شناسهٔ خبر: 67081598 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

رويکرد کيفي در تهيه طرح‌هاي جامع شهرهاي استان اصفهان

صاحب‌خبر -
رويکرد کيفي در تهيه طرح‌هاي جامع شهرهاي استان اصفهان
خبرگزاری آریا - رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از سال 1397 با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح های جامع شهری، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر این اداره کل قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آریا از استان اصفهان؛ علی هنردان رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح های فراشهری استان اصفهان اظهار کرد: طرح های توسعه فراشهری طرح هایی هستند که سیاستهای توزیع جمعیت، فعالیت و همچنین پهنه های عملکردی و کاربری اراضی را در سطوح ناحیه، منطقه و مجموعه‌های شهری تعیین و ضوابط مربوط به نحوه استفاده از آن پهنه‌های سرزمینی را مشخص می‌کنند.
وی افزود: از مهمترین طرح های فراشهری استان می‌توان به طرح جامع منطقه ای اصفهان در دهه 60، طرح های جامع نواحی مرکزی، غرب، شمال شرق و جنوب استان اصفهان در دهه 70 و 80، طرح مجموعه شهری و سند آمایش سرزمین استان در دهه 90 اشاره کرد.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در تهیه طرح های توسعه شهری از اسناد راهبردی برنامه ششم توسعه نیز می‌توان به عنوان سند فرادست در تهیه طرح های توسعه شهری نام برد.
وی در خصوص وضعیت طرح های جامع استان بیان کرد: طرح‌های جامع اولین سطح از طرح های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت 10 تا 15 ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کنند.
هنردان افزود: این طرح ها علاوه بر ارائه اسناد نقشه‌ای، ضوابط مربوط به حفظ و ارتقای کیفیت محیطی مناظر طبیعی، تاریخی و مصنوع را نیز وضع می‌کنند.
وی ادامه داد: تا قبل از سال 1386، تنها 20 شهر بزرگ استان دارای طرح جامع مصوب بودند اما با توجه به مصوبه سال 1386 هیات دولت مبنی بر تهیه طرح جامع برای کلیه شهرهای کشور، اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اقدام به تهیه طرح جامع برای 81 شهر دیگر استان کرد.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: براین اساس در مجموع 98 شهر استان مشمولِ نظام تهیه طرح‌های جامع شدند که همه این شهرها دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی هستند.
وی اضافه کرد: از مجموع 98 شهر مصوب، 17 شهر استان اصفهان دارای طرح بازنگری طرح جامع بودند که از این میان 14 شهر مصوب و ابلاغ شدند و طرح جامع شهرهای نطنز و نائین در مرحله تهیه و طرح جامع شهر مبارکه در مرحله تصویب و ابلاغ است.
هنردان خاطرنشان کرد: از سال 1397 با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح های جامع شهری، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر اداره کل را ه و شهرسازی استان قرار گرفت و بر این مبنا بازنگری طرح توسعه و عمران (جامع) شهر نطنز به عنوان اولین طرح جامع ویژه استان اصفهان و طرح جامع شهر نایین به عنوان اولین طرح جامع کشور با رویکرد بازآفرینی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی گفت: همچنین برنامه جامع کلانشهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری از سال 1397 در دست تهیه است که مرحله اول آن تهیه و مورد تأیید شورای راهبری قرار گرفت و تهیه مرحله دوم آن در سال جاری در دستور کار انتخاب مشاور و تهیه قرار دارد.

نظر شما