شناسهٔ خبر: 67081774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اندیشکده شورای آتلانتیک:

علی باقری بر ادامه رویکرد امیرعبداللهیان در ارتقای روابط با همسایگان تاکید دارد

تهران- ایرنا- گزارش شورای آتلانتیک با اشاره به برخی اظهارات و دیدگاه های سیاسی علی باقری تصریح دارد که وی پس از به دست گرفتن سرپرستی وزارت خارجه ایران بر پیروی از رویکرد (شهید) امیرعبداللهیان و ارتقای روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی تاکید دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیل مسیر سیاست خارجی ایران در دوره سرپرستی «علی باقری کنی» آورده است؛ در سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهوری ایران علاوه بر «سید ابراهیم رئیسی»، یک مقام ارشد دیگر هم حضور داشت و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه وزیر ایران نیز جان باخت. پس از آن حادثه فردی که سابقه فعالیت به عنوان یک مذاکره کننده ارشد هسته ای را دارد سکان وزارت خارجه ایران را در دست گرفته است.

این اتاق فکر آمریکایی پیش بینی کرد: «باقری کنی به عنوان یک دیپلمات برجسته شانس زیادی برای باقی ماندن به عنوان وزیر امور خارجه حتی در دوره ریاست جمهوری بعدی ایران را دارد که انتخابات آن قرار است در ۲۴ ژوئن برگزار شود.»

شورای آتلانتیک با اشاره به فعالیت باقری به عنوان معاون ارشد شهید امیرعبداللهیان و ریاست بخش مهم سیاسی وزارت امور خارجه، وی را فردی توصیف کرد که حضور پررنگی در رسانه‌ها ندارد. طبق گزارش این موسسه باقری کنی پیش از این مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود و تا به حال چند دور به صورت مستقیم با اتحادیه اروپا در وین و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفت وگو داشته است.

گزارش شورای آتلانتیک با اشاره به برخی اظهارات و دیدگاه های سیاسی باقری تصریح دارد که وی پس از به دست گرفتن سرپرستی وزارت خارجه ایران بر پیروی از رویکرد (شهید) امیرعبداللهیان و ارتقای روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی تاکید کرد.

گزارش در این رابطه آورده است: باقری کنی هفته اول کار خود را طوفانی پشت سر گذاشت و با بسیاری از همتایان خود از کشورهای روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و کویت گفت وگوی تلفنی داشت. او همچنین میزبان «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر بود که اولین سفر خود به تهران را انجام داد؛ ضمن آنکه باقری با رهبران و مقامات گروه های فلسطینی هم دیدار و گفت وگو کرد.

این اتاق فکر با بیان این موضوع که باقری کنی در پیشگفتار یک کتاب موضع خود را نسبت به برجام روشن کرد و گفت‌وگوهای ایران با آمریکا را یک تجربه تلخ تاریخی خواند، آورده است: زمانی که رئیسی در سال ۲۰۲۱ رئیس جمهور شد، باقری کنی به وزارت خارجه بازگشت و در صدر هیاتی قرار گرفت که پیشتر منتقد آن بود. وی برخلاف سلف خود، «عباس عراقچی» چندان اهل رسانه نبوده است.مذاکرات فشرده باقری کنی با اتحادیه اروپا - که به نمایندگی از ایالات متحده نیز انجام می شد - در سال ۲۰۲۲ به متنی منتهی شد که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آن دفاع می‌کرد.

اندیشکده آمریکایی مدعی است: حتی پس از حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس به اسرائیل، مذاکرات دوباره ادامه یافته است.

نظر شما