شناسهٔ خبر: 67068384 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

خواص طالبی + تاثیر طالبی برای لاغری، دیابت و موارد منع مصرف

میوه طالبی سرشار از مواد مغذی است که فواید زیادی را برای سلامتی ارائه می‌دهد، طالبی حاوی کربوهیدرات‌ها (قند)، پروتئین و آب است، ویتامین‌ها در طالبی شامل ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B۱، ویتامین B۲، ویتامین B۶، ویتامین B۹، ویتامین C و ویتامین K است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طالبی یک میوه تابستانی آبدار است که همانند هندوانه و خربزه جزو خانواده کدو و خیار محسوب می‌شود، طالبی مانند همه میوه‌ها و سبزیجات، فاقد چربی و کلسترول و داری فیبر است، متخصصان تغذیه اذعان دارند که اگر خانم‌ها بدانند که خواص طالبی چقدر برای سلامت پوست و موی آن‌ها مفید است، به جای اینکه به دنبال جراحی زیبایی باشند، صبح و شام طالبی می‌خورند.

طبع طالبی از نظر طب سنتی

طبع طالبی گرم و تر است و مصرف آن برای سرد مزاجان بسیار عالی است و حال آن‌ها را جا می‌آورد، البته از آنجا که طالبی رفع‌کننده عطش و تنظیم کننده متابولیسم بدن است مصرف آن در صورت اعتدال، برای تمامی مزاج‌ها مناسب است و افرادی که مزاج گرم و تر دارند می‌توانند با خوردن مصلح طالبی از این میوه خوشمزه و آبدار نهایت استفاده را ببرند، اگر طالبی در صبحانه، کنار جوانه گندم، میل شود اثرات مثبت بیشتری دارد.

خوردن طالبی چه مزایایی برای بدن دارد؟

ترکیب خاص طالبی باعث می‌شود این میوه نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن داشته باشد که و بعضی از مزیت‌های این میوه پرخاصیت برای سلامتی بدن انسان عبارتند از:

تقویت بینایی

طالبی حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و کاروتنوئیدهایی است که برای حفظ سلامت چشم‌ها بسیار مفید است، ترکیب لوتئین و زآگزانتین در طالبی نیز می‌تواند به فیلتر کردن اشعه‌های مضر نور آبی کمک کند، به گفته پزشکان این ترکیب قوی در طالبی باعث می‌شود از چشم‌ها در برابر آسیب ناشی از تخریب ماکولای چشم مرتبط با سن یاری رساند، بتاکاروتن طالبی نیز در جلوگیری از بروز دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و آسیب‌پذیری چشم در برابر اشعه فرابنفش (UV) مؤثر است.

جلوگیری از ابتلا به آسم

یک فنجان یا ۱۷۷ گرم طالبی حاوی ۳۵۸۰ میکروگرم بتاکاروتن است، این میزان بالا ممکن است بتواند در جلوگیری از ابتلا به آسم مؤثر باشد، علاوه‌بر بتاکاروتن، طالبی حاوی ویتامین C است که در محافظت از بدن در برابر آسم مؤثر است، در طالبی ماده دیگری به نام کولین نیز وجود دارد که آنتی‌اکسیدان است، مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۰ بر روی مبتلایان به آسم نشان داد مبتلایانی که این ماده را دریافت کرده‌اند با کاهش التهاب در بدن مواجه شده‌اند.

خواص طالبی + تاثیر طالبی برای لاغری، دیابت و موارد منع مصرف

سلامت قلب

نقش طالبی در بهبود سلامت قلب به دو گونه است، از آنجا که طالبی حاوی مقدار بالایی فیبر خوراکی است می‌تواند به کاهش کلسترول بد در بدن کمک کند و از گرفتگی رگ‌ها جلوگیری کند، از طرفی طالبی حاوی پتاسیم است، پتاسیم رگ‌ها را باز می‌کند و باعث کاهش فشار خون در بدن می‌شود، این مسئله می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی یا حمله قلبی و سکته یاری رساند.

کمک به سیستم گوارش

در طالبی مقادیر بالایی فیبر خوراکی (فیبر محلول پکتین) وجود دارد، این ماده می‌تواند به دفع مواد زائد از روده، درمان یبوست و سایر مشکلات مربوط به روده یاری رساند، از طرفی این فیبر احساس سیری در فرد تولید می‌کند و با جلوگیری از پرخوری می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

جلوگیری از دیابت

طالبی حاوی پکتین است و این ماده می‌تواند در جلوگیری از ابتلاء به دیابت مؤثر باشد، عملکرد پکتین و سایر گونه‌های فیبر به این صورت است که به تنظیم جریان قند در دستگاه گردش خون کمک می‌کنند و خطر افزایش قند خون را کاهش می‌دهند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجا که طالبی حاوی مقادیر بالایی ویتامین C است که در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است، دیگر موارد مغذی طالبی مانند ویتامین A، کارتنوئید و بیوفلاوونویدها نیز نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند از بدن در برابر بیماری‌ها مراقبت کنند، این مواد آنتی‌اکسیدانی از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شوند، جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلاء به انواع سرطان‌های دهان، ریه، روده و سینه را کاهش می‌دهند.

سلامت پوست و مو

از آنجا که طالبی حاوی ویتامین‌های A و C است، نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد، ویتامین A در رشد و نگهداری تمام بافت‌های بدن نقش دارد و ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را که جزئی ضروری برای پوست و مو است در بدن افزایش دهد.

مواد مغذی موجود در طالبی

خوردن میوه در دوران رژیم غذایی و در وعده عصرانه یا صبح یک انتخاب فوق‌العاده مناسب است، چرا که علاوه بر تأمین آب مورد نیاز بدن، از شلی و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند، طالبی از جمله میوه‌های پرخاصیتی است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است، این میوه خوشمزه حاوی ویتامین، آب فراوان، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم است و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، بعضی از مواد مغذی این میوه پرخاصیت عبارتند از:

بتاکاروتن

وقتی صحبت از بتاکاروتن به میان می‌آید، همه ما به یاد میوه‌های زرد و نارنجی همچون هویج می‌افتیم، اما طالبی یکی از میوه‌های حاوی بتاکاروتن است که این اصل را به زیبایی بر هم می‌زند، طالبی در مقایسه با میوه‌هایی همچون زردآلو، گریپ‌فروت، پرتقال، هلو، شلیل و انبه از درصد بتاکاروتن بیشتری برخوردار است، بتاکاروتن در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در بدن عمل کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند، رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شوند.

ویتامین C

براساس تحقیقات انجام شده مقدار توصیه شده طالبی به صورت روزانه به دلیل دارا بودن این خاصیت صددرصد است، از آنجایی که ویتامین C مورد نیاز موجود در طالبی سیستم ایمنی را بالا می‌برد، این میوه یک توصیه و تجویز تغذیه‌ای از جانب متخصصان است.

فولات

فولات همان ویتامین B۹ است که به طور طبیعی در بعضی غذاها وجود دارد، این ماده مغذی خواص زیادی برای خانم‌ها به‌خصوص زنان باردار دارد.

آب

طالبی دارای ۹۰ درصد آب است، اگر به تازگی یک رژیم غذایی مناسب و اصولی را انتخاب کرده‌اید، باید آب از دست رفته بدن خود را به نحوی تأمین کنید، خوردن طالبی به شما کمک می‌کند که بدن شما در طول روز هیدراته بماند و به سلامت قلب شما کمک می‌کند.

خواص طالبی + تاثیر طالبی برای لاغری، دیابت و موارد منع مصرف

فیبر

یکی از خواص طالبی به دلیل داشتن فیبر است، فیبر مناسب در غذاها علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع بروز مشکلات گوارشی از جمله یبوست و دل درد خواهد شد، فیبر فراوان موجود در طالبی شما را از انواع قرص‌ها و داروهایی که برای یبوست مزمن خود مصرف می‌کنید، بی‌نیاز خواهد کرد.

پتاسیم

یک تکه طالبی با اندازه متوسط حدود چهار درصد از ارزش روزانه پتاسیم را برای شما تأمین می‌کند، پتاسیم به تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند، همچنین برای سلامت اعصاب و انقباض عضلات بدن مناسب است.

چه کسانی مجاز به مصرف طالبی نیستند؟

افرادی که مبتلا به سندرم آلرژی دهانی (OAS) هستند: ممکن است در زمان خوردن طالبی با واکنش‌های آلرژیکی مواجه شوند. به همین خاطر، اگر به این بیماری یا واکنش‌های آلرژیک مبتلا هستید، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

افرادی که به خوردن خربزه حساسیت دارند: طالبی از خانواده خربزه است. بنابراین، اگر به خربزه حساسیت دارید، نباید طالبی بخورید.

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: طالبی سرشار از پتاسیم است و این ماده مغذی برای بیماران کلیوی بسیار خطرناک است.

افراد مبتلا به دیابت نوع دو یا سایر بیمارانی که به مواد قندی پایین در رژیم غذایی خود نیاز دارند: لازم است در مصرف طالبی احتیاط کنند و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

نظر شما