شناسهٔ خبر: 67079967 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

ارتباط نوشیدنی‌های انرژی‌زا با ایست قلبی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ژنتیکی

ایتنا - نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است به ایست قلبی ناگهانی در افراد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی قلبی منجر شود.

صاحب‌خبر -
یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است به ایست قلبی ناگهانی در افراد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی قلبی منجر شود. این مطالعه بر روی هفت بیمار که یک یا چند نوشیدنی انرژی‌زا درست قبل از ایست قلبی مصرف کرده بودند، از میان یک گروه 144 نفری از بازماندگان ایست قلبی که در کلینیک مایو تحت درمان بودند، متمرکز شد.

دکتر مایکل آکرمن، محقق و متخصص قلب ژنتیک در مایوکلینیک گفت: «اگرچه خطر نسبی کم است و خطر مطلق مرگ ناگهانی پس از مصرف یک نوشیدنی انرژی‌زا حتی کمتر است، اما بیمارانمستعد بیماری ژنتیکی قلبی باید خطرات و مزایای مصرف چنین نوشیدنی‌هایی را ارزیابی کنند.» 

محققان خاطرنشان کردند که نوشیدنی‌های انرژی زا حاوی 80 میلی‌گرم تا 300 میلی‌گرم کافئین در هر وعده هستند، در حالی که 100 میلی‌گرم در یک فنجان قهوه 8 اونسی وجود دارد. آنها همچنین حاوی محرک‌های دیگری مانند تورین و گوارانا هستند که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده قانون‌گذاری نشده‌اند.

پزشکان فکر می‌کنند این ترکیبات نوشیدنی انرژی‌زا می‌توانند ضربان قلب، فشار خون و عملکرد ماهیچه‌های قلب را به گونه‌ای تغییر دهند که می‌تواند منجر به مشکلات ریتم قلب شود و در نهایت باعث توقف ناگهانی قلب شود.

 

این مطالعه جدید در 6 ژوئن در مجله Heart Rhythm منتشر شد. آکرمن با نگاهی به هفت بیمار در این مطالعه اشاره کرد که عوامل دیگری احتمالاً در ایست قلبی آنها نقش داشته است. این عوامل شامل کم‌خوابی، کم‌آبی، رژیم غذایی یا روزه‌داری شدید و استفاده از داروهایی است که با ریتم قلب تداخل دارند.

آکرمن در یک نشریه خبری گفت: «به این ترتیب، مصرف غیرمعمول نوشیدنی‌های انرژی‌زا به احتمال زیاد با سایر متغیرها ترکیب می‌شود تا طوفانی از عوامل خطر ایجاد کند که منجر به ایست قلبی ناگهانی در این بیماران می‌شود.» دکتر پیتر شوارتز، متخصص قلب ایتالیایی، نیز در سرمقاله‌ای گفت:« منطقی است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا را عاملی بالقوه در ایست قلبی بدانیم.»

 شوارتز گفت: « منتقدان ممکن است این یافته‌ها را تنها ارتباطی تصادفی بدانند. ما و گروه مایوکلینیک معتقدیم که داده قوی و قطعی مبنی بر خطرات تهدید کننده حیات نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود ندارد و داده‌ها و مطالعات بیشتری ضروری هستند، اما اگر زنگ خطر را به صدا نرسانیم، این موضوع نادیده گرفته می‌شود.»

نظر شما