شناسهٔ خبر: 67080544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

استاندارد ملی رفتار و پوشش حرفه ای کارکنان

استاندارد ملی رفتار و پوشش حرفه ای کارکنان ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

مطابق با آئین نامه های رفتار و پوشش حرفه ای وزارت متبوع، قانون انطباق، آیین نامه های 880، 820،566، 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی، یکی از مهمترین شئون انسانی رعایت آراستگی، پوشش و نظم در ظاهر خصوصا در محیط کار، تحصیل و ... می باشد. بمنظور حفظ حریم شخصی و کرامت انسانی، ضمن رعایت موازین و ضوابط اسلامی، عرفی و اجتماعیی، ارتقا مستمر کیفیت خدمات سلامت، تعالی عملکرد بالینی، افزایش بهره وری، راعیت استانداردها و ضوابط پوشش و رفتار ذیل از سوی کلیه کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی اعم بیمارستان ها، مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی و سایر محیط های اداری الزامی می باشد.

ضوابط پوشش حرفه ای برای خانم ها

1.چادر و مقنعه: - مقنعه باید بلند با ضخامت مناسب بوده بطوری که زیرچانه، گردن، سینه و موی سر فرد را بطور کامل بپوشاند استفاده از کلاه، شال و روسری به جای مقنعه ممنوع می باشد.

2. مانتو: - مانتو باید ساده و فاقد هرگونه علامت و نشانه بوده و تا زیر زانوی فرد را بپوشاند و لزوما جلوی آن بسته باشد. حضور کارکنان در محیط های آموزشی با مانتوهای تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه یا خیلی بلند، چاکدار، آستین کوتاه، جلوه باز، چسبان، بدن نما، داری رنگ تند و زننده یا سویشرت، شومیز، بلوز ، سارافون و تونیک ممنوع است.- ضخامت مانتو باید به حدی باشد که پوشش زیر آن قابل رویت و نمایان نباشد، و آستین مانتو و روپوش حتما مچ دست فرد را بپوشاند.- رنگ مانتو و یا لباس کارکنان(زن و مرد) ستادی و اداری بایستی مطابق ضوابط و بخشنامه های صادره از وزرات متبوع باشد، رنگ مانتو کارکنان درمانی می بایست طبق ضوابط بیمارستان مربوطه باشد.- پوشیدن دامن، جایگزین شلواری، شلوار پاره یا وصله دار ممنوع است.

3. شلوار:- شلوار باید پارچه ای و آزاد باشد و علاوه بر الزام به استفاده از رنگ های متعارف باید مچ پا را بپوشاند.-پوشیدن شلوارکوتاه، شلوارک، تنگ، چسبان، ساپورت، لگ، استرچ، خمرهای، شلوارهای آویزان، جورابهای شلواری، شلواری که تعمداً پاره یا وصله دار باشد ممنوع است.

4. جوراب: - باید ساده بلند و ضخیم باشد، پوشیدن جوراب با رنگ پا مجاز نیست- استفاده از جوراب در تمامی اوقات اداری و اماکن منتسب به دانشگاه و مراکز وابسته از جمله آزمایشگاهها، بخش های مراقبت ویژه و اتاق عمل الزامی می باشد.

5. کفش: - باید تمیز، جلو بسته و پاشنه کوتاه باشد و هنگاه راه رفتن صدا ندهد و نکات ایمنی با حرفه در آن لحاظ شود. استفاده از کفش های داری طرح ها، تصاویر و رنگ های نامتعارف، چکمه های بلند، چکمه روی شلوار، دمپایی و صندل و ... ممنوع است.

6. ناخن ها: باید کوتاه و تمیز باشد. از آنجائیکه ناخن های بلند بدلیل داشتن لبه ی تیز و احتمال آسیب به بیماران و یا تجهیزات پزشکی، و یا احتمال انتقال عفونت در بخش های بالینی را در پی خواهد داشت، لذا داشتن چنین ناخن هائی ممنوع می باشد. از آنجائیکه لاک و بر چشب های ناخن، تصاویر روی ناخن و کاور یا ناخن مصنوعی(کاشت ناخن) موجب تجمع باکتری و افزایش شانس انتقال عفونت می گردد، استفاده از این ناخن ها ممنوع می باشد.

7. زیورآلات: - استفاده از زیورآلات بغیر از ساعت و حلقه ازدواج ممنوع است نصب هر گونه حلقه یا نگین به بینی، دست و پا ( زنجیر پا) انگشتر پا، نگین صورت، دندان، ابرو، زبان و سایر نواحی قابل رویت بدن اکیدا ممنوع می باشد.

8.- مچ بندهای(دست و پا) غیر متعارف که داری نقوش زننده علایم گروه های انحرافی، ضد اخلاق، سیاسی و رنگ دار، پولک دار، چراغ دار، قفل دار،رنجیر و... ممنوع می باشد.

9. سایر: - استفاده از مژه مصنوعی ممنوع می باشد.

ضوابط پوشش حرفه ای برای آقایان

1- رعایت آراستگی و متانت ظاهری با رنگ های متعارف ضروری می باشد.

2- یقه پیراهن نباید بصورت غیر متعارف باز باشد، استفاده از هرگونه کروات، پاپیون و دستمال گردن ممنوع می باشد.

3- آرایش و پیرایش غیر متعارف مو مانند مش کردن، فرکردن، بلند بودن مو بیش از حد معمول به گونه ای که از یقه لباس پایین تر بیاید و... ممنوع می باشد. هرگونه تتو خالکوبی( صورت، لب، ابرو و چشم ) و در نواحی قابل رویت و سوراخ کردن بدن غیر قابل قبول میباشد.

4- استفاده و در معرض دید قرار دادن هرگونه زیورآلات مانند زنجیر، گردن بند، مچ بند، انگشتر طلا و ...( به استثنای حلقه ازدواج) در تمامی محیطهای کاری ممنوع می باشد.

5- استفاده از تی شرت های تنگ و کوتاه، لباسهای اندامی تنگ و چسبان با آستین های خیلی کوتاه حلقه ای یا رکابی یا یقه باز، شلوراک، شلوار لی یا جین، لباس راحتی، شلوارهای فاق خیلی کوتاه یا بلند، تنگ و چسبان و شلوراهای پاره یا وصله دار ممنوع است.

6- ناخن های بلند برای آقایان ممنوع می باشد.

برای دریافت فایل اصلی اینجا کلیک کنید.

نظر شما