شناسهٔ خبر: 67079481 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۷ تغییر کاری در کار کارگردان زخم کاری

مهدویان در آستانه نمایش فصل سوم زخم کاری ۳ چه تغییراتی کرده است

محمدحسین مهدویان کارگردان که بعد از ساخت مستندهای تاریخ معاصر؛ یک دهه به تریلرهای سیاسی پرداخت و بعدها با تغییر رویه کارگردان فیلم و سریال های خانوادگی-جنایی شد. حالا مهدویان را به عنوان کارگردان میانه رو می شناسند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: محمدحسین مهدویان از ۲۵خرداد فصل سوم «زخم کاری» را به نمایش خانگی می‌آورد، فیلمسازی که به گواه کارنامه فیلمسازی‌اش جزو پرکارترین‌ها و البته در برخی موارد موفق‌ترین فیلمسازان دهه۹۰ بود.

۱

مهدویان نخستین کارهای مستندش از تلویزیون پخش شدتا نوع دیگری از فیلمسازی در قالب فرم و روایت را در مقابل دیدگان مخاطب قرار دهد. از ۵ مستندی که ساخت، آخرین مستندش بسیار خوب دیده شد و همین مستند جرقه‌ای برای ساخت فیلم بلند سینمایی‌اش بود.

مهدویان در آستانه نمایش فصل سوم زخم کاری ۳ چه تغییراتی کرده است

۲
کارگردانی که تریلر سیاسی خود را ساخت و بعدتر فیلم‌های سینمایی با موضوعات اجتماعی را مدنظر قرار داد، مهدویان در همان سالی که زخم کاری را تولید کرد بعد از پایان فیلمبرداری به سراغ ساخت فیلمی رفت که به‌گفته خودش مدت‌ها بود دغدغه ساخت آن را داشت. یک فیلم پلیسی در ژانر نوآر که داستانی معمایی از یک قتل را روایت می‌کند.

۳
در دهه۱۴۰۰ سعی کرده است سبک فیلمسازی‌اش را تغییر دهد و حاصل این تغییر تا امروز دو فصل از یک‌سریال و یک فیلم سینمایی است. به‌نظر می‌رسد در سن وسالی که دیده می‌شود بیشتر به‌عنوان سریال‌ساز شناخته شده است.

۴
مهدویان دهه۹۰ دست روی سوژه‌های سیاسی می‌گذاشت و از ۱۴۰۰سوژه‌های خود را تغییر داد. فیلمسازی در همان دهه در فیلم هایش موضع خود را مشخص می‌کرد و گاهی موضع رادیکال داشت. حالا با ساخت سوژه‌های اجتماعی - خانوادگی و جنایی چهره میانه‌رو از خود باقی بگذارد.

۵
با توجه به برخی فیلم‌های سینمایی که مهدویان به‌عنوان مشاور در آن حضور دارد.(چه در سینما و یا سریال نمایش خانگی) این فیلمساز تیم خود را تشکیل داده است. تیمی که اعضایش پای ثابت جلوی دوربین و یا پشت دوربین هستند.

۶
بازیگران مهدویان عموما در اکثر فیلم هایش بازی می‌کنند و این تغییر بازیگر آن هم در نقش‌های اصلی کمتر به چشم می‌آید.

۷
این فیلمساز سعی دارد از اقتباس‌های ادبی و یا زندگینامه‌ها در فیلم و سریال هایش استفاده کند که با اضافه کردن خرده داستان‌ها بتواند جذابیتی را در روند فیلم و سریال‌سازی‌اش ایجاد کند.

نظر شما