شناسهٔ خبر: 67075953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای طرح تصفیه‌خانه شهرک صنعتی مشهد بعد از ۶ سال وقفه

مشهد-ایرنا- عملیات اجرایی طرح توسعه تصفیه خانه شهرک صنعتی توس در حوالی مشهد بعد از ۶ سال وقفه طی مراسمی با حضور "علی سلاجقه" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از طرح‌های "یادگار ابراهیم" در خراسان رضوی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی روز شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت: شهرک صنعتی توس ضمن برخورداری از امکانات زیربنایی در عرصه ۴۵۰ هکتار با استقرار بیش از هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی و اشتغال ۳۰ هزار نفر فعال است.

جعفر فرشچی اظهار کرد: تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی توس با ظرفیت ۶ هزار مترمکعب در شبانه روز پذیرش فاضلاب واحدهای صنعتی است اما طرح توسعه این تصفیه خانه که از سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود و ۶۰ درصد پیشرفت اجرایی داشت به دلایلی متوقف شد.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح بعد از ۶ سال توقف با اعتبار هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال آغاز شد تا ظرفیت تصفیه فاضلاب از ۶ هزار مترمکعب فعلی به ۱۲ هزار مرتمکعب افزایش یابد.

فرشچی هزینه کل طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی توس را هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال ذکر و بیان کرد: پس از بهره برداری از این طرح توسعه از پساب ارزشمند این تصفیه خانه برای بازچرخانی استفاده می شود.

اجرای طرح تصفیه‌خانه شهرک صنعتی مشهد بعد از ۶ سال وقفه

ایجاد نیروگاه خورشیدی در ۱۱ نقطه از خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در خصوص تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد نیز بیان کرد: این تصفیه خانه در سال ۱۳۸۱ با ظرفیت تصفیه هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز آغاز به کار کرد اما یکسال پس از اجرا به دلایلی متوقف و مشکلات زیادی برای کشف رود به وجود آورد.

فرشچی اظهار کرد: اجرای این طرح در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت و عملیات اجرایی آن بعد از هفت سال وقفه آغاز شد و امروز با هزینه ۲ هزار میلیارد ریال پیشرفته ترین تصفیه خانه متمرکز تخصصی صنایع چرم در کشور است که طول شبکه جمع آوری فاضلاب آن ۱۵.۵ کیلومتر و ظرفیت آن سه هزار مترمکعب در شبانه روز است.

وی به شهرک صنعتی شماره پنج مشهد و نامگذاری آن به عنوان "خادم الرضا" اشاره کرد و گفت: نبود زمین برای واگذاری به سرمایه گذار در مشهد از مهمترین دغدغه های شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی بود اما اکنون این مشکل وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: رفع تصرف اراضی در شهرک صنعتی شماره پنج مشهد بیش از ۲ هزار میلیارد ریال هزینه داشت که با رفع تصرف از اراضی این شهرک به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به وسعت ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار آماده واگذاری به سرمایه گذاران است و تاکنون نیز زمین برای راه اندازی ۱۰۵ واحد صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده است که در آینده به پنج هزار هکتار وسعت خواهد رسید.

وی گفت: در راستای تحقق شعار سال مبنی بر استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق صنایع، نصب نیروگاه خورشیدی در ۱۱ نقطه از استان پیش بینی شده است که ۱۷۱ مگاوات برق از این محل تامین خواهد شد.

نظر شما