شناسهٔ خبر: 67067481 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فیدان: اسرائیل پاسخگو خواهد شد

اکرم ترابی

وزیر امور خارجه ترکیه امروز شنبه در افتتاحیه اجلاس وزرای خارجه دی ۸ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: آن‌ها یک روزی پاسخگو خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست وزرای خارجه D-۸ که در استانبول برگزار شد، گفت: ما شک نداریم که کسانی که این کشتار را در غزه انجام دادند، روزی پاسخگو خواهند شد. کسانی که در کنار آینده صلح‌آمیز فلسطین هستند، پیروز خواهند شد.

وزیر امور خارجه ترکیه در افتتاحیه نشست فوق‌العاده شورای وزرای خارجه دی-۸ در استانبول سخنرانی کرد. این وزرای خارجه در استانبول با دستور کار غزه دیدار کردند.

فیدان در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: به‌عنوان کشورهای دی-۸، ما در کنار فلسطین ایستاده‌ایم. نشست امروز فرصتی برای تکرار این تعهدات است. ما با اعلام همکاری در هر نقطه برای تامین حقوق مردم فلسطین تلاش می‌کنیم. کسانی که این قتل‌عام را انجام داده‌اند، روزی پاسخگو خواهند بود.

هاکان فیدان با اشاره به راه‌حل «۲ دولتی» و به رسمیت شناختن کشور فلسطین، گفت: از ابتدا به حمایت از راهکار ۲ دولتی و تمامیت ارضی مستقل به پایتختی بیت‌المقدس شرقی ادامه دادیم. تا به امروز ۱۴۸ کشور، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. اسپانیا، ایرلند، نروژ و اخیرا اسلوونی. با مشارکت صدها کشور، این‌ها در برابر این بی‌عدالتی تاریخی ایستاده‌اند و من مطمئن هستم که بقیه نیز از آن پیروی خواهند کرد.

وزیر خارجه ترکیه افزود، غزه به امید و حمایت نیاز دارد، اما بیش از همه به اقداماتی نیاز دارد. به گفته او، نظام بین‌المللی به دلیل ریاکاری برخی کشورها در حال فروپاشی است. این وزیر ترکیه‌ای تاکید کرد که جهان اسلام باید برای راه‌حلی پایدار پیش قدم شود.

پذیرش فلسطین به‌عنوان کشور

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست «گروگان» دست آمریکا نشود و به فلسطین عضویت کامل بدهد.

در جریان نشست فوق‌العاده دی-۸ فیدان تاکید کرد: فلسطین در مقطعی به عضویت کامل سازمان ملل متحد درخواهد آمد و ما این درخواست را به کشورهای جهان ارائه می‌کنیم. شورای امنیت سازمان ملل نباید گروگان دست یک کشور شود و باید به حرف ما گوش دهد.

فیدان گفت که رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تمامی هنجارهای قابل تصور حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته و مرتکب جنایات جنگی در نوار غزه شده است. او از همکارانش خواست برای یافتن راه‌حلی برای این بحران «خارج از چارچوب» فکر کنند.

«سازمان دی-۸ برای همکاری اقتصادی» ترکیه، بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه و پاکستان را متحد می‌کند.

در ماه آوریل، ایالات متحده قطعنامه الجزایر را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که به مجمع عمومی توصیه می‌کرد فلسطین را به عضویت سازمان ملل بپذیرد. بریتانیا و سوئیس رای ممتنع دادند. اعضای باقیمانده شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادند.

در اوایل ماه مه، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حقوق فلسطین را در سازمان جهانی گسترش می‌داد و توصیه می‌کرد که شورای امنیت درخواست آن را برای عضویت مجددا مورد بررسی قرار دهد. فلسطین از سال ۲۰۱۲ به‌عنوان ناظر دائمی در سازمان ملل متحد است.

انتهای پیام

نظر شما