شناسهٔ خبر: 67072669 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

معرفی فیلم قاتلان ماه کامل- Killers of the Flower Moon

فیلم درام جنایی وسترن حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مارتین اسکورسیزی است که فیلم‌نامه را مشترکاً با اریک راث بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ دیوید گرن چاپ ۲۰۱۷ به نگارش درآورد. داستان فیلم به قتل‌های ایالات اکلاهما در مردمان اوسیج طی دههٔ ۱۹۲۰ می‌پردازد که پس از کشف نفت در زمین‌های قبیله‌ای رخ داد. اعضای قبیله حق امتیاز استخراج ذخایر خود در مناطق بومی‌نشین را داشتند؛ با این حال، فرصت‌طلبان سفیدپوست در پی تصاحب دارایی اعضای این قبیله بودند...

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام فیلم : ماه کامل

سال انتشار : 2023

ژانر: درام جنایی وسترن

کارگردان: مارتین اسکورسیزی

تهیه کنندگان: دن فریدکین،  بردلی توماس، مارتین اسکورسیزی، دنیل لوپی  

محصول کشور: آمریکا

امتیاز (imdb) : 7.6

 

 

بازیگران : لئوناردو دی‌کاپریو، رابرت دنیرو ، لیلی گلداستون، جسی پلمونس، تانتو کاردینال، جان لیسگو و برندن فریزر

 

درباره فیلم

قاتلان ماه گل (انگلیسی: Killers of the Flower Moon) که با نام قاتلان ماه کامل نیز شناخته می‌شود، فیلم درام جنایی وسترن حماسی آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مارتین اسکورسیزی است که فیلم‌نامه را مشترکاً با اریک راث بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ دیوید گرن چاپ ۲۰۱۷ به نگارش درآورد. داستان فیلم به قتل‌های ایالات اکلاهما در مردمان اوسیج طی دههٔ ۱۹۲۰ می‌پردازد که پس از کشف نفت در زمین‌های قبیله‌ای رخ داد. اعضای قبیله حق امتیاز استخراج ذخایر خود در مناطق بومی‌نشین را داشتند؛ با این حال، فرصت‌طلبان سفیدپوست در پی تصاحب دارایی اعضای این قبیله بودند.

 

منتقدان

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۹۳ از ۴۳۵ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز 7.6/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «در حالی که قاتلان ماه گل در مدت زمان، مضمون و دست‌آورد عظیم است، این فیلم ارزیابی تأمل‌برانگیزی از رابطهٔ آمریکا با مردم بومی و در عین حال شکوفایی هنری دیگری برای مارتین اسکورسیزی و همکارانش است.» این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۶۳ منتقد امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «تحسین همگانی» است. تماشاگرانی که توسط سینماسکور مورد بررسی قرار گرفتند، به فیلم نمره میانگین «A−» در مقیاس A+ تا F دادند، و آن‌هایی که توسط پست‌ترک در نظرسنجی شرکت کردند، ۸۸٪ نمره مثبت کلی به آن دادند و ۷۲٪ گفتند که قطعاً فیلم را توصیه می‌کنند.

 

سخن نهایی

در نگاه امروز مارتین اسکورسیزی، هر روایتی جز این، «خیانتی» می‌شد به رنج بومیان. او -آن‌طور که به‌صراحت روی صحنه‌ی نمایش یادآوری می‌کند- این‎‌بار، به‌جای ساختن نمایشی خیره‌کننده برای سرگرم کردن تماشاگرِ همیشگی‌اش، تمام توان‌اش را در خدمت روایت وفادارانه‌ی رنجی ناگفته قرار داده است.

برای همین، به شکلی معنادار، فیلم‌اش را با سوگواریِ بومیان آغاز می‌کند و با پایکوبی‌شان به پایان می‌رساند. فیلمساز کهنه‌کاری که بخشی از آبروی سینما است، با «قاتلان ماه گل»، حرفی را پیدا کرده است که حتی از خودِ فیلمسازی برایش مهم‌تر است. شما را نمی‌دانم؛ اما من ترجیح می‌دهم زمانی‌که یک آرتیست بزرگ حرف می‌زند، متواضعانه بنشینم و گوش کنم...

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما