شناسهٔ خبر: 67075556 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

گزارشی از وضعیت تولیدات علمی دانشگاه سمنان در پایگاه بین المللی اسکوپوس در بازه زمانی ۶ ساله (۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳)

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گزارشی از وضعیت تولیدات علمی دانشگاه بر اساس اطلاعات پایگاه بین المللی Scopus ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ؛ دکتر محمد حسین احسانی گفت: تعداد تولیدت علمی دانشگاه سمنان در پایگاه اسکاپوس در بازه ۶ ساله ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، حدود ۵۰۰۰ عنوان مقاله است که در حال حاضر حدود ۸۷۰ عنوان مقاله از دانشگاه سمنان در سال ۲۰۲۳ در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تصریح کرد: با عنایت به تعداد مقالات منتشر شده دانشگاه سمنان در سال ۲۰۲۳ خوشبختانه این دانشگاه توانسته است تعداد تولیدات علمی خود را در مقایسه با سال های گذشته ارتقاء بخشد.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه سمنان با بیان اینکه کیفیت مجلات منتشر کننده مقالات دانشگاه سمنان بر اساس رتبه بندی مجلات علمی، SJR است گفت : ۴۰ درصد از این مقالات دارای ضریب کیفی Q۱ و ۳۷.۶ درصد دارای ضریب کیفی Q۲ هستند .

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۸ درصد از مقالات منتشر شده دانشگاه دارای ضریب کیفی Q۱ و Q۲ هستند تصریح کرد : این مطلب بیانگر روند انتشار مقالات دانشگاه سمنان در چارک های اول و دوم است، که نوید بخش انتشار آثار کیفی و ارتقاء میزان ارجاعات به مقالات را در بر خواهد داشت.

دکتر احسانی حوزه های موضوعی انتشار تولیدات علمی را در دانشگاه سمنان به ترتیب علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی اعلام کرد و گفت : انتشار حدود ۵۰۰۰ عنوان مقاله در حوزه های مختلف علوم با دریافت بیش از ۶۲ هزار ارجاع در دانشگاه جامع سمنان یکی از قابلیت های مطلوب این دانشگاه در تولید مقالات از منظر کیفی و کمی است .

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان باظهار داشت : حدود ۳۰ درصد تولیدات علمی دانشگاه سمنان در سال ۲۰۲۳ از طریق همکاری های بین المللی و ۳۳ درصد تولیدات علمی دانشگاه سمنان در سطح ملی و با همکاری پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است که این مطلب نشان از مشارکت فعال دانشگاه سمنان در سطح ملی دارد.

وی افزود حدود ۳۵ درصد از تولیدات علمی دانشگاه سمنان در سال ۲۰۲۳ نیز صرفاً از طریق مشارکت دانشگاهی و حدود ۳ درصد نیز از طریق تک نویسندگی منتشر شده است.

وی اظهار داشت: در شش سال گذشته بیش از ۶۲ هزار ارجاع علمی به مقالات دانشگاه صورت گرفته است. که میزان استنادات به مقالات دانشگاه سمنان حدود ۱۲.۵ درصد بر اساس سطوح مختلف همکاری علمی است .

دکتر احسانی به پرکار ترین نویسندگان دانشگاه سمنان اشاره کرد و گفت : دکتر علی خیرالدین، دکتر پژمان رضائی، دکتر علی اصغر اروجی، دکتر حسین نادرپور و دکتر حجت کرمی، ۵ عضو هیات علمی دانشگاه سمنان هستند که در تعداد تولیدات علمی در شش سال گذشته در صدر نویسندگان این دانشگاه در پایگاه اسکوپوس قرار دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان به پر استناد ترین نویسندگان دانشگاه سمنان هم اشاره کرد و گفت : دکتر محمد احترام دانش آموخته مهندسی عمران دانشگاه سمنان، دکتر حسین نادر پور، دکتر پژمان رضائی، دکتر محمد دانایی و دکتر حجت کرمی پنج نویسنده پر استناد دانشگاه سمنان هستند که برخی از آن ها در بخش نویسندگان پر تولید مقالات نیز قرار دارند.

دکتر احسانی ضمن قدردانی از زحمات یکایک اعضای هیأت علمی دانشگاه سمنان اعلام کرد : این اطلاعات بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه بین المللی Scopus، دریافت شده است که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان بر اساس گزارشات علم سنجی تهیه شده به بررسی و پایش تولیدات علمی دانشکده ها نیز می پردازد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پایان افزود: خوشبختانه به همت پژوهشگران این دانشگاه، با وجود محدودیت های دوران کرونا، روند رو به رشدی در زمینه تولیدات علمی در قالب مقاله شاهد هستیم .

وی یادآور شد: افزایش پژوهانه اعضای هیأت علمی، احتساب پایه های تشویقی، پرداخت به هنگام مطالبات پژوهش و فناوری اعضای هیأت علمی، برنامه راهبردی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و هم اندیشی با همکاران در جلسات مختلف این معاونت برخی از عوامل مؤثر در حفظ روند جاری و ارتقای بیش از پیش دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری است .

نظر شما