شناسهٔ خبر: 67078050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

مبنای ما قانون است، مهندسی انتخابات بلد نیستیم

روزنامه جوان

اگر دولت فعلی را با دولت قبل و دولت قبل را با دولت قبل‌تر مقایسه کنیم و اسامی را در ذهن مرور کنم، حاکی از این است که طیف‌ها و جریانات سیاسی مختلف از دل صندوق آرا و با اراده و انتخاب مردم خارج شدند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به پایان مهلت پنج روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از تمدید این مهلت بر اساس قانون خبر داد. 
به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی که به مناسبت بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری انجام شد، در پاسخ به اینکه آیا فشار‌ها به شورای نگهبان آغاز شده است؟ با تأکید بر اینکه مردم شورای نگهبان را می‌شناسند، اظهار کرد: مبنای کار شورای نگهبان قانون است و تمام تلاش شورا بر این است که قانون را مبنای عمل قرار دهد و هیچ سفارش و فشاری بر کار شورای نگهبان تاثیرگذار نیست. 
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا برای افزایش مشارکت در انتخابات، صلاحیت افراد از همه طیف‌ها تأیید نمی‌شود، گفت: اگر دولت فعلی را با دولت قبل و دولت قبل را با دولت قبل‌تر مقایسه کنیم و اسامی را در ذهن مرور کنم، حاکی از این است که طیف‌ها و جریانات سیاسی مختلف از دل صندوق آرا و با اراده و انتخاب مردم خارج شدند؛ به لحاظ نظری من نیز می‌شنوم که بعضی وقت‌ها انتقاداتی مطرح می‌شود، اما اگر به خروجی نگاه کنیم، موضوع خیلی روشن است. طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود که برخی از داوطلبان نامزدی انتخابات پیش از ثبت‌نام از شورای نگهبان برای نام‌نویسی چراغ سبز دریافت می‌کنند و برخی بعد از ثبت‌نام از طریق شورای نگهبان به آن‌ها اعلام می‌شود که انصراف دهید، آیا این موضوع صحیح است، اظهار کرد: ممکن است فردی به من مراجعه کند و من نظر شخصی خودم را آن هم با احتیاط به او بگویم؛ بر همین اساس نیز آنچه درباره پیش از ثبت‌نام مطرح می‌شود خیلی دقیق نیست. درباره بعد از ثبت‌نام نیز آن‌قدر در تنگنا‌های زمانی هستیم که فرصت برای انجام چنین کار‌هایی نخواهد بود. 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، تأکید کرد: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی‌شان بررسی می‌کنیم؛ خود شخص را بررسی می‌کنیم و طبیعتاً اگر احراز صلاحیت شود، گروه‌های سیاسی می‌توانند او را به عنوان نماینده خود معرفی کنند؛ لذا مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساساً مهندس نیستیم. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که صلاحیت کسانی که در دوره‌های قبل احراز شده یا نشده، در این دوره وضعیت‌شان تغییر کند، گفت: در هر دوره و در هر انتخاباتی بررسی صلاحیت را نسبت به اشخاص داریم و هر دو امکان پذیر است. طحان نظیف در پاسخ به اینکه این روز‌ها درخواست مردم از شما چیست؟ اظهار کرد: برخی مراجعه می‌کنند و درخواست می‌کنند که فلانی را تأیید کن و برخی دیگر نیز مراجعه می‌کنند و می‌گویند که فلانی را رد کن و این‌گونه فکر می‌کنند که یک نفر می‌تواند چنین کار‌هایی انجام دهد درحالی که تصمیم جمعی است. ما خود را در محضر مردم می‌بینیم و فکر می‌کنم که درباره تصمیماتی که می‌گیریم باید در قبال مردم پاسخگویی داشته باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما