شناسهٔ خبر: 67076485 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نماینده وزارت فرهنگ عمان در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد؛

حضور در نمایشگاه کتاب تهران یک دستاورد بزرگ فرهنگی برای عمان است

محمد عبید المسکری گفت: حضور در نمایشگاه کتاب تهران یک دستاورد بزرگ فرهنگی برای کشورهای مختلف از جمله ‌کشور عمان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «محمد عبید المسکری» نماینده وزارت فرهنگ عمان در این نمایشگاه با اشاره به روابط دوستانه و صمیمی بین مردم ایران و عمان، گفت: وزارت فرهنگ عمان در هَشتمین سال حضور خود با بیش از ۱۶۸ عنوان کتاب با موضوعات مختلف از جمله علوم دینی، تاریخی و فرهنگی عمان، در دوره سی و پنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرد. دوره سی و پنجم خوب برگزار شد و مردم ایران از غرفه کشور عمان استقبال کردند و از نزدیک با نمایندگان وزارت فرهنگ عمان گفت‌وگو کرده و سوالات خود را در مورد کشور عمان و کتاب‌های موجود در غرفه پرسیدند. 

وی با بیان این‌که حضور در نمایشگاه کتاب تهران یک دستاورد بزرگ فرهنگی برای کشورهای مختلف از جمله ‌کشور عمان است، افزود: وزارت فرهنگ عمان در بیش از ۲۰۰ نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کرده ‌است و هر سال برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک گروه از نمایندگان وزارت فرهنگ عمان اعزام می‌شوند که باعث کسب تجربه و برقراری ارتباط دوستانه آنها با مردم ایران می‌شود. به نظر من نمایشگاه کتاب پل ارتباطی برای تبادلات فرهنگی بین کشور عمان و ایران است که مسئولان فرهنگی هر دو کشور باید این فرصت را مغتنم بشمارند و در زمینه ترجمه کتاب‌های مختلف به زبان دو ملت بیشتر کار کنند. 

نماینده وزارت فرهنگ عمان با اشاره به این‌که اطلاع‌رسانی رکن اصلی توسعه فرهنگ‌ است و اگر این اصل در نمایشگاه کتاب رعایت شود باعث رونق بیشتر بخش‌های مختلف از جمله بخش بین‌الملل خواهد شد، تاکید کرد: امروزه اهمیت و جایگاه اطلاع‌رسانی در عصر ارتباطات بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، باید به این اصل بیش از پیش در رویدادهای فرهنگی به ویژه نمایشگاه کتاب توجه شود. باید تلاش‌ها و زحماتی که مسئولان فرهنگی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر نمایشگاه کتاب می‌کشند دیده شود، بنابراین انعکاس اقدامات، فعالیت‌ها و کارهای مختلف انجام شده مهم است و باید در قالب یک برنامه منسجم شامل نشریه‌هایی مانند کتابینا، کانال‌های مجازی و خبری، یا اخبار به صورت روزانه به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه کتاب اطلاع‌رسانی شود.

المسکری ادامه داد: یکی از نکته‌های اساسی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب، اطلاع‌رسانی به موقع است که اگر رعایت شود باعث رونق بیشتر این بخش می‌شود. اگر انعکاس اخبار نمایشگاه به گونه‌ای باشد که ما یک روز جلوتر از برنامه‌های مختلف باخبر شویم بهتر می‌‌توانیم در زمینه تبادلات فرهنگی عمل کنیم. بنابراین نیاز است علاوه بر انتشار کتاب و کتابچه، بروشور، اخبار روزانه مربوط به برگزاری مراسم مختلف، نشست‌‌ها و جلسات موجود در نمایشگاه کتاب برای ناشران خارجی و مهمانان بین‌المللی اطلاع‌رسانی شود.

وی همچنین به ضرورت بهره‌گیری از فضای مجازی برای اطلاع رسانی بهتر گفت: امروزه فضاهای مجازی محصولات مختلفی همچون بولتن‌های هفتگی و ماهانه؛ نشریه‌های الکترونیکی، پادکست‌های خبری، مجله‌های تصویری، ویدئو و کلیپ‌های مختلف خبری، مجله‌های تصویری، فتوتیتر، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، طراحی‌های بنرها و غیره را در دل خود جای داده که می‌توان با بهره‌گیری از این امکانات در فرصت ۱۱ روز برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به رونق هرچه بیشتر بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب از جمله بخش بین‌الملل کمک کرد.

نظر شما