شناسهٔ خبر: 67076692 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

عجیب ترین ربات سگ جهان با توانایی خارق‌العاده معرفی شد

صاحب‌خبر -

پژوهشگران دانشگاه ETH Zurich موفق شدند عجیب ترین ربات سگ جهان را بسازند. این ربات برتری قابل‌توجهی نسبت به دیگر ربات های موجود دارد و می‌تواند کاربردهای بسیاری داشته باشد.

بدون تردید می‌توان گفت که تا چند دهه دیگر ربات ها به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل خواهد شد. هرچند که باید مشکلات زیادی برای تحقق این رویا برطرف شوند. خوشبختانه پیشرفت‌ قابل‌توجه در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی سبب شده است که هر چندوقت یکبار خبر خوبی را در این حوزه بشنویم. اخیرا نیز پژوهشگران دانشگاه ETH Zurich موفق شده‌اند عجیب ترین ربات سگ جهان را توسعه دهند که عملکرد بسیار امیدوارکننده‌ای دارد.

عجیب ترین سگ ربات جهان آینده‌ای امیدوارکننده دارد

عجیب ترین ربات سگ جهان عجیب ترین ربات سگ جهان

ربات های سریع مستقل می‌توانند برای تحویل کالا در موقعیت‌های مختلف استفاده شوند. همچنین آنها برای برطرف کردن مشکلات زنجیره تامین در شرایط نظامی و بلایای طبیعی کاربرد دارند. هرچند که ربات های حیوانی و ربات های چرخدار به‌تنهایی نمی‌توانند عملکرد موفقی در این زمینه داشته باشند. به‌همین‌خاطر پژوهشگران حاضر در آزمایشگاه سیستم‌های رباتیک دانشگاه ETH Zurich اخیرا طرح جدیدی را ارائه کرده‌اند.

عجیب ترین سگ ربات جهان توانایی‌های ربات های حیوانی و چرخ‌دار را ادغام کرده است. این ربات خاص می‌تواند سطوح خاص را شناسایی کرده و گزینه مناسب (حالت راه‌رفتن و یا حالت رانندگی) را انتخاب کند. این ربات نتیجه بیش از پنج سال پژوهش در زمینه ربات های حیوانی، مسیریابی مستقل و درک رباتیک است.

عجیب ترین ربات سگ جهان عجیب ترین ربات سگ جهان

ربات جدید موسسه فناوری فدرال زوریخ از طراحی ساده‌ای بهره می‌برد و برای سیستم مسیریابی به یک هوش مصنوعی پیشرفته مجهز شده است. تا پیش از ربات پژوهشگران ETH Zurich، شرکت‌های مختلف برای ربات های زمینی خود از مدل‌های آنلاین بهره می‌بردند. این روش‌ها برای ربات‌ های چرخ‌دار ساده و یا ربات های با سرعت پایین جواب می‌دادند؛ اما برای ربات های سریع کافی نبودند.

اگر سرعت یک ربات ۲ متر بر ثانیه باشد، تاخیر ۰.۵ ثانیه‌ای در مسیریابی می‌تواند به یک متر خطا منجر شود. چنین چیزی امکان برخوردهای فاجعه‌بار را بسیار بالا می‌برد. این در حالی است که عجیب ترین سگ ربات جهان می‌تواند با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. پژوهشگران از یک کنترولر عصبی شبکه‌محور  کمک گرفته‌اند تا بتواند داده‌های گوناگون را با سرعت بالا پردازش کند. به‌همین‌خاطر برنامه‌های مسیریابی جدید در کسری از ثانیه در اختیار ربات قرار خواهند گرفت.

عجیب ترین ربات سگ جهان عجیب ترین ربات سگ جهان

همچنین کنترولر عصبی شبکه‌محور کاملا ساختار غیرخطی و پیچیده ربات و رفتار آن روی سطوح مختلف را درک می‌کند. حسگرهای مختلف نیز می‌توانند داده‌های حرکتی را در لحظه به شبکه‌های عصبی مصنوعی انتقال دهند. به‌همین‌خاطر عجیب ترین سگ ربات جهان می‌تواند بدون کوچکترین مشکلی با سرعت بالا در سطوح مختلف حرکت کند. البته تا پیش از این نیز ربات های گوناگونی برای حمل کالا معرفی شده بودند؛ اما هرکدام مشکلات خاص خود را داشتند.

ربات های چرخ‌دار می‌توانند به‌صورت بهینه حرکت کنند؛ اما در گذر از موانع به مشکل می‌خورند. از طرفی ربات‌ های حیوانی در گذر از موانع و سطوح شیب‌دار عملکرد بسیار خوبی دارند، ولی چندان بهینه نیستند. این ربات ها باید بیش از ۱۰ مفصل را در یک الگوی نامرتب مدیریت کنند. همین نیز سبب می‌شود که ربات های حیوانی بتوانند حداکثر یک ساعت کار کنند. برخلاف این دو مدل، عجیب ترین سگ ربات جهان می‌تواند حداقل ۳ ساعت عملکرد بهینه را با سرعت بالا ارائه دهد.

ربات مستقل اروپایی موفق شده از آزمایش‌های عملی نیز سربلند بیرون بیاید. این ربات اخیرا توانسته مسافت ۱۰ کیلومتر را در شهرهای زوریخ و سویا طی کند.

بیشتر بخوانید:
تماشا کنید: ویدیو ترسناک از کارخانه ساخت ربات انسان نما در چین این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند + ویدیو ربات انسان نمای جدید چینی‌ ها مرزهای سرعت را جابه‌جا کرد + ویدیو مورنین، ربات انسان نمای چری برای رقابت با تسلا و شیائومی معرفی شد + ویدیو هوش مصنوعی حتی به مردگان نیز رحم نمی‌کند

برچسب‌ها:

نظر شما