شناسهٔ خبر: 67069314 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسهیل فرایند اسقاط خودروهای فرسوده در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در اجرای قانون هوای پاک اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: یکی از مهمترین آنها الزام خودروسازان داخلی به ارائه گواهی اسقاط در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.

صاحب‌خبر -

داریوش گل علیزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها به معضلی برای دولت ها تبدیل شده است اما دولت سیزدهم کاهش آلودگی را یکی از اولویت های خود قرار داد و در این روند هم اقدامات سازنده ای انجام داده است که اثر آنها به مرور مشاهده خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اجرای آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، ظرفیت بسیار خوبی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها در کلانشهرها ایجاد می شود که اگر این توان در خودروسازان داخلی وجود داشته باشد که بتوانند تاکسی مورد نیاز را تحویل بدهند، می توانیم در مدت ۲ سال تمام تاکسی های تهران را با سن بالای ۱۲ سال نوسازی کنیم آنهم با حداقل وابستگی به منابع دولتی چون بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، بخشی از این هزینه با گواهی اسقاط از آورده مالک خودروی فرسوده تامین می شود.

وی اظهار داشت: ۲۵ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده در کشور وجود دارد یعنی در مجموع ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می‌کند که از این تعداد ۶.۵ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده‌اند و حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها هم یا کاربراتوری‌ یا فرسوده هستند، این در حالیست که ۶۰ درصد آلودگی کلانشهری مانند تهران ناشی از تردد خودروهای فرسوده است. در این میان، سهم موتورسیکلت‌های فرسوده بسیار بیشتر از خودرو است؛ به طوری که میزان انتشار آلایندگی هر موتورسیکلت، بیش از ۱۲ برابر یک خودروی سبک است با این حساب از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید با جدیت دنبال شود.

وی با تاکید بر اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: این قانون در ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد، در ماده ۱۰ این قانون آمده است که تردد، حمل بار و مسافر خودروهایی که به سن فرسودگی رسیدند در کلانشهرها ممنوع است. این ماده، سه تبصره دارد که یکی از آنها شماره گذاری خودروهای تولیدی را منوط به اسقاط ۲۵ درصد تولید کرده است؛ یعنی به ازای هر چهار خودرویی که شماره‌گذاری می‌شود، یک خودرو باید اسقاط شود که قطعا اجرای آن تاثیر زیادی در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

گل علیزاده با اشاره به اینکه در این زمینه خیلی عقب هستیم افزود: به رغم اهمیت و اثربخشی حمل و نقل عمومی در بهبود کیفیت هوا اما سالهاست که در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ویژه توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کار چندانی انجام نشده که اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو کار خوبی است که کم و زیاد در حال انجام است اما باید تلاش کنیم تا نوسازی با سرعت بیشتری صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها در راستای اجرای ماده ۱۰ آغاز شده و جلسات متعددی در حال برگزاری است، گفت: این ماده کم و بیش در حال اجراست به طوری که سال گذشته حدود ۷۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد این در حالیست که سال قبل آن ( ۱۴۰۱) حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودروی فرسوده از رده خارج شده بود، این نشان می دهد که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

تسهیل فرایند اسقاط خودروهای فرسوده در دولت سیزدهم


کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در دولت سیزدهم

وی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که دولت سیزدهم بر آن تاکید داشت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید انرژی نیروگاه‌ها است که تا حد زیادی هم موفق بود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی، در قانون هوای پاک به آن تاکید شده است به طوری که بر اساس ماده ۱۹ این قانون قرار بود وزارت نیرو سالانه ۳۰ درصد از توسعه برق را از محل انرژی های تجدید پذیر تامین کند که متاسفانه در تمام این سالها در مجموع کمتر از ۱ درصد بوده است یعنی الان سهم انرژی های تجدید پذیر کشور در مجموع کمتر از ۱ درصد است.

وی اظهار داشت: اما در دولت سیزدهم برنامه های خوبی از طریق وزارت نیرو ارائه شد که بخشی از آنها اجرا و برخی نیز در دست اجرا است، بر اساس این برنامه ها تا پایان ۱۴۰۴ قرار است ۱۰ هزار مگاوات انرژی های تجدید پذیر به ظرفیت انرژی های کشور اضافه شود.

وی تاکید کرد: در واقع چاره ای جز این کار نداریم، حتما یکی از موضوعات مهم و اثربخش این است که بتوانیم برق تولیدی خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کنیم و با توجه به اینکه الان سیاست توسعه حمل و نقل عمومی بر استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است قطعا باید نیاز برقی خود را از نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنیم.

تسهیل فرایند اسقاط خودروهای فرسوده در دولت سیزدهم


ارتقای استانداردهای انواع خودرو و سوخت

گل علیزاده اظهار داشت: موضوع دیگر ارتقا استانداردهای آلایندگی انواع خودرو است که انجام شد، الان خودروهای تولید داخل دارای استاندارد یورو ۵ هستند، خودروهای وارداتی هم یورو ۵ و ۶ هستند، خودروهای دیزل هم از این قاعده مستثنی نیستند، همچنین تولید موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شده و دیگر شماره گذاری نمی شوند.

وی درباره ارتقا سوخت هم گفت: با توجه به نقش سوخت در آلودگی هوا، ارتقا کیفیت انواع سوخت هم انجام شده است به این ترتیب اکنون گازوییل یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان تولید می شود، در واقع یورو ۵ میزان گوگرد آن حدود ۱۰ قسمت در میلیون ( PPM ) است که آلایندگی کمی دارد، روزانه ۱۱۴ میلیون لیتر گازوییل تولید می شود که از نظر استاندارد شرایط خوبی دارند، در واقع گازوییل با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می شود، همچنین گازوییل معمولی هم داریم.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درباره تولید بنزین استاندارد افزود: روزانه حدود ۱۰۸ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید می شود اما در مقابل مصرف بنزین در کشور بسیار بالا است، در محورهای مواصلاتی سوخت دیزل و بنزین تقریبا شرایط خوبی دارد اما این کافی نیست باید تمام سوخت توزیعی کشور مبتنی بر استاندارد ملی باشد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از بنزین تولیدی سوپر است اظهار داشت: در مجموع حدود ۳۰ درصد بنزین مطابق با استاندارد است یعنی یورو ۴ و ۵ هستند بقیه بنزین تولیدی معمولی است در حالی که لازم است توزیع سوخت استاندارد سراسری داشته باشیم.

گل علیزاده تاکید کرد: البته باید بنزین و خودرو با هم متناسب باشند، تعداد خودروهای فرسوده ما خیلی زیاد است باید نوسازی شوند، بخشی از بالا بودن مصرف سوخت در کشور خودروهای فرسوده و بخشی هم ناکارآمدی حمل و نقل عمومی است که مردم مجبور می شوند از خودروی شخصی استفاده کنند اگر حمل و نقل عمومی هم رو و هم زیرزمین تقویت شود قطعا تاثیر زیادی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی خواهد داشت، البته تاکید ما بر مترو است چون اثربخشی بیشتری در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت، چون معابر سطح زمین محدود است فرض کنید تهران الان به ۹ هزار اتوبوس نیاز دارد حالا اگر چهار هزار اتوبوس نو به ناوگان اضافه شود معابر کشش این تعداد را نخواهد داشت بنابراین باید بیشتر به سمت مترو حرکت کنیم.

نظر شما