شناسهٔ خبر: 67074768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها به رشته‌های فنی و حرفه‌ای

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با توجه به اشتغال بالاتر دانش‌آموزان و دانشجویانی که در رشته‌های فنی و حرفه‌ای درس خوانده‌اند، استقبال از رشته‌های فنی و حرفه‌ای در استان افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

افزایش استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها به رشته‌های فنی و حرفه‌ای

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، علی موحدی در اولین اجلاس هم‌اندیشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مدیران آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در استان بوشهر ۱۳۳ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داریم که ۴۸ درصد دانش‌آموزان در این هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند و مجموع دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌های استان نسبت‌به میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: در تلاش هستیم که این رقم افزایش یابد که برای دستیابی به این مهم فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای هدایت دانش‌آموزان ضروری است که در همین راستا با نظر استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش مقرر شده که از طرح‌هایی که در دست اقدام داریم یا طرح‌هایی که در هفته دولت کلنگ زنی شده افزون‌بر ۲۰ فضا تغییر کاربری پیدا کند یا از همان اول هنرستان ساخته شود تا برای هدایت دانش‌آموزان زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: همچنین در حال برنامه‌ریزی و بررسی هستیم که در شهر‌های ساحلی روی رشته‌های مرتبط با دریا کار شود و در شهرستان‌ها و مناطق فرا ساحل با توجه به بوم منطقه، رشته‌هایی چون کشاورزی را اختصاص دهیم تا دانش‌آموزان را با نگاهی به تضمین شغلی آینده آن‌ها هدایت کنیم.

وی بیان داشت: با توجه به این‌که آزمون رشته‌های نظری نهایی برگزار می‌شود و فشار بیشتری روی دانش‌آموزان است، پیش‌بینی می‌کنیم دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده به سمت هنرستان‌ها گرایش بیشتری داشته باشند، چون آزمون آن‌ها داخلی است که این موضوع می‌تواند به ادامه تحصیل آن‌ها تا دیپلم و پس از آن ادامه تحصیل در رشته‌های دلخواه خود در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کمک کند.

موحدی عنوان کرد: هم اکنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز پسر، و ۷ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز دختر در استان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل هستند که سعی کردیم تجهیزات در این رشته‌ها را به روز کنیم و امیدواریم با وجود صنایع نفت و گاز وصنایع دریا پایه، دانش‌آموزان به سمت این رشته‌ها هدایت شوند.

به گفته وی در زمان حاضر استقبال خانواده‌ها از رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر شده و این در شرایطی است که در چند سال گذشته شماری از دانش‌آموزان که به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش می‌رفتند امتیاز لازم برای حضور در رشته‌های نظری را نداشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: اما اکنون دانش‌آموزان با وجود برخورداری از امتیاز لازم برای تحصیل در رشته‌های نظری، باز علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های فنی هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر نیز گفت: هدف از این نشست توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان برای دستیابی به توسعه پایدار و تربیت نیروی انسانی کارآفرین و مهارتی است.

احسان بهمیاری افزود: این مورد در اسناد بالادستی بر آن اشاره شده و بر آموزش‌های فنی در سازمان فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و دانشگاه فنی وحرفه‌ای توجه و تاکید شده است.

وی اظهار کرد: استان بوشهر یک استان صنعتی با صنایع عظیم نفت و گاز و صنایع دریایی و نیروگاه اتمی است، اما وقتی آمار اشتغال در صنایع استان را بررسی می‌کنیم نسبت‌به متوسط کشور ۱۲ درصد پایین‌تر هستیم که یکی از دلایل آن توجه نداشتن به آموزش‌های فنی وحرفه‌ای است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اضافه کرد: دانش‌آموزی که جذب دانشگاه فنی وحرفه‌ای می‌شود به‌یقین احتمال این‌که در آینده بتواند شغل مناسب با رشته خود را داشته باشد بیشتر است و به‌طور معمول درصد اشتغال دانشجویان فارغ‌التحصیل این دانشگاه نیز هم نسبت‌به دانشگاه‌های دیگر بالاتر است.

بهمیاری بیان داشت: در زمان حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای دخترانه و پسرانه در ۳۴ رشته در استان تحصیل می‌کنند که با آموزش‌هایی که فرا می‌گیرند علاوه‌بر کار آفرینی می‌توانند مشغول به کار شوند و به‌طور متوسط درصد اشتغال در این رشته‌ها بالاتر از رشته‌های نظری است.

 

<div id="video-display-embed-code_11196224"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4254625/11196224?width=620&height=350"></script></div>

نظر شما