شناسهٔ خبر: 67068988 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

نوید محمدزاده به سینمای کوتاه بازگشت/ آغاز یک عاشقانه «عطرآلود»

در هفته‌ای که گذشت محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره افزایش ضریب نفوذ سینما و بسط و گسترش عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم صحبت کرد و اکران فیلم «عطرآلود» نیز در سینماها آغاز شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی از خبرهای سینمای کوتاه و بلند، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

سینمای کوتاه؛ از برگزاری پاتوق کوتاه تا اکران‌های آنلاین

در ادامه اکران‌های آنلاین بسته‌های فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران، ۴ فیلم از روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ با ژانرهایی متفاوت، به‌نمایش گذاشته شد. امور پخش انجمن سینمای جوانان ایران، بسته فیلم کوتاه منتخب از تولیدات انجمن سینمای جوانان را برای نمایش آنلاین در پلتفرم‌های هاشور، تیوال و فیلم‌نت، از روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ به صورت فروشی و اشتراکی در دسترس مخاطبان فیلم کوتاه قرار داد.

چهار اثر این بسته که در ادامه اکران‌های آنلاین فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند عبارتند از:

«سنگ پشت» به کارگردانی امیررضا جلالیان در ژانر رازآلود که توسط میثم جمالی و انجمن سینمای جوانان ایران ساخته شده است. «نچرال» به کارگردانی مهدی یزدانی و محمدحسین اثنی عشری و تهیه‌کنندگی محمد اثنا اثر دیگر این بسته است. «زخم ترس» به نویسندگی و کارگردانی بیژن بیات، محصول تولیدشده انجمن سینمای جوانان اراک که موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران جشنواره گندم طلایی ترکیه شده بود نیز فیلم سوم بسته این ماه خواهد بود.

«بعدی» به نویسندگی و کارگردانی سعید صادقی سرارودی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران با ژانری فانتزی چهارمین اثر بسته آنلاین و اشتراکی این پلتفرم‌ها خواهد بود.

همچنین، در هفته گذشته یازدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه با نمایش ۴ فیلم کوتاه «سیزده سالگی» به کارگردانی صمد علیزاده، «پذیرایی سیمین» به کارگردانی علی بنائیان، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «بدون عبا» به کارگردانی کمیل ارجمندی در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و پس از نمایش فیلم سعید قطبی‌زاده نویسنده و منتقد سینما و محمد صابری مجری کارشناس به بررسی این آثار پرداختند.

صمد علیزاده درباره تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده در فیلم‌کوتاه «سیزده سالگی» گفت: قبل از اینکه فیلم را بسازم مثل هر کارگردان دیگری به دنبال تهیه‌کننده بودم. من حین کار در سریال «آکتور» نوید را دیدم و مسأله را با او مطرح کردم، اما شرایط نوید محمدزاده در آن مقطع مناسب نبود. من هم بدون تهیه‌کننده فیلم را در تبریز ساختم. دو، سه هفته‌ای که در «آکتور» حضور نداشتم، نوید پیگیرم شده بود. بعد که او را دیدم گفتم فیلم را ساخته‌ام. او در ادامه هزینه تولید را تأمین کرد و با نگاه کاملاً حمایتی، تهیه‌کنندگی را پذیرفت. با این حال اگر نوید قبل از تولید کنار «سیزده سالگی» بود، فیلم خروجی بهتری داشت. البته این را هم باید بگویم که من اصلاً به خاطر برند نوید محمدزاده، سراغ او نرفتم.

فردین انصاری کارگردان فیلم‌کوتاه «لیدی» در واکنش به صحبت سعید قطبی‌زاده که گفت؛ صادقانه می‌گویم از فیلم چیزی نفهمیدم!، بیان کرد: من آمادگی این واکنش‌ها را نسبت به این فیلم داشتم. طبیعی است که برخی نمایشنامه را نخوانده باشند و متوجه فیلم نشوند، اما من احساس می‌کنم آقای قطبی‌زاده فیلم را با گارد دیده است. با این حال یک دسته از افراد فیلم را دوست داشتند و متوجه آن می‌شدند. زمانی که نمایشنامه‌های شکسپیر را می‌خواندم، فکر کردم ارتباطی با زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنم و نمایشنامه‌ای که قرن‌ها پیش نوشته شده است، وجود دارد. یعنی هنوز مکبث‌هایی در جهان وجود دارند و این جرقه‌ای برای نوشتن این فیلمنامه شد.

تعریف محمد خزاعی از عدالت هنری دولت

در هفته گذشته، نشست شورای سیاستگذاری سومین جشن مهر سینمای ایران با حضور رییس سازمان سینمایی و برخی از معاونان این سازمان برگزار شد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در این نشست، با توضیح اینکه مدیریت سینما در دولت سیزدهم تلاش کرد سینما را در بخش‌های مختلف در سطح ملی گسترش و بازتاب دهد، بیان کرد: هر چه سینما به عنوان یکی از مظاهر قدرتمند فرهنگ و هنر و نیز رسانه برتر و مسلط قرن حاضر در اقصی نقاط کشور بیشتر نمود داشته باشد و به آن بها داده شود به همان نسبت ضریب نفوذ آن بیشتر خواهد شد که این موضوع در نهایت به نفع مردم و حاکمیت فرهنگی است. جشن مهر سینمایی که هر ساله به مناسبت روز ملی سینما برگزار می‌شود تلاشی مجدانه، هدفمند و استراتژیک است برای ارج نهادن به همه هنرمندان فرهیخته سینما در گوشه و کنار کشور که با حداقل امکانات و کمترین توقعات مشغول خدمت به فرهنگ و هنر این مملکت هستند و به هر دلیل تاکنون مورد غفلت واقع شده‌اند.

رییس سازمان سینمایی جهت بخشی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین خانواده سینما در تهران و استان‌ها را از دستاوردهای اولیه این جشن عنوان کرد و با اشاره به اینکه مردم و هنرمندان ملی صاحبان جشن مهر سینما هستند، گفت: واقعیت این است که بسیاری از مسایل و دغدغه‌های فعالان سینمایی در مناطق و استان‌های مختلف در سال‌های گذشته کمتر دیده شده و جشن مهر سینما فرصتی را پدید می‌آورد که به نحو مقتضی و شایسته آثار فعالان سینمایی، سینماگران و هنرمندان پیشکسوت در مقیاس ملی در منظر و دید همگان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه راهبردی «بسط و گسترش عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم» گفت: جشن مهر سینمای ایران یکی از دستاوردهای ملی سازمان سینمایی در دولت سیزدهم است که نوعی تکریم و اهمیت دادن به هنرمندان و حامیان سینما در سراسر کشور محسوب می‌شود، این جشن ملی با هدف انگیزه دادن به طیف بزرگی از هنرمندان استان‌های دور و نزدیک طراحی شده و با توجه به برگزاری ۲ دوره پیشین، امسال سومین دوره آن پربارتر و با شکوه‌تر برگزار خواهد شد.

آغاز اکران عاشقانه عطرآلود هادی مقدم دوست

اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، تهیه‌کنندگی یوسف منصوری که محصول سازمان سینمایی سوره است از ۱۶ خرداد ماه در سینماهای کشور آغاز شد.

این اثر به نویسندگی حسین حسنی با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» از چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه توسط پخش بهمن سبز به سرگروهی پردیس هنر شهر آفتاب شیراز در سینماهای سراسر کشور میزبان مخاطبان خود شد. «عطرآلود» که سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده، عاشقانه‌ای متفاوت با روایتی گرم و معطر از یک زندگی است.

مراسم افتتاحیه فیلم سینمایی «عطرآلود» شامگاه روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد حسام محمودی در حضور مصطفی زمانی بازیگر، هادی مقدم‌دوست کارگردان و یوسف منصوری تهیه‌کننده در ۲ سانس در پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز برگزار شد.

مصطفی زمانی که در این اکران ویژه حضور داشت، در سخنانی گفت: سعی کردم از زیاده‌گویی‌ها و ترحم‌هایی که معمولاً این نقش‌ها می‌آورد و فیلم را اگزجره می‌کند، دوری کنم. تلاش داشتم در این فیلم به عنوان آدم معمول جامعه با مشکلی که برایم به وجود می‌آید، برخورد کنم. ناگفته نماند که من با کارگردانان بسیاری خوبی کار کردم اما هادی مقدم‌دوست جزو معدود فیلمسازانی است که باید درباره‌شان بگویم که سینما را بلد است، بسیار راحت باهم کار کردیم و از همکاری با وی لذت بردم چراکه یاد گرفتم.

نظر شما