شناسهٔ خبر: 67080458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معرفی ۶ رقم سویا برای زراعت بهاره و پاییزه در گلستان

گرگان- ایرنا- رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: «کتول، سامان، امیر، سحر، رحمت و گلستان» ۶ رقم سویای مناسب کشت بهاره و پاییزه در این استان است.

صاحب‌خبر -

فاطمه شیخ روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی استان، کشت ارقام زودرس سویا با توجه نیاز آبی کمتر مقرون به‌صرفه است که سال زراعی گذشته رقم «گلستان» با هدف معرفی یک رقم زودرس و برخوردار از عملکرد و پایداری مطلوب برای زراعت از سوی محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی معرفی شد.

وی ادامه داد: این رقم علاوه بر زودرسی از ویژگی‌های زراعی قابل قبولی همچون تحمل به کم‌آبی، پایداری عملکرد و از مقاومت نسبی به بیماری پوسیدگی زغالی نیز برخوردار بوده و به خوبی در تناوب با محصولات پاییزه از جمله کلزا قرار می‌گیرد.

شیخ یادآور شد: گلستان مهم‌ترین منطقه زراعت سویا در کشور است و تاثیر زیادی در تولید این محصول به‌عنوان یکی از گیاهان روغنی مهم در جهان و ایران دارد.

محقق سویا در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: سویا را به دو شیوه بهاره و تابستانه می‌توان در گلستان کشت کرد که برای کشت بهاره آن ارقام دیررس مانند «کتول، سامان و امیر» و برای کشت تابستانه ارقام زودرس مانند «رحمت و گلستان» پپیشنهاد می‌شود.

امیر قلی‌زاده به ایرنا اظهار کرد: ارقام مورد استفاده برای زراعت سویا در استان گلستان متعلق به گروه‌های رسیدگی زودرس، میان‌رس و دیررس است.

سویا در استان گلستان بیشتر به صورت تابستانه (کشت دوم) بعد از غلات، کلزا، باقلا و سیب‌زمینی کشت می‌شود.

به گفته قلی‌زاده، زراعت تابستانه ارقام سویا مستعد در استان، مقاوم به ریزش دانه، متحمل به بیماری پوسیدگی زغالی و دارای عملکرد ۲.۵ تا سه تُن در هکتار است.

وی یادآور شد: زمان مناسب کشت سویا در بهار از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد و در تابستان اولین فرصت بعد از برداشت محصولات پاییزه و حداکثر تا ۱۰ تیرماه است.

این محقق سویا در گلستان با بیان این که میزان بذر مصرفی و تراکم بوته بسته به زمان کاشت و رقم بذر متفاوت است، افزود: در کشت بهاره سویا، میزان مصرف بذر ۶۰ کیلوگرم و تراکم بوته بین ۳۰ تا۴۰ بوته و برای زراعت تابستانه نیز میزان مصرف بذر ۷۰ کیلوگرم و تراکم مناسب بین ۵۰ تا ۶۰ بوته است.

علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز از سویاکاران استان خواست ارقام سویا کشت تابستانه را از مراکز معتبر تحت نظارت جهادکشاورزی و دارای تاییدیه مرکز تحقیقات کشاورزی تهیه کنند.

براساس پیش‌بینی علی‌موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان، امسال در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان، دانه روغنی سویا کاشته می‌شود

سال زراعی قبل حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سویا در گلستان کشت شده بود که از این سطح حدود ۱۳ هزار تُن سویا تولید شد.

سویا دانه روغنی است که از روغن آن برای خوراک انسان و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

امسال دولت، قیمت تضمینی هر کیلوگرم سویا را ۳۶۰ هزار ریال تعیین کرده است.

استان گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، از قطب‌های مهم تولید غلات و دانه‌های روغنی از جمله سویا در کشور به شمار می‌رود.

نظر شما