شناسهٔ خبر: 67075009 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با قدس: مشارکت پتروشیمی‌ها در توسعه میادین یک بازی برد-برد برای دولت و صنایع است

رحمان سعادت: استفاده از ظرفیت پتروشیمی­ ها برای توسعه میادین گازی مثبت ارزیابی می­ شود. در صورتی که نتوانیم به افزایش تولید بپردازیم، این صنایع به لحاظ خوراک به مشکل می ­خورند از همین رو، مشارکت پتروشیمی­ ها در توسعه میادین یک بازی برد برد برای دولت و صنایع است

صاحب‌خبر -

نفت و گاز جزو صنایع مهم کشورمان محسوب می ­شوند. به همین دلیل طی سال­های گذشته هدف تحریم­های شدید قرار گرفتند. طی دو سال و نیم گذشته و در دوران دولت شهید رئیسی، با وجود تحریم­ های شدید حوزه انرژی توانستیم به خنثی­ سازی تحریم­ها بپردازیم و نفت و گاز کشور را به فروش برسانیم. این دستاوردها از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. زیرا از یک طرف اهمیت اقتصادی برایمان دارد و از طرف دیگر دارای عملکرد سیاسی است و ناکارآمدی تحریم­ها را نشان می­دهد.

شهید رئیسی بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت­ها و امکانات تأکید داشتند. در همین راستا، استفاده حداکثری از توان داخلی و دانش­ بنیانی کشور در دستور کار قرار گرفت. بر اثر این سیاست، بهره ­برداری از فاز 11 پارس جنوبی توسط متخصصان داخلی صورت گرفت، به تولید کاتالیست و صادرات آن به روسیه پرداختیم و توانستیم به کشورهای دیگر خدمات فنی و مهندسی صادر کنیم.

تمامی روندهایی که در بالا به آن­ها اشاره شد، علاوه بر اینکه منافع اقتصادی کشور را تأمین کرد، به لحاظ سیاسی نیز برایمان اهمیت داشت. زیرا اقتدار کشورمان را در عرصه بین­الملل به نمایش گذاشت.

جذب سرمایه­ های بخش خصوصی داخلی و خارجی به صنایع نفت و گاز نیز ذیل سیاست استفاده از تمام ظرفیت­ها به اجرا گذاشته شد. بر اثر این سیاست توانستیم در صنایع نفت و گاز افزایش چشمگیر سرمایه­ گذاری­ها را داشته باشیم.

نظرات رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه سمنان را در خصوص سیاست­ گذاری ­های دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی و نتایج آن­ها در ادامه می خوانید.

سعادت با اشاره به این موضوع که صنایع نفت و گاز از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است و سهم قابل توجهی در تأمین بودجه مورد نیاز کشور دارد، تصریح کرد: جذب سرمایه ­ها به صنایع نفت و گاز کشور طی دو سال و نیم گذشته به نحوی که رشد چهار برابری را داشته ­ایم، مثبت ارزیابی می­شود.

وی ادامه داد: در صنایع نفت و گاز کشور پروژه ­های فراوانی قابل تعریف است که اجرای آن­ها نیاز به سرمایه دارد. دولت به تنهایی نمی­ تواند به تأمین مالی این پروژه ­ها بپردازد، به همین دلیل سیاست­گذاری در راستای جذب سرمایه به این صنایع اهمیت دارد.

سعادت گفت: استفاده از ظرفیت پتروشیمی­ ها برای توسعه میادین گازی مثبت ارزیابی می­ شود. در صورتی که نتوانیم به افزایش تولید بپردازیم، این صنایع به لحاظ خوراک به مشکل می ­خورند که برای کشور نیز عدم النفع بالایی دارد. از همین رو، مشارکت پتروشیمی­ ها در توسعه میادین یک بازی برد-برد برای دولت و این صنایع محسوب می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: بیش از یک قرن از راه­اندازی صنایع نفت و گاز در کشور می گذرد. طی سالیان گذشته به فناوری­ها و توانمندی­هایی دست یافته­ایم. در دولت سیزدهم به درستی صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها در دستور کار قرار گرفت.

سعادت گفت: بر اثر دستاوردهای دانش­بنیانی توانستیم به سهامداری در پالایشگاه­های فراسرزمینی بپردازیم که مزیت­های زیادی برایمان دارد. به این ترتیب، به نحوی بازارسازی تضمینی برای نفت انجام دادیم.

وی ادامه داد: بر اثر اهتمام ویژه دولت شهید رئیسی به جذب سرمایه­ها به صنایع نفت و گاز در نهایت ارزش مجموع قراردادها به 15 میلیارد دلار رسید و سرمایه ­گذاری سالانه رشد 3.6 درصدی رقم خورد. این سیاست­ها بستری برای پیشبرد پروژه­های نفت و گاز فراهم می­ کند و به نفع کشور است. همچنین به پشتوانه دیپلماسی فعال ایران و رشد تولید نفت و گاز کشور و تبدیل شدن این بخش به موتور محرکه اقتصاد، رشد 6 درصدی اقتصادی ایران طی سال گذشته رقم خورد

سعادت گفت: یکی از سیاست ­های صحیح که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، افزایش تعاملات با همسایگان بود. به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی انرژی قوی در منطقه توانست منافع ما را تأمین کند.

وی ادامه داد: در دنیای امروز دیپلماسی و برقراری ارتباطات با دیگر کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. هر کشوری که دیپلماسی قوی­تری به اجرا بگذارد، منافع بیشتری کسب می­کند. همسایگان نیز از جمله اهداف مطلوب برای برقراری روابط محسوب می­شوند.

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: ما به لحاظ جغرافیایی در موقعیت خوبی قرار گرفته ­ایم و می­ توانیم واسطه تأمین انرژی برای کشورهای دیگر باشیم. از همین منظر، حل مناقشات با ترکمنستان و از سرگیری واردات گاز از این کشور اهمیت دارد.

وی ادامه داد: پاکستان نیز جزو کشورهای همسایه ایران به شمار می­ رود که نیاز بالایی به انرژی دارد. سفر اخیر رئیس جمهور شهید به این کشور و گفتگو با مقامات اسلام ­آباد در خصوص خط لوله صلح در راستای منافع کشور بود که مورد پیگیری قرار گرفت.

نظر شما