شناسهٔ خبر: 67082945 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

واگذاری سهام شرکت‌ های زیرمجموعه وزارتخانه ها به کجا رسید؟

وزیر کار از واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در بورس خبر داد. طبق برنامه هفتم توسعه همه وزارتخانه ها موظفند ظرف دو سال سهام شرکت های زیر مجموعه شان را واگذار کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق ماده ۵ برنامه هفتم توسعه همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی موظفند حداکثر تا پایان سال دوم از زمان اجرای قانون برنامه هفتم سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود اعم از تولیدی، خدماتی و بازرگانی را واگذار کنند.

در این برنامه همچنین تأکید شده شرکت‌های شبه دولتی نیز باید سهام شرکت‌های خود را واگذار کنند و حتی مجازات‌هایی برای وزارتخانه‌هایی که به تعهداتشان عمل نکنند، درنظر گرفته شده است. در چنین شرایطی روز گذشته وزیرکار وعده داد امسال سال خروج این وزارتخانه از بنگاه‌داری است.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت کار در دست نیست اما حجت‌الله عبدالملکی، وزیر سابق کار پیش از این تعداد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه را ۵۰۰شرکت اعلام کرده بود. اینها شرکت‌هایی هستند که خیلی قبل‌تر براساس سیاست‌های اصل۴۴ باید واگذار می‌شدند اما تاکنون بلاتکلیف مانده است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین این شرکت‌ها ایدرو و ایمیدرو هستند که قبلا در فهرست واگذاری بودند اما با عنوان سازمان توسعه‌ای از فهرست واگذاری‌ها حذف شدند. کارشناسان بر این باورند که این دو شرکت در بهترین حال ۲هلدینگ بزرگ صنعتی هستند که می‌توان به راحتی سهام آنها را در بورس واگذار کرد اما به‌دلیل مقاومت مدیران دولتی هیچ صحبتی از واگذاری سهام این دو شرکت نمی‌شود. با این حال روز گذشته وزیر کار از برنامه واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در سال‌جاری خبر داد اما هیچ اشاره‌ای به نام این شرکت‌ها نکرد.

صولت مرتضوی در این‌باره گفت: محور برنامه‌های این وزارتخانه در سال۱۴۰۳ عبور از بنگاه‌داری و توجه به سهامداری است و یکی از برنامه‌های این وزارتخانه ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه است.

به‌گفته او برای برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، یکی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت کار و نیز اقدامات کلان این وزارتخانه، ورود حتمی شرکت‌های زیرمجموعه به بازار سرمایه است تا بتوان از مزایای این بازار برای بهبود عملکرد و فعالیت این شرکت‌ها استفاده کنیم.

نظر شما