شناسهٔ خبر: 67078068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حزب ۶۳ ساله نهضت آزادی حالا دموکرات شد!

روزنامه جوان

دبیرکل حزب نهضت آزادی تغییر کرد و دکتر محمد حسین بنی اسدی داماد بازرگان، بنیانگذار این حزب به دبیرکلی جدید آن انتخاب شد. در بیانیه‌ای که در همین زمینه صادر شده، آنچه عجیب بود، فلسفه اتخاذ چنین تصمیمی است که به آخرین اصلاحات اساسنامه در شهریور ۱۴۰۲ اشاره شده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: هفته گذشته و در کوران حوادث سیاسی و اجتماعی خبری کوتاه در رسانه‌ها منتشر شد که چندان به چشم نیامد، اما در نوع خود جالب توجه و البته عجیب بود. 
دبیرکل حزب نهضت آزادی تغییر کرد و دکتر محمد حسین بنی اسدی داماد بازرگان، بنیانگذار این حزب به دبیرکلی جدید آن انتخاب شد. در بیانیه‌ای که در همین زمینه صادر شده، آنچه عجیب بود، فلسفه اتخاذ چنین تصمیمی است که به آخرین اصلاحات اساسنامه در شهریور ۱۴۰۲ اشاره شده است. «محدود بودن دوره مسئولیت دبیرکل و ضرورت گردش مسئولان» علت این تصمیم تشکیلاتی عنوان شده است!
اکنون این پرسش اساسی مطرح است حزبی که در طول عمر شصت و اندی ساله خود همواره مدعی دموکراسی‌خواهی و گردش نخبگان بوده، چگونه در تمام این سال‌ها به ضرورت چنین تغییری در تشکیلات خود نرسیده است؟! حال آنکه پیش از این دبیرکل در این حزب جنبه مادام‌العمری داشته و تا زمانی که در قید حیات بوده، هرگز دست به تغییر او نزده‌اند و تنها «جبر درگذشت» بوده که آن‌ها را وادار به انتخاب دبیرکل جدید کرده است. 
حزب ۶۳ ساله نهضت آزادی از ابتدای تأسیس در سال ۱۳۴۰ تا‌کنون سه دبیر کل داشته است: مرحوم مهندس بازرگان، دکتر ابراهیم یزدی و محمد توسلی. مرحوم بازرگان از ابتدای تأسیس تا پایان عمر خود در ۱۳۷۳ یعنی ۳۳ سال دبیرکل حزب بود. سپس یزدی تا ششم شهریور ۱۳۹۶ (۲۳ سال) که درگذشت دبیرکل بود. پس از آن توسلی به عنوان سومین دبیرکل نهضت آزادی توسط شورای مرکزی حزب برگزیده شد. درباره دوره دبیرکلی جدید نهضت آزادی هم توضیحی داده نشده که اساساً این محدودیت چند ساله است.

نظر شما