شناسهٔ خبر: 67076137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

علی اف: باکو و ایروان به موفقیتهای خاصی رسیده‌اند

رئیس جمهور آذربایجان که به مصر سفر کرده است درباره مذاکرات ارمنستان و آذربایجان گفت: ۲ کشور در تعیین مرزهای خود به موفقیتهای خاصی دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان امروز شنبه با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در قاهره دیدار کرد.

در این گفتگو موضوعات همکاری بین دو کشور در زمینه‌های انرژی، ساختمان، صنعت، داروسازی، حمل و نقل و سایر زمینه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست بعدی کمیسیون بین دولتی در مصر برگزار خواهد شد.

همچنین موضوعات افزایش ظرفیت خط ریلی باکو- تفلیس- قارص، گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آسیای میانه با استفاده از این خط از طریق بندر مرسین مصر مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین در مورد کریدور حمل و نقل شمال - جنوب و مسائل همکاری در این زمینه تبادل نظر کردند.

در این دیدار روند عادی سازی روابط ارمنستان و آذربایجان مورد حمایت مصر قرار گرفت.

تاکید شد که شرکت های مصری علاقه مند به مشارکت در عملیات بازسازی و ساخت و ساز در مناطق آزاد شده آذربایجان هستند.

سیسی در این نشست گفت: درباره فرصت های همکاری احتمالی در زمینه های ساخت و ساز، حمل و نقل، داروسازی، نفت و زیرساخت ها گفتگو کردیم. من بار دیگر به آقای رئیس جمهور اهمیت تلاش برای تامین صلح و امنیت در قفقاز جنوبی را گفتم و ما از این تلاش ها حمایت می کنیم. این تلاش ها کمک بزرگی به توسعه کشورها و مردم منطقه خواهد بود.

علی اف: ارمنستان و آذربایجان در تعیین مرزهای خود به موفقیتهای خاصی دست یافته‌اند

الهام علی اف نیز در این خصوص با اشاره به گفتگوهایش با السیسی درباره غزه گفت: فاجعه امروز غزه باید به سرعت متوقف شود، جنگ باید متوقف شود و همه مسائل باید از طریق مذاکره حل شود. من به رئیس جمهور السیسی گفتم که ما از تلاش های مصر در این مسیرها حمایت می کنیم و ابتکارات ارائه شده توسط مصر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در عین حال، در مورد فرآیندهای قفقاز جنوبی نیز بحث کردیم. در حال حاضر آذربایجان و ارمنستان در تعیین مرزهای دولتی خود به موفقیت های خاصی دست یافته اند. حدود ۱۲.۷ کیلومتر از مرز ایالتی مورد توافق قرار گرفت. چهار روستای منطقه غزه آذربایجان که بیش از ۳۰ سال در اشغال بود با مذاکره به آذربایجان بازگردانده شد و ما این را یک وضعیت مثبت می دانیم. در عین حال فکر می کنم فرصت های خوبی برای پیشرفت در روند مذاکرات وجود دارد. در هر صورت آذربایجان برای آن آماده است.

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: امروز همزمان در مورد کریدورهای حمل و نقل جدید تبادل نظر کردیم. کریدورهای مواصلاتی شرق - غرب و شمال - جنوب از خاک آذربایجان عبور می کنند. تمام زیرساخت ها در خاک آذربایجان ایجاد شده و از این رو فرصت های زیادی برای همکاری در زمینه حمل و نقل و لجستیک باز می شود.

علی اف پس از این دیدار با احمد محمد احمد الطیب رئیس دانشگاه الازهر قاهره دیدار کرد.

 

نظر شما