شناسهٔ خبر: 67080446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه های همدان؛ نوید ایمنی و آسایش

همدان- ایرنا- توسعه راه های اصلی و فرعی، در کنار استاندارد سازی خودرو و ارتقای فرهنگ ایمنی عبور و مرور، افزایش ضریب ایمنی راه ها و کاهش سوانح رانندگی در استان همدان را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت با علم به تاثیر انجام اقدامات زیرساختی در حوزه راه در کاهش سوانح رانندگی، ایمنی شریان های حیاتی را در دستور کار قرار داد و نسبت به توسعه راه، ایمن سازی راه های حادثه آفرین و حذف آنها و دیگر برنامه های مورد نیاز اقدام کرده است.

شنیدن اخباری از مرگ و میر و جراحت رانندگان و مسافران برای هر شنونده ای جانکاه و دردآور است و ناایمن بودن راه ها در کنار رعایت نکردن فرهنگ ترافیک هزینه های گزافی را به خانواده ها و دولت تحمیل کرده است.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای فراهم کردن مسیری ایمن، شناسایی، اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز و پرخطر را در دستور کار قرار داده تا روز به روز کاهش خطرات جاده‌ای را شاهد باشیم.

۱۴۰۳ خط پایان نقاط حادثه خیز

هرساله تعداد فراوانی ها و نوع تصادفات یک مقطع مورد بررسی و تجزیه و تحلیل کمیسیون ایمنی راههای کشور قرار می گیرد و طبق دستورالعمل های مشخص، آن نقطه یا مقطع جزء نقاط حادثه خیز شناسایی و به ادارات استانها ابلاغ می شود. ️

طبق اعلام کمیسیون ایمنی راههای کشور، ۸۸۷ نقطه حادثه خیز در راههای کشور شناسایی شده که سهم همدان ۵۲ نقطه است که در این راستا سال گذشته ۳۱ نقطه از ۵۲ نقطه به طور کامل رفع و ۲۱ نقطه آن به سال جدید موکول شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان اظهار کرد: با توجه به آمار تصادفات رخ داده سه ساله از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ و شیوه‌نامه‌ها و نرم‌افزارهای مربوط در نقاط پرتصادف و مصوب کل کشور نقاط پرتصادف شناسایی شده است.

راه های همدان؛ نوید ایمنی و آسایش

مهرداد آهکی افزود: در برنامه تدوین شده توسط سازمان راهداری مقرر شد ۲۱ نقطه در سال ۱۴۰۲ و ۳۱ نقطه در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد که سال گذشته ۳۱ نقطه یعنی ۱۰ نقطه پر تصادف بیش از تعهدات رفع شد.

وی از رفع ۲۱ نقطه حادثه خیز باقی مانده تا پایان سالجاری با امکانات امانی و پیمانی خبر داد و گفت: این نقاط هم اینک ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تامین و تخصیص اعتبار به زودی رفع می شوند.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان، حداقل الزامات ایمنی در تمامی نقاط حادثه خیز استان اجرا شده است که شامل نصب تابلوهای فسفری، چراغ چشمک زن، خط کشی، خاکریزی در نقاط پرتگاهی، ایجاد شیار لرزاننده طولی و عرضی، نصب سرعتکاه، نصب نیوجرسی و نصب استوانه ای می شود.

۱۰ هزار میلیارد ریال برای ایمن سازی راه های همدان هزینه شد

آهکی با یادآوری اینکه ۱۰ هزار میلیارد ریال سال گذشته برای ایمنی راه های همدان هزینه شد گفت: این استان در کاهش تصادفات فوتی و جرحی رتبه برتر کشور را دارد.

وی اضافه کرد: هر چند همدان سال گذشته و نوروز ۱۴۰۳ رتبه مناسبی در کاهش تصادفات به دست آورد اما با این وجود میزان فوتی ها ناشی از سوانح همچنان به عنوان دغدغه اصلی مطرح بوده و این رقم را باید به حداقل ممکن رساند.

راه آسفالته به یک هزار و ۱۷ روستا رسید

همدان دارای هزار و ۷۲ روستا است که به گفته مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان تاکنون یک هزار و ۱۷ روستا از نعمت راه آسفالته بهره مند شدند.

آهکی خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۶ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت‌ شده بود اما هم‌اکنون از راه‌های روستایی این استان با احتساب راه‌های شبکه ای، ۲۱۵ کیلومتر شنی و ۳۳۸ کیلومتر خاکی است.

وی اولویت نخست راهداری همدان را آسفالت راه های روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار دانست هر چند هم اینک همه روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان از راه آسفالته مناسب برخوردار هستند.

راه های همدان؛ نوید ایمنی و آسایش

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان افزود: اولویت دوم راهداری آسفالت راه های روستاهای بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار است که هم اینک هفت روستا بدون راه آسفالته باقی مانده است همچنین ۴۸ روستای بدون آسفالت نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

آهکی یادآوری کرد: سال گذشته با وجود مشکلات فراوان در زمینه تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز طرح های عمرانی، عملیات احداث ۵۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته به پایان رسیده است.

وی اظهار کرد: ابتکار این اداره کل در رابطه با احداث راه‌های روستایی استفاده از ظرفیت خیران است که سال گذشته طرح «عبدالرحیم - ورکش»، «دولت آباد - ورکش» و «قبچاق - ایده‌لو» شهرستان همدان با همکاری بسیج سازندگی همدان در تامین قیر و مشارکت خیران آسفالت شد.

وی اظهار کرد: ابتکار این اداره کل در رابطه با احداث راه‌های روستایی استفاده از ظرفیت خیران است که سال گذشته طرح «عبدالرحیم - ورکش»، «دولت آباد - ورکش» و «قبچاق - ایده‌لو» شهرستان همدان با همکاری بسیج سازندگی همدان در تامین قیر و مشارکت خیران آسفالت شد.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان خاطر نشان کرد: سال گذشته طرح های راه‌های روستایی «اکبرآباد، قشلاق و بابا رستم» شهرستان نهاوند با همکاری بسیج سازندگی آسفالت و محور «آبهندو - برکت آباد» با تامین قیر و عملیات اجرای روسازی و آسفالت توسط بسیج سازندگی و تیم امانی اداره راهداری شهرستان همدان انجام شد.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکلات موجود در احداث راه‌های روستایی، کمبود منابع مالی، وجود معارض و محدود بودن شرایط فصلی اجرای کار که منجر به طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها می‌شود است.

بهسازی ۷۰ کیلومتر راه روستایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: این استان دارای سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی است که ۹۸ درصد از این راه‌ها آسفالت شدند و از این بابت استان دوم در کشور هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: این استان دارای سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی است که ۹۸ درصد از این راه‌ها آسفالت شدند و از این بابت استان دوم در کشور هستیم.آهکی افزود: ۷۰ کیلومتر از راه‌های فرعی و روستایی این استان به منظور افزایش ایمنی تعریض شد همچنین تعریض و تعمیر ۲۳۷ دهانه پل و آبرو از دیگر اقدامات راهداری استان در دولت سیزدهم است.

وی گفت: چهار مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی ۲ سال گذشته در همدان راه اندازی شده و عملیات اجرایی سه راهدارخانه در استان آغاز شده است که راهدارخانه دولایی تویسرکان ۸۰ درصد و شیرین سو ۴۰ درصد پیشرفت دارد و راهدارخانه گردنه اسدآباد نیز امسال آغاز شده است.

راه های اصلی همدان روشن شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: این استان دارای ۶۵۵ کیلومتر بزرگراه و چهارخطه است که از این میزان ۳۰۰ کیلومتر نیازمند نصب روشنایی بوده و تاکنون ۱۳۸ کیلومتر به روشنایی مجهز شده است.

آهکی یادآوری کرد: سال گذشته نصب روشنایی در حدود ۱۳ کیلومتر از راه های این استان پیشنهاد شده است که با ۸۰ درصد این عدد موافقت به عمل آمد که ۹.۸ کیلومتر از راه ها به روشنایی مجهز شد.

وی اضافه کرد: بهسازی و نصب روشنایی به طول چهار کیلومتر در گردنه حادثه خیز زاغه با ۲۱۰ میلیارد ریال از مهر ماه سال گذشته آغاز و هم اکنون آماده بهره برداری شده است.

راه های همدان؛ نوید ایمنی و آسایش

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان بیان کرد: برخی از تیرهای چراغ برق موجود در بزرگراه ها قدیمی و فرسوده هستند بنابراین اداره راهداری به منظور ارتقای ایمنی و رفع خاموشی های مکرر نسبت به نوسازی، بهسازی و استفاده از چراغ های جدید با دامنه روشنایی وسیع اقدام می کند.

وی گفت: بهسازی چراغ های موجود در تونل ۸۰۰ متری تویسرکان نیز از تیرماه سال گذشته آغاز شده و پیش بینی می شود تا اواسط سال ۱۴۰۳ بهره برداری شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان افزود: هزینه هر یک کیلومتر نصب روشنایی ۳۰ میلیارد ریال است و حدفاصل هر ۵۰ متر یک تیر چراغ برق نصب و راه اندازی می شود.

آهکی افزود: تیرهای چراغ برق قدیمی در فواصل کمتر نصب می شدند چرا که حداکثر توان روشن کردن ۳۰ تا ۳۵ متری خود را داشتند اما چراغ های جدید به علت بهره گیری از سیستم های نوین و چراغ های ال.ای.دی ، ۵۰ تا ۵۵ متری خود را روشن نگه می دارند.

وی تاکید کرد: یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در کاهش سوانح رانندگی افزایش وسعت دید رانندگان حین تاریکی هوا و شب هنگام با نصب روشنایی در جاده ها است که با توجه به افزایش حجم تردد، افزایش تولید و تردد خودروها، تعداد رانندگان و افزایش سرعت خودروها برای افزایش ایمنی مسیرها باید اعتبار بیشتری پیش بینی شود.

خط کشی سه هزار و ۷۵۰ کیلومتر از راه‌ها

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده ای گفت: به منظور ارتقای ایمنی محورهای شریانی،اصلی، فرعی و روستایی همدان سال گذشته سه هزار و ۷۵۰ کیلومتر از این راهها توسط ۲ گروه امانی و پیمانی خط کشی شدند.

آهکی با بیان اینکه امسال تاکنون هم حدود ۴۰۰ کیلومتر خط کشی صورت گرفته است افزود: امسال در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، خط کشی ۲ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی استان هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش رو بودن سفرهای تابستانی و اربعین حسینی، عملیات اجرایی ارتقای ایمنی راه‌های استان همدان به ویژه خط کشی راه‌ها با استفاده از تیم های امانی آغاز شده و به زودی ۲ تیم پیمانی نیز اضافه می شود.

مدیرکل راهداری همدان گفت: امسال برای اولین بار به منظور تسریع در ایمن سازی راه‌ها یک دستگاه جدید خط کشی به ناوگان راهداری استان همدان اضافه شد.

نظر شما