شناسهٔ خبر: 67079191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نکات کاربردی حقوقی که لازم است همه از آن‌ها آگاه باشند

صاحب‌خبر -

همه شهروندان لازم است سطح آگاهی‌های حقوقی خود را افزایش بدهند. این امر موجب تحقق و ارتقاء اصل حاکمیت قانون در جامعه، ارتقاء سطح سواد حقوقی افراد، کاهش مراجعات مردم به نهادهای قضایی و شبه‌قضایی، همچنین فرهنگسازی و آمادگی عموم برای تبعیت از قانون خواهد شد.

تشخیص جعل «خط»و«امضا»
کارشناسان خط و امضا در دادگاه‌ها با استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی و یا تجربی می‌توانند امضا و خط جعلی را نسبت به امضا و خط اصلی تشخیص بدهند. این کارشناسان می‌توانند نوع جوهر متفاوت استفاده شده و حتی قدیم یا جدید بودن امضا نسبت به نوشته را نیز تشخیص دهند.

بازگرداندن «چک» به صاحبش
اگر به صادرکننده چک اطمینان ندارید یا اختلافی با او دارید، چک را برای اصلاح یا تعویض به او برنگردانید. چون وقتی چک در اختیار صادرکننده است معنی‌اش این می‌شود که بدهی او پرداخت شده است و می‌تواند ادعا کند معادل مبلغ چک را پرداخت کرده و چک را پس گرفته است.

نکات مهم در برگشت‌زدن چک
هنگام برگشت زدن چک از بانک بخواهید در گواهی عدم پرداخت وجه چک (برگه برگشت چک) این موارد را حتماً درج کند: «تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت»، «مشخصات چک و حساب مربوطه»، «علت برگشت خوردن چک» و «مشخصات دارنده حساب و صادرکننده». اگر حساب متعلق به شخص حقوقی مانند شرکت و... است نام امضاکننده یا امضاکنندگان در بخش مربوطه نوشته شود چون علاوه بر شرکت، علیه امضاکنندگان هم می‌توان اقدام کرد.

کلاهبرداری از طریق فال‌گیری
هرگونه اقدام به رمالی، جن‌گیری و فال‌گیری جرم است و فردی که از این طریق مردم را در اثر عدم آگاهی فریب دهد و این کار را کسب و پیشه خود قرار دهد و پولی از این بابت بگیرد، طبق قانون مجازات کلاهبردار را خواهد داشت که حبس از یک تا 7 سال و جزای نقدی خواهد بود.

نتیجه توهین و تهدید در مجازی
توهین و تهدید از طریق پیامک و شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام، اینستاگرام و... قابل شکایت در مراجع قانونی است و در صورت اثبات، مجازات حبس و شلاق و یا جزای نقدی را در پی خواهد داشت. خارج از فضای مجازی نیز توهین به اشخاص از قبیل فحاشی و سخنان رکیک، مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا جزای نقدی را در پی خواهد داشت.

نظر شما