شناسهٔ خبر: 67070548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

توهین به لهجه‌ها و زبان‌های ایرانی، ضد هویت ایرانی و وحدت ملی

صاحب‌خبر -

علیرضا حسن‌زاده

مردم‌شناس و هوادار پرسپولیس

 

پرسپولیس همچنان که از نامش پیداست تنها مظهر یک باشگاه نیست، مظهر و نماد برجسته‌ای از ایران و وحدت ملی ایرانیان است. این پر طرفدارترین و محبوب‌ترین تیم باشگاهی فوتبال ایران، نه تنها در هر شهر و روستای ایران دارای طرفداران فراوانی است که بازیکنان ملی‌پوش آن، هر یک با نقش برجسته خود در بردهای تاریخی تیم ملی فوتبال ایران، به بخشی از حافظه ملی ایرانیان تبدیل شد‌ه‌اند، بازیکنانی چون علی پروین، علی دایی، حمید درخشان، محمد پنجعلی و غیره.

در مناظره تلویزیونی مدیر عامل پرسپولیس درویش  و مدیر عامل استقلال سمیعی، درویش به تمسخر زبان و لهجه مدیر عامل استقلال که اهل گیلان است دست می‌زند و به او می‌گوید که اگر وقت داشت لهجه خود را (لهجه/ زبان ایرانی گیلکی) عمل می‌کرد. عدم اطلاع و آگاهی این مدیر عامل نه تنها به جایگاه ملی و مردمی پرسپولیس در این گفتار موهن و ضد ایرانی آشکار است که حتی بیشتر او نمی‌داند که در استان گیلان و در میان گیلک‌زبان‌ها هم بسیاری طرفدار تیم پرسپولیس بوده و هستند. او نمی‌داند که محمد بوقی مرحوم معروفترین چیرلیدر هواداران فوتبال در ایران و پرسپولیس اهل گیلان بوده است. او نمی‌‌‌داند که نام پیشین پرسپولیس یعنی شاهین ریشه در خوزستان دارد و نمی‌داند که   این نام از یکی از درخشان‌ترین اًثار ملی و ادبی ایران یعنی غزل‌های حافظ وام گرفته شده است. او نمی‌داند که چگونه این پیشینه درخشان پرسپولیس، خوزستان را به گیلان وصل می‌کند و کسی چون محمد بوقی شمالی و گیلک را عاشق تیمی می‌سازد که ریشه در جنوب ایران یعنی خوزستان دارد. پرسپولیس را می‌توان یکی از پل‌های وحدت ایرانیان در فرهنگ عمومی ایران دانست و بسا چیزهای دیگر که لابد او نمی‌داند و نمی‌داند و نمی‌داند وگرنه به لهجه‌ها و تنوع فرهنگی در ایران توهین نمی‌کرد. او نمی‌داند که تنوع فرهنگی از همبستگی ملی در ایران جدایی‌ناپذیر  است. به‌نظر می‌رسد مدیر عامل پرسپولیس باید کسی باشد که با جایگاه ملی این تیم در سراسر ایران و گذشته درخشان آن آشنا باشد.

آنچه مدیر عامل پرسپولیس برای تحقیر زبان و زادگاه مدیر عامل استقلال بر زبان راند تنها توهین به مردم گیلان نبود، خدشه وارد ساختن به وحدت ملی ایرانیان بود. خدشه وارد ساختن به جایگاه ملی، ملی‌ترین تیم باشگاهی ایران پرسپولیس بود. فرهنگ هواداری پرسپولیس فرهنگی مبتنی بر تنوع و وحدت فرهنگی در ایران است و کسی که این مهمترین ویژگی فرهنگی باشگاه پرسپولیس و آیین هواداری فوتبال در آن را نداند نمی‌تواند مدیر خوبی برای این تیم بزرگ و ایرانی باشد. بر این اساس بهتر است باشگاه‌های ایرانی مخصوصا باشگاه‌هایی چون استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ملوان، تراکتورسازی و غیره نخست کلاس‌هایی برای این گونه از مدیران گذاشته و آنان را با جایگاه تاریخی، ملی و فرهنگی تیمی که مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند آشنا سازند. فرهنگ هواداری فوتبال بخشی مهم از روایت امروزین ایرانیان از زیست‌جهان ایرانی و وحدت آنان است، نادیده انگاشتن تنوع فرهنگی و همبستگی ملی در این فرهنگ، عملی ناستوده و غیرقابل بخشش است.

نظر شما