شناسهٔ خبر: 67081725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

قطع یک هفته‌ای آب شرب در بندرترکمن/ مسئولان: رفع چالش‌بی‌آبی چند‌ماه زمان می‌خواهد

قطع چند روزه آب در مناطق روستایی و شهری بندرترکمن علاوه بر اینکه حضور مردم ناراضی را در فرمانداری این شهرستان به همراه داشته موجب گلایه‌مندی شدید امام جمعه این منطقه از عملکرد مدیران متولی و دستگاه‌های نظارتی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، کم‌آبی و مشقت‌های بسیار در تامین آب آشامیدنی، درد کهنه و چندین ساله ساکنان گلستان است. پایین رفتن سطح آب زیرزمینی به دلیل بهره‌برداری بی رویه، استفاده نادرست از آب در بخش کشاورزی و کاهش دبی آب رودخانه‌ها در دوران خشکسالی سال‌های اخیر موجب شد، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مشترکان با دشواری همراه شود.

قطعی چند ساعته و برنامه‌ریزی شده آب در حال تبدیل شدن به عادت برای مردم است و اعتراضی از سوی مردم به همراه ندارد؛ اما این رویه نامانوس در برخی مناطق استان گلستان مانند بندرترکمن در غرب استان گلستان به چند روز هم رسیده است. قطع حدود یک هفته‌ای آب در برخی مناطق روستایی شهرستان بندرترکمن در آستانه عید قربان به عنوان یکی از اعیاد حائز اهمیت اهالی اهل سنت بندرترکمن، مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرد؛ تا جاییکه جمعی از روستاییان و شهروندان منطقه در فرمانداری اجتماع کردند. شرایط بغرنج بی آبی سبب شد تا امام جمعه این شهرستان از تربیون نماز جمعه خواستار رفع این چالش شود.


مدیران طاقت ۲روز قطع آب را دارند؟

حجت الاسلام محمد شیخی امام جمعه شهرستان بندر ترکمن در خطبه‌های نمازجمعه اهل تشیع این منطقه اظهار کرد: در هفته‌های اخیر موضوع تامین آب شرب در شهر و روستای بندرترکمن به یک چالش بزرگ تبدیل شده و مردم در برخی مناطق گرفتار قطع یک هفته‌ای آب هستند.


وی ادامه داد: در برخی روستا‌های شهرستان چند روز متوالی آب قطع است و ساکنین منطقه یک هفته باید انتظار بکشند تا به آب شرب دسترسی داشته باشند.


شیخی افزود: انتظار است که متولیان و مسئولان در مرکز استان به خودشان زحمت داده و مشکلات و تنگنا‌های مردم را از نزدیک مشاهده کنند.

دستگاه نظارتی ورود کند

امام جمعه بندر ترکمن ادامه داد: حتماً موضوع ضعف مدیریت در توزیع آب نقش بسزایی در این چالش دارد انتظار است تا دستگاه‌های نظارتی قوی‌تر عمل کنند و با هرگونه کم کاری و ترک فعل برخورد کنند.

شیخی ادامه داد: آب ضروری‌ترین نیاز انسان است آیا مدیرانی که در مرکز استان حضور دارند می‌توانند طاقت داشته باشند که خانواده‌های آن‌ها دو یا سه روز به آب شرب و بهداشتی دسترسی نداشته باشند امام جمعه بعد از ترکمن گفت مشکل کم آبی و بی آبی در بندر ترکمن پس از عید نوروز تاکنون مشهود بوده و هفته به هفته شرایط آن تشدید و وضعیت بدتر می‌شود

افت فشار و قطع آب را انکار نمی‌کنیم/ پیش‌بینی منابع آب جایگزین

نیمانظری رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان ترکمن هم در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: بر اساس برآورد‌های دفتر فنی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان، شهر بندر ترکمن با ۳۶ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه است و این امر موجب افت فشار و گاهی قطع آب می‌شود که قابل انکار نیست.


وی ادامه داد: در هفته‌های گذشته در برخی از مناطق شمالی این شهر موضوع قطع آب اتفاق افتاده است که با بکارگیری اتصالات و اصلاح شبکه این معظل به حداقل رسیده است.


نظری افزود: افزایش شدید دما، افزایش ورود گردشگران، حضور کارگران در فصل درو و همچنین تکرار سنت خانه‌تکانی ویژه عید قربان سبب افزایش مصرف آب در بندرترکمن شده است.

نظری گفت: در هفته‌های گذشته تلاش کرده‌ایم در مناطقی که گرفتار کمبود آب و یا قطع آب هستند آبرسانی با تانکر انجام شود.


رئیس آب و فاضلاب شهرستان بندر ترکمن ادامه داد: شرایط در برخی از روستا‌ها مانند گامشلی نزار، آرخ کوچک و خمرآباد بغرنج‌تر از سایر روستا‌ها است و اهالی این منطقه قطعی آب بیشتری را تجربه کرده اند.


نظری گفت: در روز‌های گذشته یک چاه به شبکه توزیع در این منطقه افزوده شده است تا بخشی از کمبود آب در این مناطق جبران شود.


نظری همچنین در خصوص واحد آب شیرین کن بندرترکمن هم گفت: اقلام برق تعدادی از چاه‌های متصل به شبکه ورودی آب شیرین کن در هفته‌های گذشته به سرقت رفته که در اسرع وقت که توسط سرمایه‌گذار این دغدغه برطرف شده است.


وی گفت: از مجموع ۲۱ چاه این مجتمع ۱۹ حلقه چاه به شبکه توزیع وصل هستند نظری ادامه داد: مجتمع آب شیرین کن بندر ترکمن ۷۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و به شبکه آب شرب منطقه تزریق می‌کند.

تاعیدقربان کمبود آب به طور موقت حل می‌شود

نورمحمد جعفری فرماندار شهرستان بندرترکمن هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا قبل از عید قربان موضوع کم آبی در شهرستان بندرترکمن در حوزه شهر و روستا به صورت موقت برطرف شود و در ادامه امور میان‌مدت و بلندمدت را پیگیری خواهیم کرد.


وی ادامه داد: در حوزه شهر بندرترکمن حدود با کمبود ۳۶ لیتر بر ثانیه مواجه هستیم که برای جبران این کسری باید دو حلقه چاه حفر کنیم.


فرماندار بندرترکمن گفت: باید با پیش بینی اعتبارات از سوی آب منطقه استان گلستان هر چه سریعتر ۲ آب شرب در منطقه حفر و وارد مدار توزیع شود که در حال حاضر اعتبار مورد نیاز آن حدود ۱۵ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

گفتنی است، یکی از راهکار‌های جدی حل مشکل کم آبی، علاوه بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه و رعایت الگوی کشت، شیرین‌سازی آب دریا است که اجرای آن در گلستان آغاز شده، ولی پروژه فعلی کفاف نیاز مردم منطقه را نمی‌دهد. مردم غرب گلستان چشم انتظار اقدام عاجل متولیان حوزه آب هستند. آن‌ها نگران استمرار وضعیت فعلی در ماه‌های گرم پیش رو هستند. هر چند فرماندار وعده داده است تا در صورت تامین اعتبار و حفر چاه مشکل کمبود آب برطرف می‌شود، اما در خوش بینانه‌ترین حالت، حفر چاه و اتصال به شبکه چند ماه زمان می‌خواهد.

نظر شما