شناسهٔ خبر: 67076285 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نذر جهادی خادمان رضا(ع) برای طلب شفا 

دایره خدمت خادمیاران حرم مطهر رضوی فقط به حرم منور محدود نمی‌شود. آن‌ها تحت نام علی بن موسی الرضا(ع) در تمام این مرز و بوم از مردم مشکل‌گشایی می‌کنند.

صاحب‌خبر -

مشکلات جسمی و درمان بیماری‌ها هم یکی از گره‌هایی  است که به دست این خادمیاران باز می‌شود. خادمیاران کانون تخصصی خدمات سلامت بنیاد کرامت رضوی از سال ۱۳۹۹ در طرحی با نام «نذر شفا» به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند تا در خدمت سلامت زائران و مجاوران حریم رضوی باشند.
برای اطلاع از جزئیات برگزاری این طرح جهادی با هادی غلامی، مدیر امور مجاورین بنیاد کرامت رضوی گفت‌وگو کردیم.

اردوهای جهادی حوزه سلامت بنیاد کرامت رضوی با چه عنوانی و به چه صورتی برگزار می‌شود؟
خدمات حوزه سلامت در طرحی با نام اردوی جهادی «نذر شفا» به صورت ماهانه برگزار می‌شود. در این طرح سازوکار دقیقی در نظر گرفته شده تا با مشارکت مساجد، پایگاه‌های بسیج و معتمدان حاشیه شهر، بهزیستی و کمیته امداد، خانواده‌های محروم شناسایی و از خدمات لازم بهره‌مند شوند. اردوهای جهادی «نذر شفا» هر ماه یک بار به صورت مستقل توسط آستان قدس رضوی در مناطق کم‌برخوردار برگزار می‌شود و در این میان مناطق موقوفه‌داری که دسترسی به مراکز شهری و امکانات درمانی ندارند، در اولویت دریافت خدمت هستند. ارزش ریالی خدمات ارائه شده توسط تیم درمانی در این اردوها سالانه ۳۰میلیارد ریال است.

این خدمات پزشکی شامل چه مواردی است؟
طبق نیازسنجی انجام شده در منطقه هدف، خدمات غربالگری، تریاژ، پزشک عمومی، پزشکان متخصص، مشاوره خانواده، روان‌شناس بالینی، مامایی، دندانپزشکی و چشم‌پزشکی ارائه می‌شود. 

تاکنون چند اردو و در کدام مناطق برگزار کردید؟
این طرح رسماً از سال ۱۳۹۹ برگزار شده اما پیش از آن هم سابقه این ‌گونه فعالیت‌ها وجود داشته است. طبق آمار ثبت شده از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۶ اردو در قالب این طرح در مناطق حاشیه شهر مشهد مانند طرق، گلشهر، توس، شاهنامه و روستاهای بخش رضویه، صالح‌آباد در شهرستان تربت‌جام و... برگزار شده است. 
 

نذر جهادی خادمان رضا(ع) برای طلب شفا 

کادر درمان «نذر شفا» چند نفر هستند؟ آیا همگی مشهدی هستند؟
تعداد افراد و گروه‌های مختلف تیم درمانی مشارکت‌کننده در این طرح بیش از ۴۰ نفر شامل ۲۰ دندانپزشک و پرستار دندانپزشکی، هشت پزشک عمومی و متخصص و ماما، 
۶ پرستار و هشت نفر اجرایی هستند. اکثریت این تیم مشهدی هستند ولی گاهی اوقات از سرتاسر کشور پزشکان و کادر درمان اعلام همکاری کرده و به گروه ملحق می‌شوند. به عنوان مثال اردوی دندانپزشکی فروردین سال ۱۴۰۲ با همکاری گروه جهادی منتظران ظهور برگزار شد.

به جز درمان، در این طرح حوزه دیگری هم مورد توجه قرار گرفته است؟
بله. در اردوهای جهادی نذر شفا بنیاد کرامت رضوی به جز حوزه‌های درمانی به حوزه فرهنگی هم توجه شده است. در روزهای برگزاری این طرح، برای دانش‌آموزان کلاس نقاشی و مسابقات ورزشی برگزار شده و کتاب‌هایی به آن‌ها هدیه داده می‌شود. 

«چهارشنبه‌های امام رضایی» هم در قالب همین طرح است؟
بله اما خدمات خاصی در آن ارائه می‌شود. در چهارشنبه‌های امام رضایی خدمات بینایی‌سنجی و عینک به دانش‌آموزان مناطق محروم حاشیه شهر به صورت رایگان ارائه می‌شود. هر چهارشنبه ۵۰ دانش‌آموز در این طرح خدمت می‌گیرند. تاکنون ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان دهک یک تا پنج در حاشیه شهر مشهد از این خدمات استفاده کرده‌اند.

آیا در طرح نذر شفا اقدام دیگری هم در حال انجام است؟
بیشترین قربانیان داروهای تاریخ گذشته کودکان کار هستند. آن‌ها با دیدن داروهایی که هنوز در بسته‌بندی قرار دارند خیال می‌کنند می‌توان از آن استفاده کرد. افراد دیگری هم وجود دارند که به تاریخ دارو و شرایط نگهداری آن دقت نمی‌کنند. با توجه به اهمیت این موضوع برنامه‌ریزی شده در این طرح داروهای مازاد و تاریخ گذشته از منازل سطح شهر جمع‌آوری شود.

نذر جهادی خادمان رضا(ع) برای طلب شفا 


عملکرد شما در سال ۱۴۰۲ به چه صورتی بوده است؟
در سال ۱۴۰۲، ۱۲ اردوی بهداشتی و درمانی در مناطقی چون توس، گلشهر، طبرسی، کشمیری و حاشیه شهر برگزار شده است. ارزش ریالی این خدمات در سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۳۰میلیارد ریال بوده است. از این میان؛ اردوی برگزار شده در زائرسرای رضوی و خدمات ویژه بهداشتی درمانی ارائه شده در ایام شهادت امام رضا(ع) در دهه آخر صفر شاخص‌تر بودند.

اردوی برگزار شده با عنوان نذر شفا در محل زائرسرای رضوی در فروردین سال ۱۴۰۲ به چه صورت بود؟
اردوهای جهادی نذر شفا از تاریخ ۳ تا ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۲ در محل زائرسرای رضوی با حضور ۶۰ نفر از دندانپزشکان متخصص از سراسر کشور برگزار شد. در این اردو گروه دندانپزشکی در زائرسرا مستقر شده و محرومان از سرتاسر شهر با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و کانون‌های خادمیاری با معرفی‌نامه برای دریافت خدمات درمانی حضور پیدا کردند. در این اردو که با همکاری گروه جهادی منتظران ظهور برگزار شد، ۵هزار و ۷۸۲ خدمت دندانپزشکی شامل معاینه دهان و دندان، رادیوگرافی تشخیصی، درمان ریشه، جراحی دندان، جراحی دندان عقل نهفته، جراحی دندان شیری، ترمیم دندان، ترمیم کامپوزیت، جرم‌گیری و... به ارزش ریالی 
۲۵ میلیارد ریال ارائه شد. غربالگری فشار خون و قند خون نیز دیگر خدمات ارائه شده در این طرح بود.

لطفاً در مورد جزئیات اردوی نذر شفا در ماه صفر ۱۴۰۲ هم توضیح دهید.
همزمان با ایام شهادت حضرت رضا(ع) در دهه آخر صفر ۱۴۰۲، پیش از عوارضی مشهد جنب اداره هواشناسی، موکب درمانی شروع به ارائه خدمات کرد. در این موکب ۴۰ خادمیار متعهد و متخصص اعم از پزشک، داروساز، پرستار و... از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ شهریور ماه برای خدمت‌رسانی به مجاوران حریم امن رضوی و زائران پیاده امام رضا(ع) حضور پیدا کردند. فراخوان جذب نیروهای جهادی از تاریخ ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و در آن هفت پزشک عمومی، ۱۲ پرستار، پنج داروساز، سه دارویار و ۱۳ نیروی اجرایی برای شرکت در این اردو اعلام آمادگی کردند.
ارزش ریالی خدمات این طرح که در دو شیفت صبح و عصر ارائه شد، بیش از ۳۳ میلیارد ریال بود. همچنین در این ایام یک تیم درمانی ۱۰نفره اعم از پزشک، پرستار، چشم‌پزشک، تکنسین آزمایشگاه و پزشک طب سنتی نیز به مدت سه روز در محل باب الکاظم(ع) حرم مطهر رضوی مستقر شدند و به ارائه خدمات درمانی پرداختند. 

نذر جهادی خادمان رضا(ع) برای طلب شفا 


 برگزاری این اردو از ابتدای سال جاری به چه صورت بوده است؟
از ابتدای سال ۱۴۰۳ یک اردو برای ارائه خدمات دندانپزشکی برگزار شده است. ارائه این خدمات در دو مکان و با همکاری دو گروه منتظران ظهور و گروه الکفیل انجام شد. منتظران ظهور در زائرسرا و الکفیل در ورزشگاه آستان قدس مستقر بودند و به مدت ۱۲ روز به مردم خدمات دندانپزشکی ارائه می‌کردند. در این دو اردو حدود ۱۷ هزار خدمت دندانپزشکی شامل معاینه دهان و دندان، رادیوگرافی، درمان ریشه، جراحی دندان، ترمیم دندان اطفال، پروتز دندان، جرم‌گیری و... به ارزش ریالی ۱۹۰ میلیارد ریال ارائه شد. دو اردوی دیگر در سال جاری نیز به علت بارش شدید باران انجام نشد که به امید خدا در اواخر خرداد ماه برگزار خواهد شد. 

برای گسترش این طرح چه برنامه‌هایی دارید؟
بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بنا داریم این طرح را در کل کشور گسترش دهیم. با اجرای این طرح در هر شهر دیگری نیازی به اعزام تیم پزشکی وجود ندارد و بیماران خدمات را سریع‌تر دریافت خواهند کرد. تاکنون تعدادی از پزشکان جهادی شهرهای تهران و اهواز برای حضور در نذر شفا اعلام آمادگی کرده‌اند.

نظر شما