شناسهٔ خبر: 67079461 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

رژیم‌های پرنمک ممکن است خطر اگزما را افزایش دهند

ایتنا - بیشتر آمریکایی‌ها نمک زیادی می‌خورند و می‌توانند با خیال راحت میزان مصرف خود را به سطوح توصیه شده کاهش دهند. مقابله با شعله‌های اگزما برای بیماران دشوار است، به‌ویژه زمانی که نمی‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند و توصیه‌هایی برای جلوگیری از آن ندارند.

صاحب‌خبر -
پزشکان به مردم نسبت به مصرف نمک به دلیل خطرات قلبی آن هشدار داده‌اند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سدیم برای پوست نیز مناسب نمی‌باشد. محققان دریافتند که با افزایش مصرف روزانه نمک، احتمال ابتلا به اختلال پوستی اگزما، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، افزایش می‌یابد.

تیمی به سرپرستی دکتر کاترینا ابوابارا، دانشیار پوست در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) بیان کرد: «محدود کردن مصرف سدیم در رژیم غذایی ممکن است یک مداخله مقرون‌به‌صرفه و کم‌خطر برای درماتیت آتوپیک باشد.»

این داده‌ها از یک پایگاه داده تحقیقاتی در حال انجام بریتانیا به نام UK Biobank بدست آمده است که تقریباً 216000 فرد 37 ساله و بالاتر را شامل می‌شود. به عنوان بخشی از تلاش این Biobank، از مردم خواسته شد نمونه ادرار ارائه دهند، که برای اندازه گیری میزان سدیم مصرفی فرد مورد استفاده قرار گرفت.

حدود 5 درصد از افراد حاضر در بیوبانک تشخیص اگزما داشتند. میانگین دفع سدیم ادرار 24 ساعته یک فرد حدود 3 گرم بود، اما این مطالعه نشان داد که اگر دفع سدیم روزانه مردم فقط 1 گرم افزایش ‌یابد، احتمال تشدید اگزما در آنها 22 درصد افزایش می‌یابد. این اثر در بین زنان قوی‌تر از مردان به نظر می‌رسید.

به گفته محققان، افرادی که نمونه ادرار آنها مصرف زیاد نمک را نشان می‌داد، ۱۱ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به اگزمای شدید مواجه بودند. از سوی دیگر، افرادی که هنگام محدود کردن مصرف نمک به دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند بودند، 12 درصد کمتر در معرض اگزما بودند.
این مطالعه در 5 ژوئن در مجله JAMA Dermatology منتشر شد.

تیم ابوابارا خاطرنشان کردند که ارتباط نمک با اگزما یک کشف جدید نیست. آنها در یک نشریه خبری نوشتند:« کاهش مصرف سدیم به عنوان درمانی برای درماتیت آتوپیک بیش از یک قرن پیش توصیه می‌شد.» آنها تاکید کردند که این مطالعه برای اثبات علت و معلولی طراحی نشده است و ممکن است افرادی که نمک دوست دارند غذاهای دیگری بخورند که پوست آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

محققان بیان می‌کنند: «با این حال، یافته‌های ما با مطالعاتی که نشان می‌دهد سدیم اضافی رژیم غذایی می‌تواند در پوست ذخیره شود، مطابقت دارد.» سدیم در طی فرآیندهای التهابی ممکن است به ایجاد اگزما کمک کند. دلایل ایجاد این ارتباط هر چه که باشد، محققان می‌گویند ممکن است کنار گذاشتن نمکدان ضرری نداشته باشد.

ابوابارا در بیانیه خبری UCSF گفت: «بیشتر آمریکایی‌ها نمک زیادی می‌خورند و می‌توانند با خیال راحت میزان مصرف خود را به سطوح توصیه شده کاهش دهند. مقابله با شعله‌های اگزما برای بیماران دشوار است، به‌ویژه زمانی که نمی‌توانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند و توصیه‌هایی برای جلوگیری از آن ندارند.»

تیم تحقیقاتی گفت:« مطالعه ما پتانسیل مطالعات آتی را در مورد محدودیت دریافت سدیم در رژیم غذایی به عنوان مداخله‌ای برای درماتیت آتوپیک که مقرون به صرفه، کم خطر و در دسترس خواهد بود، باز می‌کند.»

نظر شما