شناسهٔ خبر: 67071806 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه کرمانشاه: ملاحظات زیست محیطی در امر توسعه رعایت شود

کرمانشاه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با تاکید بر توجه مسوولان به توسعه پایدار در استان گفت: توسعه در همه بخش‌ها باید توام با رعایت کامل مسایل زیست محیطی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حبیب الله غفوری روز شنبه در همایش هم اندیشی زیست محیطی که به مناسبت هفته محیط زیست و با حضور ائمه جمعه شهرهای مختلف استان برگزار شد با تاکید بر استفاده از توانایی و ظرفیت رسانه ها برای حفظ و حراست از عرصه های زیست محیطی افزود: رسانه‌ها می توانند از طریق اطلاع‌رسانی، برجسته‌سازی مسائل، ایجاد مسوولیت اجتماعی، بهبود رفتارهای زیست محیطی و پاسخگو کردن مسوولان اهمیت بسیاری در حفظ محیط زیست داشته باشند.

وی با تاکید بر توجه ویژه به آموزش همگانی در این حوزه اضافه کرد: خوشبختانه ابزارهای قوی و کارآمدی با توجه به پیشرفت تکنولوژی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها و با کمک رسانه ها امر آموزش را در جامعه به طور جدی پیگیری کرد.

امام جمعه کرمانشاه ادامه داد: یکی از مسایلی که امروزه دست اندرکاران سازمان حفاظت محیط زیست باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند امر تبیین در عرصه محیط زیست است که ائمه جمعه و جماعات نیز می توانند با بهره گیری از آیات و روایات در این حوزه مددکار مسوولان باشند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غفوری با بیان اینکه خوشبختانه در سطح کشور و استان حساسیت خوبی در بین مردم و مسوولان در امر حراست از محیط زیست وجود دارد یادآور شد: اکثریت جامعه ما دوستدار محیط زیست هستند به طوری که حتی اگر ببینند برخی افراد آن را رعایت نمی کنند به آنها تذکر هم می دهند.

وی تاکید کرد: باید با تهیه و تدوین برنامه های آموزشی جذاب و جالب حساسیت حفظ محیط زیست را در بین مردم دوچندان کرد و این امر را از سنین پایین به کودکان و نوجوانان آموزش داد تا غیرت نسبت به محیط زیست را در آنها زنده کرد.

امام جمعه کرمانشاه: ملاحظات زیست محیطی در امر توسعه رعایت شود

نماینده ولی فقیه در استان همچنین با اشاره به حساسیت بیشتر بانوان نسبت به مسایل زیست محیطی گفت: باید از ظرفیت بانوان به ویژه برای ترویج و تبلیغ حراست از محیط زیست در استان استفاده بیشتری شود.

توسعه پایدار بدون رعایت مسائل زیست محیطی امکان‌پذیر نیست

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز در این همایش با بیان اینکه توسعه پایدار و متوازن بدون رعایت مسائل زیست محیطی امکان پذیر نیست، گفت: در اصل پنجاهم قانون اساسی نیز به صراحت اعلام شده حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است از اینرو تک تک آحاد جامعه باید نسبت به حفظ و حراست از عرصه های طبیعی تمام تلاش خود را به کار گیرند.

«سعید دزفولی‌نژاد» با گرامیداشت هفته محیط زیست اضافه کرد: هفته محیط زیست فرصتی بسیار مناسب برای اطلاع رسانی، آموزش‌های عمومی و جلب مشارکت مردمی در راستای حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری پایدار از منابع مختلف با محوریت توسعه پایدار است.

وی یادآور شد: حفاظت و حراست از مناطق حفاظت‌شده و افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت یکی از برنامه‌های مهمی است که با توجه به وسعت بالای اراضی محیط‌زیستی و تنوع حیات‌وحش و تعداد اندک محیط‌بانان، افزایش مشارکت مردمی و حضور دوستداران محیط زیست به امر حفاظت امری بسیار ضروری است که ائمه جمعه استان می توانند با بیان اهمیت صیانت از محیط زیست و نکات زیست محیطی در خطبه های نمازجمعه گام مهمی در افزایش حساسیت جامعه در این زمینه ایفا کنند.

امام جمعه کرمانشاه: ملاحظات زیست محیطی در امر توسعه رعایت شود

حراست از ۲۶۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی با ۱۲۰ محیط بان

دزفولی‌نژاد افزود: در مجموع در استان کرمانشاه ۱۰ منطقه به وسعت ۲۶۰ هزار هکتار مساحت تحت عنوان مناطق چهارگانه شامل سه پناهگاه حیات وحش، پنج منطقه حفاظت شده، ۲ اثر طبیعی ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع وجود دارد که زیر پوشش سازمان محیط زیست است.

وی بیان کرد: براساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان تعریف شده است که این میزان در استان به ازای هر ۲ هزار و ۱۶۶ هکتار یک محیط بان وجود دارد که عملا ۱۲۰ محیط بانی که در استان وجود دارد تنها قادر به نظارت به حدود ۵۰ درصد از این ۲۶۰ هزار هکتار هستند.

وی با قدردانی از مشارکت اقشار مختلف مردم در اطفای حریق در جنگل های منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه گفت: مردم عاشقانه در کنار ماموران و محیط بانان محیط زیست بدون هرگونه توقع و با کمترین ابزار به دل آتش زده و توانستند آن را خاموش کنند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این همایش از ۲ نفر از بانوان فعال عضو تشکل های مردمی با اهدای لوح قدردانی شد.

نظر شما