شناسهٔ خبر: 67068729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ناگفته های تاریخی در مورد دلایل ساخت جاده اردبیل خلخال

صاحب‌خبر -

در نامه محرمانه مدیرعامل سازمان برنامه به ریاست ستاد ارتش، درباره چرایی انتخاب جاده اردبیل خلخال می توان دست کم چهار نوع ملاحظه را تمیز داد.

ناگفته های تاریخی در مورد دلایل ساخت جاده اردبیل خلخال
تین نیوز

 نویسنده کتاب کوچ در پی کار و نان در این کتاب از انواع ملاحظات مقام های اداری پایتخت در قبل از انقلاب در انتخاب مسیرهایی که می خواستند در دستور کار راهسازی بگذارند، خبر داد.

به گزارش تین نیوز، محمد مالجو در صفحه 93 (فصل چهارم کتاب کوچ در پی کار و نان ) نوشت: در نامه محرمانه مدیرعامل سازمان برنامه به ریاست ستاد ارتش ( در زمان حکومت پهلوی ) ، درباره چرایی انتخاب جاده اردبیل - خلخال می توان دست کم چهار نوع ملاحظه را تمیز داد.

مطالب مهم امروز را ببینید:

گزارشی شگفت انگیز از آخرین وضعیت حمل و نقل هوایی بین المللی و روند پیشرفت آن

افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان کامیون و ایده های رئیس جمهور آینده

 درخواست رانندگان کامیون برای بازنگری در نرخ تحمیلی کرایه ها از سوی ستاد تنظیم بازار

وی این چهار ملاحظه را به شرح زیر برشمرد:

یکم، ملاحظه اقتصادی: هزینه ساختمان ( ساخت ) راه اردبیل خلخال و میانه خلخال اسالم به طول جمعا 300 کیلومتر از هزینه ساختمان راه اردبیل لوندویل چیلوندهلوی خیلی کمتر است.

دوم، ملاحظه امنیتی: از لحاظ نظامی بلاتردید به راه پهلوی ( انزلی )  آستارا اردبیل مرجح است زیرا راه کناره قابل دفاع نبوده و هر آن از طرف دریا در خطر می باشد و با خراب نمودن یک پل، عبور و مرور قطع خواهد شد در صورتی که از محور اردبیل خلخال در کوه های تالش می توان به آسانی و خوبی دفاع نمود.

سوم، ملاحظه سطح تجهیزات مورد نیاز برای راهسازی: راه اسالم به طول 72 کیلومتر تماما کوهستانی و ... با وسایل معمولی و کارگران ساده ساختمان آن میسر نیست و محتاج وسایل فنی زیادی است.

چهارم، ملاحظه اتصال خطوط شوسه به راه آهن: این راه حوزه خلخال را که تاکنون فاقد راه بوده از یک طرف به اردبیل و مغان و مشگین و سراب و از طرف دیگر به گیلان و میانه، یعنی خطوط راه آهن ایران، متصل خواهد ساخت.

منبع : صفحه 93 از فصل چهارم کتاب کوچ در پی کار و نان نوشته محمد مالجو، انتشارات باختران، سال انتشار 1400

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما