شناسهٔ خبر: 67067791 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام شد

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

دربیست‌وهفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام شد که محموله صادراتی ذغال‌سنگ روسیه قرار است از طریق کریدور شمال – جنوب و با گذر از ایران و از طریق بندرعباس، با کشتی راهی هند شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور همکاری‌های بین‌المللی در دیدار با کاظم جلالی سفیر کشورمان در حاشیه نخستین نشست وزیران حمل و نقل کشورهای عضو گروه بریکس، این خبر را اعلام کرد.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

ایگور لویتین اظهار داشت:‌ نخستین واگن های حامل ذغال سنگ پس از عبور از خاک ایران و بندرعباس، به هند ارسال خواهد شد.
بنا بر این گزارش، در این دیدار، آخرین وضعیت همکاری های دو کشور در این بخش به ویژه، پروژه ساخت راه آهن رشت - آستارا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تماس تلفنی بذرپاش با وزیر حمل و نقل روسیه
در پایان اولین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو بریکس که جمعه ۱۷ خرداد در سنت پترزبورگ برگزار شد، کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی با استاروویت وزیر جدید حمل و نقل روسیه، راه های توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیت را مورد بررسی قرار داد.
در ادامه این دیدار، وزیر روسی طی گفتگوی تلفنی با مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران در خصوص همکاری در این عرصه بویژه ساخت راه آهن رشت - آستارا بحث و تبادل نظر و ابراز امیدواری کرد در دیداری حضوری، موضوعات را مورد بررسی قرار دهند.

پیگیری اجرایی شدن تفاهم‌نامه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا
سفیر ایران در روسیه همچنین در دیدار جداگانه با «الگ بلازاروف» رئیس راه آهن روسیه، راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه اجرایی شدن کریدور بین المللی ریلی شمال-جنوب را مورد بحث و بررسی قرار داد.
بلازاروف در این دیدار ضمن تاکید بر ارتقا سطح همکاری های دو کشور، خواستار توسعه همکاری‌های ریلی ایران و روسیه با هدف افزایش حمل و نقل کالا بین دو کشور شد.
جلالی نیز با اشاره به امضا موافقت نامه ساخت راه آهن رشت-آستارا، اجرایی شدن این پروژه را مهم و در راستای منافع ایران، روسیه و کشورهای منطقه ارزیابی کرد.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

روسیه در کنار ایران است
لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته روابط بین المللی دومای روسیه نیز در ملاقات با سفیر کشورمان در مسکو از شهید آیت الله رییسی رئیس‌جمهور و همراهان وی، به عنوان شهدای خدمت به وطن یاد کرده و آمادگی کامل روسیه جهت حمایت و همراهی از ایران در تمامی ابعاد را مورد تاکید قرار داد.
اسلوتسکی با اشاره به جنایات اسرائیل اظهار داشت: آیندگان، از آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکاران جنگی در تاریخ یاد خواهند کرد.
وی همچنین بر پیگیری اجرای پروژه های زیرساختی گذرگاه بین المللی کریدور شمال - جنوب تاکید کرد.
سفیر ایران در مسکو نیز در این دیدار با تشکر از ابراز همدردی صورت گرفته اظهار داشت که در این حادثه مقامات از جمله رییس جمهور و مردم روسیه در کنار ما بودند که این امر باعث دلگرمی و بیانگر روابط خوب دو کشور است.
جلالی همچنین مواضع دو کشور در موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله مقابله با یکجانبه گرایی امریکا را بسیار نزدیک ارزیابی کرد.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

میزگرد بین المللی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب
سفیر ایران در روسیه در سفر به سن‌پترزبورگ همچنین در میزگرد بین المللی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب حضور یافت. در این نشست که با هدف ارائه نقطه نظرات بخش خصوصی برگزار شد، برخی از مقامات دولتی روسیه از جمله استاروویت وزیر حمل و نقل و ایگور لویتین، مشاور و نماینده ویژه رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای همکاری‌های بین المللی در زمینه حمل و نقل حضور داشتند.
غدیر غیافه نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و هوشیاری رئیس هیات مدیره شرکت لجستیک آبادان به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در این نشست حضور داشتند و نقطه نظرات خود را در خصوص نقش این گذرگاه بین المللی ارائه کردند.
نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌هایی از جمله سلطان احمد بن سلیم مدیرعامل گروه جهانی DP و همچنین معاون اول مدیر کل راه آهن روسیه، رئیس انجمن صنایع تمام هند ، رئیس و مدیر عامل شرکت راه آهن اتیوپی، رئیس هیأت مدیره اتحاد ریل، رئیس هیأت مدیره شرکت ملی قزاقستان JSC و معاون پروژه های NERIC (صنایع راه آهن ملی مصر) حضور داشتند.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

تاکید بر ایجاد پرواز مستقیم از ایران به شهرهای قفقاز شمالی
در دیدار سفیر ایران در روسیه با حسن تیمیژیف، مدیر اجرایی موسسه قفقاز آر اف دادماه در حاشیه همایش بین المللی سالانه در شهر سن‌پترزبورگ نیز بر این نکته تاکید شد که به منظور توسعه گردشگری بین دو کشور نیاز است تا پرواز مستقیم از تهران به شهر گروزنی، مرکز جمهوری چچن برقرار شود.
تیمیژیف اشاره کرد که اولین گروه از گردشگران ایرانی که در چارچوب موافقتنامه لغو روادید گروهی توانستند به روسیه سفر کنند، با هماهنگی این موسسه وارد قفقاز شمالی شدند و با توجه به فاصله کم جغرافیایی تهران تا این منطقه، درخواست نمود تا با مساعدت سفارت یک خط مستقیم پروازی ایجاد شود.
جلالی نیز ضمن اشاره بر توسعه گردشگری بین دو کشور به عنوان عامل شناخت متقابل، بر ایجاد این مسیر پروازی تاکید و آمادگی سفارت را برای هرگونه مساعدت در این خصوص اعلام داشت.
بنا بر این گزارش، الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه رییس هیات مدیره این موسسه است.

به گزارش ایرنا، پیش از این، پاول کالمیچک مدیر بخش توسعه همکاری‌های دوجانبه وزارت توسعه اقتصادی روسیه با اشاره به اجرای موافقت‌نامه لغو روادید سفرهای گروهی با ایران از مردادماه ۱۴۰۲ گفت:‌ روسیه در سطح فدرال به دنبال راه‌اندازی پرواز مستقیم از قفقاز شمالی به ایران است.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

بررسی راهکارهای توسعه دیپلماسی استانی با جمهوری باشقیرستان
سفیر ایران در فدراسیون روسیه در حاشیه همایش بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ همچنین با حضور در غرفه جمهوری باشقیرستان در سالن مناطق فدراسیون روسیه با خبیروف رییس جمهوری باشقیرستان دیدار و در خصوص بسترهای توسعه همکاری دوجانبه این جمهوری با شهرهای ایران به ویژه تهران بحث و تبادل نظر کرد.
در ابتدای این نشست، خبیروف ضمن اشاره به سفر جلالی و هیات همراه به این جمهوری، از هماهنگی‌های به عمل آمده جهت سفر به تهران قدردانی کرد و افزود که پس از آن شرکت‌های زیادی از ایران در بازار این جمهوری حضور یافتند و مایل هستیم این همکاری ها توسعه یابد.
جلالی نیز ضمن تاکید بر این نکته که سفر هیات جمهوری باشقیرستان به تهران به ریاست خبیروف پایه گذار روابط جدید تهران - اوفا بوده است، ابراز امیدواری کرد این مسیر با قدرت پیگیری شود.

برنامه روسیه برای صادرات ذغال‌سنگ به هند از مسیر ایران

لزوم توسعه بندر ماخاچ قلعه
سفیر ایران همچنین با حضور در غرفه جمهوری داغستان در سالن مناطق فدراسیون روسیه با « عبدالمسلم عبدالمسلم اف»، نخست وزیر این جمهوری، دیدار و در خصوص توسعه روابط داغستان با ایران تبادل نظر کرد.
جلالی، توسعه داغستان طی سال های اخیر به ویژه در حوزه لجستیک و ترانزیت را ستوده و آن را بستری جهت تسهیل روابط تجاری دو کشور ارزیابی کرد. وی ابراز امیدواری کرد که بندر ماخاچ قلعه به عنوان تنها بندر خزری در آینده نه چندان دور توسعه یافته تا ظرفیت انتقال دریایی کالا از شاخه مرکزی کریدور شمال - جنوب افزایش یابد.
عبدالمسلم عبدالمسلم اف نیز اعلام کرد: آقای پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه بر توسعه این کریدور در بخش جمهوری داغستان تاکید دارد و دستورات لازم را در این خصوص صادر کرده است. وی علاوه بر توسعه همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، لجستیک، گردشگری، ورزشی و دانشگاهی خواستار توجه جدی جمهوری اسلامی

بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی
بنا بر خبر دیگری، در دیدار سفیر ایران در روسیه با آناتولی تورکانوف، رئیس دانشگاه دولتی روابط بین الملل وزارت خارجه فدراسیون روسیه در سن‌پترزبورگ، طرفین بر استمرار همکاری های علمی و دانشگاهی تاکید نمودند.
تورکانوف اعلام کرد که در ادامه همکاری‌های آموزشی، با دانشگاه تهران در خصوص ایجاد موسسه مشترک آموزشی در حوزه انرژی به توافق دست یافتند.
جلالی نیز ضمن استقبال از همکاری دانشگاه امگیمو با دانشگاه تهران، آمادگی خود را جهت حمایت همه جانبه در راستای توسعه همکاری های دانشگاهی اعلام کرد.


بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده است، تا نوزدهم ماه جاری برپاست و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان است. مجمع عمومی این اجلاس شامگاه جمعه هجدهم خردادماه با حضور و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و همراهی رؤسای جمهوری بولیوی و زیمبابوه برگزار شد.
در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا شده و نشست‌ها و مذاکراتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای شرکت کننده نیز در حال برگزاری است.

نظر شما