شناسهٔ خبر: 67082675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز خرید گندم در خراسان‌شمالی/ پیش بینی برداشت ۱۵۰ هزار تن محصول

بجنورد-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی از آغاز خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می شود افزون بر ۱۵۰ هزار تن محصول گندم‌کاران خریداری شود.

صاحب‌خبر -

احمد نامور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در ۲۶ مرکز انجام می شود و اکنون در مناطق گرمسیر استان ۶ مرکز بازگشایی شده و آماده تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

وی افزود: مراکز فعال مناطق گرمسیر شامل انبار سنخواست، صادق آباد، امند، شهرک صنعتی جاجرم و سیلوی دولتی شهید سلیمانی بجنورد است.

نامور با اشاره به اینکه انتظار می رود گندم کاران استان امسال بیش از ۱۵۰ هزار تن محصول خود را به دولت تحویل دهند خاطرنشان کرد: فرآیند پرداخت وجه گندم خریداری شده مطابق هر ساله از سوی دولت تعیین و پس از تامین منابع مالی به حساب کشاورزان واریز می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: تمامی مراکز خرید استان ملزم به ارائه چک لیست روزانه به بانک عامل هستند تا به محض تامین منابع مالی وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شود.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم امسال به ازای هر کیلوگرم از این محصول ۱۷۵ هزار ریال تعیین شده است افزود: دولت تلاش دارد تا وجوه مربوط به خرید گندم در کوتاه ترین زمان به حساب این کشاورزان واریز شود.

به گزارش ایرنا، سال زراعی جاری در سطح ۴۸ هزار هکتار زمین های آبی و ۹۵ هزار هکتار اراضی دیم گندم کشت شد و در سال زراعی گذشته ۱۹۲ هزار تن گندم از سطح کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال قبل تر از آن ۴۵ درصد افزایش یافت که گندمکاران این استان ۱۱۲ هزار تن محصول مازاد بر نیاز را به سیلوهای دولتی تحویل داده بودند.

اکنون هزار و ۳۱۱ واحد نانوایی در استان فعالیت دارند و سرانه مصرف آرد و نان در خراسان شمالی ۲ کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری است.

مردم این استان نان خورتر هستند. هر فرد در خراسان شمالی ماهانه ۹.۵ کیلوگرم آرد و نان مصرف می کند که این رقم در کشور ۷.۵ کیلوگرم است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است این استان دارای هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، گرمه، جاجرم، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.

نظر شما