شناسهٔ خبر: 67070189 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مکمل‌ها و ویتامین‌های پرمصرف در ایران کدامند؟

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: فرآورده‌های مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند مولتی ویتامین‌ها پرمصرف‌ترین‌ مکمل‌ها هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: طیف مکمل‌ها و ویتامین‌های مصرفی کشور وسیع است اما در این میان فراورده‌های مورد استفاده در حفظ سلامت عمومی بدن مانند مولتی ویتامین‌ها پرمصرف‌ترین‌ها هستند.

ایرنا به نقل از سازمان غذا و دارو نوشت: علیرضا رستمی افزود: فرآورده‌های مورد استفاده در نوزادان و مادران باردار و شیرده (ارایه شده در مراکز بهداشت)، افزایش عملکرد ورزشی، محصولات حفظ سلامت پوست، مو و ناخن، بهبود دهندگان عملکرد دستگاه ایمنی، موارد مورد استفاده در مدیریت وزن اعم از کاهش یا افزایش وزن، مکمل‌های پیشگیری و حمایت از شرایط خاص سلامت مثل پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و آنتی اکسیدان‌ها و امگا ۳ بیشتر مورد اقبال افراد قرار دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به نیاز پایه بدن به ریزمغذی‌ها توصیه می‌شود مصرف مولتی ویتامین‌ها به صورت شکل دارویی و فرآورده مکمل با مشورت پزشک یا داروساز باشد.

سالانه حدود ۲۵۰ میلیون عدد از مکمل‌های دارویی، غذایی و فرآورده‌های گیاهی در کشور از سوی سازمان غذا و دارو شناسه‌گذاری می‌ شود.

بهمن ماه سال گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از عرضه گسترده مکمل‌های دارویی و غذایی در داروخانه ها گفته بود: احتیاجی به این همه مکمل دارویی که اغلب قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست و می توان ویتامین مورد نیاز بدن را با اصلاح سبک زندگی تامین کرد.

وی با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور اظهار داشت: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت این است که دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت های مرتبط دارویی پیوند داشته باشند تا نتایج آن را در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت شاهد باشیم.

۴۷۲۳۶

نظر شما