شناسهٔ خبر: 67073355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نقش دولت سیزدهم در پرونده ۳۰ ساله انتقال مالیات مس سونگون

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: دولت سیزدهم پس از ۳۰ سال پرونده مربوط به انتقال سهم مالیاتی مس سونگون به این استان را نهایی کرد که دستاوردی بزرگ در حوزه اقتصادی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، عیسی اوروج‌زاده مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌شرقی گفت: تا پیش از دولت سیزدهم سهم مالیات مس سونگون به طور یک جا به مرکز واریز می‌شد که در ۲ سال اخیر این سهم به استان انتقال یافت که یکی از مهمترین اقدامات اقتصادی دولت آیت الله شهید رییسی در توسعه پایدار استان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون ورزقان یکی از مهم‌ترین اقدامات بود که از جمله مطالبات مردمی و مسئولان به شمار می‌رفت و بعد از ۳۰ سال به سرانجام رسید.

اوروج زاده ادامه داد: بر همین اساس تاکنون مبلغی معادل ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مالیاتی مس سونگون به آذربایجان شرقی انتقال داده شده است.

وی افزایش چشمگیر میزان پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های آذربایجان شرقی را از دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم اعلام و اضافه کرد: پارسال این پرداختی‌ها به شهرداری‌های استان معادل ۴۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود که افزون بر چهار برابر سال ۱۴۰۱ است.

اوروج زاده رقم مربوط به فرار مالیاتی آذربایجان شرقی را بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: بر اساس آمار‌های رسمی سازمان مرکزی پارسال مجموع مالیات وصولی کشور افزون بر ۱۷۰ هزار میلیارد ریال بود که آذربایجان شرقی از این رقم سهمی معادل ۲.۵ درصد داشت.

وی پرونده‌های مهم مالیاتی با ارقام درشت را مربوط به شهرستان تبریز اعلام کرد و افزود: بیش از ۷۵ درصد مالیات وصولی آذربایجان شرقی به این شهر اختصاص دارد و شهرستان مراغه نیز با حدود چهار درصد در رده دوم این فهرست قرار دارد.

اوروج زاده با بیان اینکه اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در وصول مالیاتی سهم ۱۰۰ درصدی خود را وصول نکرده است، گفت: سعی ما بر این است فشار را از مودیان برداشته و با شناسایی دانه درشت‌ها و فرار‌های مالیاتی سعی بر فشار روی آن‌ها داریم.

وی اعلام کرد: تاکنون تعداد ۴۴۴ پزشک در استان شناسایی شده است که درخواست کارت به کارت و وجه نقد داشتند که به طور قطع طبق قانون با جرائم سخت روبرو خواهند شد.

نظر شما