شناسهٔ خبر: 67072222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چشم‌انداز روشن صنعت خودروهای برقی چین؛ خودروهای دست دوم آماده صادرات

تهران- ایرنا- دولت چین اعلام کرد که با افزایش تولید خودروهای برقی، تصمیم دارد خودروهای قدیمی خود را به کشورهای منطقه صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری کازینفورم، در چند سال گذشته کشورهای مختلفی از جمله چین با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، افزایش تولید خودروهای برقی را در دستور کار قرار دادند.

شرکت‌های خودروسازی مطرح چینی که پیشرو در این حوزه هستند، از سال گذشته با افزایش ۳۵.۸ درصدی تولید خودرهای انرژی نو (NEV)، افزون بر ۹ میلیون و ۵۸۰ هزار دستگاه خودرو برقی تولید کردند و با رشد فروش ۳۷.۹ درصدی این خودروها، ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار دستگاه در سال گذشته به فروش رساند.

از همین رو به تازگی سوال‌هایی در مورد اینکه آیا صنعت خودروسازی چین با مشکل «مازاد ظرفیت» در تولید خودروهای برقی مواجه است یا خیر، وجود داشته است.

لی چیانگ نخست وزیر این کشور در نشست کنگره ملی خلق چین، اظهار داشت: «چین بیش از ۶۰ درصد از تولید و فروش جهانی خودروهای انرژی جدید را به خود اختصاص داده است.»

وی به افزایش ۳۰ درصدی صادرات خودروهای برقی «سه‌گانه جدید» که با باتری‌های لیتیوم یونی و محصولات فتوولتائیک کار می‌کنند، اشاره کرد.

مقام های چینی با توسعه زیرساخت های مربوطه، تنها در سال گذشته بیش از ۹۳۰ هزار دستگاه ایستگاه های شارژ در این کشور ایجاد کرده‌اند.

چشم‌انداز روشن صنعت خودروهای برقی چین؛ خودروهای دست دوم آماده صادرات

مشکل «مازاد ظرفیت تولید» چیست؟

وانگ جانگ مدیر برجسته شرکت خودروسازی بایک در مصاحبه با نشریه چاینا دیلی، اظهار داشت: ما به عنوان تولید کنندگان خودرو، تامین کنندگان خود را تشویق می کنیم تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهند تا اطمینان حاصل شود که تقاضای بالا، بر تولید و فروش ما تأثیر نمی گذارد. حتی گاهی اوقات ما حمایت مالی می کنیم تا آنها را تشویق کنیم که ظرفیت های خود را گسترش دهند.

وی افزود: در اقتصاد بازار، ما به عنوان شرکت‌های تولیدکننده، ظرفیت‌ها را کورکورانه و بدون تقاضای بازار توسعه نمی‌دهیم، زیرا مازاد ظرفیت منجر به زیان اقتصادی می‌شود.

جائو یوهوی معاون شرکت خودرسازی زیکر هم تاکید کرد: موفقیت صنعت خودروهای برقی از تجربه زیاد در حوزه تحقیق و توسعه علمی بلندمدت، همراه با فعالیت در یک بازار رقابتی شدید ناشی می‌شود.

وی افزود: افزایش تولیدات نه تنها منجر به پیشرفت فناوری در بازار می‌شود، بلکه انتخاب گسترده‌تری را به مصرف کنندگان ارائه می دهد.

چشم‌انداز روشن صنعت خودروهای برقی چین؛ خودروهای دست دوم آماده صادرات جدول فروش خودرو در چین

بر اساس گزارش انجمن صنعت خودرو چین، پکن در سال گذشته چهار میلیون و ۹۱۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده است. این رشد عظیم به دلیل افزایش صادرات خودرهای برقی است که در سال گذشته با ۷۷.۶ درصد افزایش به بیش از یک ملیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسید.

برنامه چین برای خودروهای دست دوم

گرایش دولت چین به سمت وسایل نقلیه برقی موجب منسوخ شدن خودرهای بنزینی شده است. برهمین اساس، کارشناسان این صنعت معتقدند که یکی از راه حل‌ها می تواند صادرات «خودروهای دست دوم» به خارج از این کشور باشد.

جو هایدونگ معاون انجمن خودروسازان چین در همین راستا اظهار داشت: صادرات خودروهای دست دوم ما دارای ظرفیت بالایی دارد.

وی افزود:‌ صادرات خودروهای دست دوم چینی در سال ۲۰۲۲ با رشد بیش از ۳۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به رقم ۶۹ هزار دستگاه رسید. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از صادرات خودروهای دست دوم چین را خودروهایی تشکیل می دهند که از منابع انرژی جدید استفاده می کنند.

لو لی دستیار رئیس انجمن فروشندگان خودرو چین هم اظهار داشت: با تلاش جمعی، خودروهای دست دوم چینی اکنون به بیش از ۱۴۰ کشور و منطقه صادر می شود. برای این منظور، روند صادرات خودروهای دست دوم چینی ساده شده است.

چشم‌انداز روشن صنعت خودروهای برقی چین؛ خودروهای دست دوم آماده صادرات

آینده بازار خودروهای برقی چین

بر اساس این گزارش، سازندگان خودروهای برقی چینی به تقویت موقعیت خود در بازارهای داخلی و خارجی ادامه خواهند داد و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری، فروش این خودرها در چین به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد.

شورای دولتی چین سیاست مالیاتی مطلوب برای خرید وسایل نقلیه با منابع انرژی جدید را تا پایان سال ۲۰۲۷ تمدید کرده است.

برهمین اساس، دولت چین برای حمایت از بخش خودرهای برقی و تحریک مصرف داخلی، خریداران این خودرها را از پرداخت مالیات خرید تا سال ۲۰۲۷ معاف کرده است. همین امر موجب شد تا حجم فروش این نوع خودروها در سال گذشته به ۹ میلیون و ۴۹۰ هزار دستگاه برسد.

برنامه توسعه صنعت خودروهای انرژی جدید چینی برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۵ شامل کاهش میانگین مصرف انرژی خودروهای برقی به ۱۲ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر و افزایش سهم خودروهای برقی در حجم فروش خودروهای جدید به ۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ است.

این هدف پیش از موعد مقرر محقق شده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵، خودروهای تمام برقی به مسیر اصلی فروش خودروهای جدید در این کشور تبدیل شوند و همچنین مقام های استان هاینان چین هم قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ خودروهای بنزینی را به طور کامل کنار بگذارند.

وی وی دانشیار دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ در همین رابطه اظهار داشت: وسایل نقلیه برقی نقش مهمی در تضمین امنیت انرژی ایفا می کنند.

وی افزود: «صنعت خودروهای برقی چین به‌طور مستمر ظرفیت‌های مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت را ارائه می‌کند که سهم قابل توجهی در توسعه «سبز» جهانی خواهد داشت.»

خبرگزاری جینجی ژیبائو نیز تاکید کرد: وسایل نقلیه با منابع انرژی جدید، جهت اصلی تحول و نوسازی در صنعت خودروسازی جهان و توسعه سبز هستند.

این وسایل همچنین یک انتخاب راهبردی برای توسعه کیفی صنعت خودروسازی چین است و خودروسازان انتظار دارند که فروش خودروهای برقی در این کشور به رشد سریع خود ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود سهم بازار خودروهای انرژی جدید تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰ درصد و فروش سالانه آن به حدود ۱۷ میلیون دستگاه برسد.

برچسب‌ها:

نظر شما