شناسهٔ خبر: 67068178 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

ماجرای حمله هکری به سایت وزارت علوم چیست؟

اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر حمله سایبری و هک سایت وزارت علوم منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، اخباری از صبح امروز «شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳»، مبنی بر هک سایت وزارت علوم یا از دسترس خارج شدن پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است؛ روابط عمومی این وزارتخانه در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرد.

صبح امروز برخی از سایت‌ها، خبری مبنی بر حمله هکری به سایت وزارت علوم را منتشر کرده و اعلام کردند که سایت، موقتا از دسترس خارج است.

خبرگزاری «مهر» در این خصوص نوشت:

«خبر دفع حمله هکری به سایت وزارت علوم که صبح امروز توسط برخی از سایت‌های خبری اعلام شد، جعلی است.

صبح امروز برخی از سایت‌ها، خبری مبنی بر دفع حمله هکری به سایت وزارت علوم را منتشر کرده و اعلام کردند سایت موقتا از دسترس خارج است. در پیگیری‌ای که از وزارت علوم صورت گرفت، مشخص شد، خبر منتشرشده، جعلی است و این خبر مربوط به مهرماه سال گذشته است؛ به طوری که حتی در خبر اشاره شده، «صبح امروز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد».

بازنشردهندگان خبر، حتی به متن خبری که منتشر شده است نیز توجه نیز نکرده‌اند، اصول حرفه‌ای خبر این است که بررسی صحت و سقم خبر قبل از انتشار انجام شود، نه پس از آن.

براساس این گزارش، یک مهرماه سال ۱۴۰۲، سایت وزارت علوم به صورت موقت و کوتاه از دسترس خارج شد. این وزارتخانه، اطلاعیه‌ای که امروز در برخی خبرگزاری‌ها بازنشر داده‌اند را منتشر کرده است که می‌توانید اینجا مطالعه کنید.»

وزارت علوم: حمله هکری به سایت دفع شد

روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه‌ای، درباره عدم دسترسی موقت به سایت این وزارتخانه و اخبار منتشرشده در خصوص هک سایت وزارت علوم اعلام کرد: «صبح امروز، یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد.»

در اطلاعیه روابط عمومی وزارت علوم آمده است: «به دنبال حملات مکرر سایبری خرابکارانه به سایت های مختلف کشور در یک سال گذشته و حملات متعدد قبلی به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی سازمان‌های وابسته به آن، صبح امروز نیز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد. با هوشیاری کارشناسان فنی این حملات، دفع شده و سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا زمان اطمینان کارشناسان فنی، به طور موقت از دسترس خارج شده است.

مسلم است که این سایت در سریع‌ترین زمان و پس از اطمینان، در دسترس جامعه دانشگاهی قرار خواهد گرفت. تلاش وزارت علوم سال تحصیلی پربار و سرشار از بالندگی برای جامعه دانشگاهی است.»

سایت وزارت علوم «هک» نشده است

خبرگزاری «ایرنا» در این خصوص نوشت: 

«در حالی که اخباری از صبح امروز «شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳»، مبنی بر هک یا از دسترس خارج شدن پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است؛ این پایگاه بدون مشکل در دسترس است و روابط عمومی وزارتخانه این موضوع را تکذیب کرد.

برخی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، امروز صبح «شنبه، ۱۹ خرداد ۱۴۰۳» از هک شدن پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم خبر و به خبری در سایت اطلاع رسانی دولت ارجاع دادند که مربوط به حمله به سایت وزارت علوم در مهرماه ۱۴۰۲ بود.

بر اساس این خبر در آن اطلاعیه آمده بود: به دنبال حملات مکرر سایبری خرابکارانه به سایت‌های مختلف کشور در یک سال گذشته و حملات متعدد قبلی به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی سازمان‌های وابسته به آن، صبح امروز نیز یک حمله خرابکارانه به منظور تلخ کردن کام جامعه دانشگاهی در آغاز سال تحصیلی و همزمان با حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها در اول مهر ماه، انجام شد.»

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما