و چین نیز در این مدت از سال ۲۰۲۴ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۳، رشد حدود ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: بدون محاسبه صادرات نفتی در بررسی تراز تجاری ایران واردات همواره بر صادرات غلبه دارد و تجارت ایران و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست و تنها استثنائات این قاعده را کشور‌های عراق و افغانستان تشکیل می‌دهند، با این حال گفتنی است که در در تجارت با چین میان صادرات و واردات ایران شکاف زیادی وجود ندارد به طوری که می‌توان ۴۰درصد کل تجارت غیرنفتی را شامل صادرات ایران به چین عنوان کرد.

حریری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی در صورتی که اتفاق خاصی قیمت‌های جهانی را متاثر نکند، این رشد ۳۰درصدی در تجارت دو کشور همچنان تداوم داشته باشد و چنانچه پیش‌تر گفته شد این رشد در تجارت نفتی و در تجارت غیرنفتی محقق خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این پرسش که توافقات ایران و هند در منطقه چابهار تا چه اندازه روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: توافق هند و ایران در چابهار که به‌تازگی بار دیگر تمدید شده یک دهه پیشینه دارد و امر جدیدی نیست با این حال در این یک دهه هند در چابهار اقدام معنادار و چشمگیری در ورود سرمایه و فناوری انجام نداده و بنابراین به باور من آنچه در توافق با هند انجام شده از نظر اقتصادی منطقی نبوده است مگر اینکه دستاورد‌های سیاسی داشته باشد که من اطلاعی در مورد آن ندارم.

وی خاطرنشان کرد: البته اموری که پیش از این کلید خورده بود ادامه دارد به طور مثال هفته آینده آقای ضرغامی برای بازدید از رویداد شکوه ایران در پکن به چین می‌رود؛ این رویداد چند ماه است که برقرار است و در جریان سفر آقای ضرغامی نیز نشستی با فعالان صنایع دستی و گردشگری در چین و در دفتر اتاق ایران و چین در شانگ‌های برگزار خواهد شد و فعالان بخش خصوصی ایران نیز از این فرصت برای پیشبرد برنامه‌های خود بهره خواهد برد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در تشریح برنامه‌های این اتاق در سال جاری گفت: بخش خصوصی امسال در صادرات به چین تمرکز خود را بر سه کالای جدید افزایش داده است.

وی افزود: تاکنون حدود ۶۰درصد پسته صادراتی ایران به مقصد چین صادر می‌شده است، ۱۰۰ درصد انجیر صادراتی ایران به چین می‌رود و یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های فروش زعفرانی ایرانی چین است و علاوه بر این‌ها گلاب و فرش‌های دستباف و ماشینی نیز کالا‌هایی هستند که در یک دهه گذشته بر تقویت صادرات آن‌ها به چین تمرکز شده است و این جریان هنوز ادامه دارد؛ در سال جاری اتاق ایران و چین بنا دارد تمرکز خود را بر صادرات شیرینی و شکلات، محصولات چرمی، گیاهان دارویی و مواد شوینده و بهداشتی افزایش دهد و در صورت موفق بودن این طرح در سال جاری و سال آینده در سال‌های بعد به آن تداوم بخشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اتاق مشترک ایران و چین در توسعه گردشگری چینی‌ها در ایران نیز بر دو محور کار می‌کند؛ یک محور گردشگری سلامت به طور ویژه دندانپزشکی است و در این زمینه با مراکز داخل کشور مذاکره و تبلیغات در چین آغاز شده است، زیرا خدمات دندانپزشکی در ایران با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر نسبت به دیگر کشور‌های منطقه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: محور دوم گردشگری اقتصادی است؛ این محور شامل رویداد‌هایی می‌شود که در ایران برگزار می‌شود. همچنین بازدید از امکانات اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز در زیرمجموعه این موضوع قرار دارد.

نظر شما