شناسهٔ خبر: 67071248 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حُسنا؛ تقسیم حال خوب

کارشناسان و فعالان مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ را در تکاپوی آماده‌سازی طرحی برای زوجین جوان بوده‌اند. طرحی به نام «حسنا» که در آن اقلام اساسی جهیزیه نوعروسان تهیه و میان زوجین نیازمند توزیع شده است.

صاحب‌خبر -

نوبت دوم این طرح نیز در دهه کرامت امسال اجرا شد و حالا زوجین زیادی در سطح کشور هستند که با یاری این مجموعه در ماه‌های اخیر زندگی مشترکشان را شروع کرده‌اند. به مناسبت اول ماه ذی‌الحجه الحرام، سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام روز ازدواج نام‌گذاری شده است، مروری بر خدمات انجام شده در این طرح داشته‌ایم. 

«حسنا؛ حامیان سنت نبوی ازدواج»
مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان مقدس رضوی و با همکاری مجموعه نهادها و تشکل‌های مردمی، طرحی را با هدف تسهیل‌گری ازدواج و کمک به زوجین احسان‌جو آغاز کرده است. طرح «حسنا» (حامیان سنت نبوی ازدواج ) در سطح ملی اجرا می‌شود و در آن پنج قلم از اقلام اساسی جهیزیه تقدیم نوعروسان می‌شود. 
معصومه باعدی، رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی درباره این طرح می‌گوید: یکی از اقدام‌های مهم این مرکز در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ در مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی انجام شده که تهیه و توزیع برخی از اقلام جهیزیه برای نوعروسان مناطق محروم در ۲۴ استان کشور بوده است. برنامه «پویش ملی هدیه امام(ع)» به صورت ملی  و توسط شبکه ملی حُسنا انجام شده و در آن اقلامی برای جهیزیه میان نوعروسان مناطق محروم توزیع شده است. 
در این طرح که در روزهای پایانی سال و منتهی به ماه رمضان انجام گرفته، ۴۰۰ سری جهیزیه شامل پنج قلم اصلی یعنی یخچال، اجاق گاز، لباسشویی، جارو برقی و فرش تهیه و توزیع شده است. 
باعدی در این‌ باره می‌افزاید: پنج قلم اساسی در طرح حسنا برای تأمین جهیزیه خریداری شده است که امکان دارد در استان‌های مختلف اقلام دیگری هم توسط خیران تهیه و به زوجین تقدیم شود. 

حُسنا؛ تقسیم حال خوب


هدیه‌ای برای زوجین جوان در روز جوان
به گفته رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی تمرکز این طرح بر زوجین محروم با دهک یک تا پنج در کل استان‌ها بوده است. باعدی اضافه می‌کند: معرفی زوجین توسط کانون‌های خدمت رضوی در استان‌ها انجام می‌شود. تعدادی از آن‌ها با توجه به درخواست‌های مردمی یا نامه‌هایی که به دفاتر آستان قدس رضوی ارسال شده، پس از بررسی و شناسایی انتخاب می‌شوند. تعدادی نیز توسط مراکز استان‌ها انتخاب می‌شوند که البته اولویت با زوجین محرومی است که زیر پوشش ارگانی نباشند. 
توزیع این جهیزیه‌ها همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) و در روز جوان به کمک کانون‌های خادمیاری خانواده و بانوان آستان قدس رضوی انجام شده است. 
از این ۴۰۰ سری جهیزیه، ۴۰ عدد آن سهم زوجین استان خراسان رضوی بوده است. وی با اشاره به این موضوع می‌گوید: این طرح در ۲۴ استان کشور از جمله خراسان رضوی، گیلان، اصفهان، یزد، فارس، گلستان و... انجام گرفت و در سال جاری نیز ادامه پیدا کرد. امسال نیز با کمک خیران همزمان با دهه کرامت ۱۱۰ سری جهیزیه تأمین و میان نوعروسان توزیع شد. 


همدلی مؤمنانه برای شادی جوانان
بودجه این طرح به صورت مشارکتی از محل نذورات آستان با نیت تأمین جهیزیه و دبیرخانه‌های خدمت رضوی از طریق خیران و شبکه‌های مردمی مانند حُسنا و شبکه حامیان سنت نبوی ازدواج تأمین شد. رئیس اداره رویدادهای اجتماعی مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با اشاره به این موضوع در ادامه می‌گوید: در دفاتر نذورات حرم مطهر رضوی هم بخشی با نام تأمین جهیزیه وجود دارد که ناذران و خیران می‌توانند مبالغ مورد نظر خود را با این نیت خداپسندانه پرداخت کنند. مبلغی از بودجه این طرح هم از همین محل تأمین شده است. 
باعدی هدف از اجرای این برنامه را جلب مشارکت‌های مردمی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی عنوان می‌کند و می‌افزاید: مردم و خیران هم در قالب شبکه‌های مختلف برای تهیه این اقلام در کنار مرکز امور بانوان مشارکت کرده‌اند. همچنین بانوانی هم که در محافل خانگی در مناسبت‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند مبالغی را با هدف مشارکت در این برنامه تأمین کردند.
به گفته وی افرادی که مایل به مشارکت در این طرح هستند می‌توانند از طریق شماره کارت‌های اعلام شده از سوی دفتر نذورات آستان قدس رضوی مبالغ مورد نظر را واریز کنند.

حُسنا؛ تقسیم حال خوب


این کار وظیفه است
علی ظهوریان یکی از خیرانی است که برای مشارکت در این طرح خداپسندانه پای کار آمده و مبلغ تهیه ۱۲سری جهیزیه را متقبل شده است. او می‌گوید: تقریباً نخستین بار است که در این حوزه با بنیاد کرامت رضوی همکاری می‌کنم. البته کار خیر، کار خیر است فرقی نمی‌کند توسط بنیاد کرامت انجام شود یا شخص یا خیریه‌ای. مهم این است که به دست مستحق برسد. 
از ظهوریان درباره هدفش از انجام کارهای خیر می‌پرسیم. او توضیح می‌دهد: کار خیر انگیزه و هدف نمی‌خواهد. این امور وظیفه ماست و باید تلاش کنیم وظیفه‌مان را به خوبی انجام دهیم. در این کار نه تنها چیزی از ما کم نمی‌شود که به ما اضافه می‌شود، در حقیقت این طور نیست که کار بزرگی انجام می‌دهیم شاید تا به حال کوتاهی هم کرده باشیم؛ اگر همه در این مسیر قدم بردارند خیلی از معضلات حل می‌شود. 
سابقه کارهای خیر ظهوریان به سال‌ها پیش برمی‌گردد. او کار خیر را در کودکی در خانواده آموخته و به خانواده‌اش هم آموخته است. او تعریف می‌کند: پدرم محمدرضا ظهوریان بنیان‌گذار فعالیت‌های خیریه بودند. ایشان از پیش از انقلاب این اقدام‌ها را انجام می‌دادند. ما هم از وقتی که دست چپ و راست خود را شناختیم سعی کردیم در این امور سهیم باشیم. 
در این سال‌ها، هر قدم خیری که ایشان برداشته همراهی همسرش را نیز با خود داشته است. همسری که همیشه مشوقش بوده و پای فرزندانش را نیز به این مسیر باز کرده است. منصوره مرگان ازغدی نیز مانند شوهرش دعوت‌نامه‌ای را از طرف بنیاد کرامت دریافت کرده و همین کافی بوده تا به اندازه تأمین دو سری جهیزیه در این طرح سهیم شود.

حُسنا؛ تقسیم حال خوب


تأمین جهیزیه پس از مدرسه‌سازی
غلامعلی رأفتی دیگر فرد نیکوکاری است که اسمش در سیاهه بانیان این طرح ثبت شده است؛ بازرگان بازنشسته و در آستانه ۷۹ سالگی.او نیز نخستین بار است که با بنیاد کرامت رضوی همکاری می‌کند اما در کار خیر ید طولایی دارد. او یکی از خیران مدرسه‌ساز است و سال‌هاست برای دانش‌آموزان این کشور مدرسه ساخته و دیگران را به این طرح تشویق کرده است. رأفتی هدفش از مشارکت در طرح حسنا را کمک به تسهیل ازدواج جوانان می‌داند و می‌گوید: هدف کمک به همه نیازمندان جامعه است. هر کسی به هر شکلی که می‌تواند باید این کار را انجام دهد. خداوند متعال را شاکرم که توانسته‌ام کار کوچکی برای هموطنانم انجام دهم. 
این خادم حرم مطهر رضوی ادامه می‌دهد: در شرایط اقتصادی نامناسب فعلی بر اثر تحریم‌ها کمک به کسانی که نیاز دارند اوجب واجبات است. کمک به جوانان برای تشکیل خانواده و زندگی هم یکی از این موارد است.

نظر شما